ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 31.08.2018, 20:37
رویترز: ایران در عراق موشک‌های بالستیک مستقر کرده است

خبرگزاری رویترز روز جمعه نهم شهریور (۳۱ اوت) با استناد به «منابع مطلع» گزارش داد که ایران متحدان شیعه خود در عراق را به موشک‌هایی مسلح می‌کند که می‌توانند ریاض، پایتخت عربستان سعودی، یا کلان‌شهر تل‌آویو در اسرائیل را هدف قرار دهند.

رویترز در گزارش اختصاصی خود با استناد به اظهارات دو منبع مطلع ایرانی، سه عراقی و دو مقام اطلاعاتی ـ امنیتی غربی، نوشته است که موشک‌ها در ماه‌های گذشته به عراق منتقل شده‌اند.

منابع غربی به رویترز گفته‌اند که به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی می‌خواهد عراق را تبدیل به پایگاه موشکی خود کند.

افزون بر این، گفته شده که شیعیان مؤتلف جمهوری اسلامی در عراق اینک خود توانایی ساخت موشک را پیدا کرده‌اند. به گزارش رویترز، شبه‌نظامیان شیعه آموزش‌های لازم در حوزه موشکی را در ایران دیده‌اند.

یکی از مقام‌های بلندپایه دولتی ایران به رویترز گفته است که دلیل چنین اقدامی طراحی یک برنامه اضطراری برای مقابله با حمله احتمالی به ایران بوده است. این مقام ایرانی افزوده است: «شمار آنها نه چندان زیاد، تنها چند ده موشک است، اما در شرایط ضروری می‌توان بر شمار آنها افزود».

رویترز محل استقرار موشک‌های ایرانی در عراق را «زعفرانیه» واقع در شرق بغداد، «جرف‌صخر» در شمال کربلا و مکانی واقع در اقلیم کردستان عنوان کرده است؛ مناطقی که جملگی تحت کنترل شبه‌نظامیان شیعه عراقی هستند. این خبرگزاری با استناد به منابع خود، موشک‌های ارسالی ایران به عراق را از نوع‌های «زلزال»، «فاتح ۱۱۰» و «ذوالفقار»، با بردهایی میان ۲۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر، ذکر کرده است.

قاسم سلیمانی «ناظر» انتقال موشک‌ها

سه منبع به رویترز گفته‌اند که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس (بازوی برون‌مرزی سپاه پاسداران) نظارت بر انتقال موشک‌های ایران به عراق را برعهده دارد.

ایالات متحده سپاه قدس را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده و فرمانده آن قاسم سلیمانی نیز در لیست تحریمی وزارت دارایی آمریکا است.

ارتش و دولت عراق از موضع‌گیری درباره این خبر خودداری کرده‌اند. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، دولت ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران نیز در این خصوص موضعی نگرفته‌اند.

تولید موشک درعراق

پیش از این هم کشورهای غربی حکومت ایران را متهم کرده بودند که موشک و فناوری ساخت خود را در اختیار سوریه و سایر متحدان جمهوری اسلامی، از جمله حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان قرار داده است. کشورهای سنی همسایه ایران و اسرائیل هم نسبت به فعالیت‌های برون مرزی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده و آن را تهدیدی برای امنیت خود دانسته‌اند.

یک منبع غربی به رویترز گفته است که به نظر می‌رسد ایران در نظر دارد عراق را به پایگاه موشکی خود تبدیل کند و به گفته منابع ایرانی و عراقی، جمهوری اسلامی حدود هجده ماه پیش تصمیم گرفت با استفاده از ارتباط خود با شبه‌نظامیان شیعه درعراق، به تولید موشک در آن کشور مبادرت ورزد و این برنامه طی ماه‌های اخیر شتاب گرفته و تعدادی سکوی پرتاب نیز به عراق ارسال شده است.

به گزارش رویترز، یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران به این خبرگزاری گفته است که ایران دارای پایگاه‌های متعددی است و عراق تنها یکی از این پایگاه هاست. او هشدار داده است که «اگر آمریکا به ما حمله کند، دوستان ما به منافع آمریکا و متحدان آن در منطقه حمله می‌کنند.» تهدید به اقدام تلافی جویانه علیه حمله نظامی آمریکا به ایران پیش از این هم توسط برخی مقامات نظامی جمهوری اسلامی تکرار شده بود.

منابع اطلاعاتی غربی و عراقی به این خبرگزاری گفته‌اند که تاسیسات تولید موشک در منطقه زعفرانیه، واقع در شرق بغداد، و جرف الصخر در شمال کربلا و همچنین در بخشی از کردستان عراق ایجاد شده است. این مناطق تحت تسلط شبه‌نظامیان شیعه از جمله کتائب (گردان‌های) حزب‌الله قرار دارند. در زمان صدام حسین، تاسیساتی برای تولید قطعات موشک در زعفرانیه ایجاد شده بود و به نوشته رویترز، از حدود دو سال پیش، گروه‌های شیعه با کمک ایران این مراکز را بازسازی و فعال کرده‌اند.

منابع: دویچه وله، بی بی سی