ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 25.08.2018, 10:23
اعتراض عفو بین‌الملل به احکام سنگین علیه چهار مسیحی

مسیحیان ایرانی ویکتور بِت تمرز، همسر او شامیرام عیسوی، امین افشار نادری و هادی عسگری تنها به خاطر عمل به ایمان مسیحی خود، از جمله حضور در گردهمایی‌های مسیحی و برپایی کلیساهای خانگی در مجموع به ۴۵ سال زندان محکوم شده‌اند. در صورتی که این افراد دستگیر و زندانی شوند، به عنوان «زندانیان عقیدتی» شناخته خواهند شد.

کشیش ویکتور بِت تمرز و شامیرام عیسوی، که از مسیحیان آشوری هستند و نوکیشان مسیحی امین افشار نادری و هادی عسگری به پنج تا پانزده سال زندان محکوم شده‌اند. آنها تنها به دلیل عقاید مسیحی و انجام فرایض دینی خود هدف قرار داده شده‌اند. اساس این احکام فعالیت‌هایی مسالمت‌آمیزی مانند برگزاری جشن‌های کریسمس، راه‌اندازی و برپایی کلیساهای خانگی و مسافرت به خارج از کشور برای شرکت در سمینارهای مسیحی است که مقامات از آنها با عنوان «فعالیت‌های غیر قانونی کلیسایی» و  «اقدام علیه امنیت ملی» یاد کرده‌اند. این نامبردگان پس از تودیع وثیقه، اکنون خارج از زندان و در انتظار رأی دادگاه تجدید نظر هستند.

در پنجم دیماه ۱۳۹۳ کشیش ویکتور بت تمرز همراه با امین افشار نادری و یک نفر دیگر، هنگام شرکت در گردهمایی خصوصی که به مناسبت میلاد مسیح در منزل کشیش ویکتور برگزار می‌شد، با یورش ماموران امنیتی لباس شخصی بازداشت شدند. آنها به زندان اوین در تهران منتقل شدند. در آنجا از دسترسی به وکیل خود محروم ماندند و تنها اجازه یافتند ارتباط بسیار اندکی با خانواده خود برقرار کنند. آنها چندین ماه بعد، پس از تودیع وثیقه به طور موقت از زندان آزاد شدند.

در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ دادگاه بدوی آنها، همراه با هادی عسگری که در ۵ شهریور ۱۳۹۵ در شهر فیروزکوه در استان تهران بازداشت شده بود، برگزار شد. در تیر ماه ۱۳۹۶ شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران هر کدام از این افراد را «به جرم تشکیل گروهی بیش از دو نفر با هدف برهم زدن امنیت کشور» در ارتباط با فعالیت‌های کلیسایی آنها به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. همین دادگاه امین افشار نادری را به اتهام «توهین به مقدسات اسلام» برای به اشتراک گذاشتن مطلب طنز شخص دیگری در فیسبوک که با شیوه نگارش قرآنی با موضوع افزایش قیمت مرغ در ایران پرداخته بود به پنج سال حبس بیشتر محکوم کرد. هادی عسگری پس از تودیع وثیقه در فروردین ۱۳۹۷ آزاد شد.

در ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ شامیرام عیسوی به دفتر دادستانی در زندان اوین احضار شد و متهم به جرایمی شد که تماما مرتبط با عمل کردن به ایمان مسیحی خود بود. در دی ماه ۱۳۹۶ شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران او را به اتهام «عضویت در گروهی که هدف برهم زدن امنیت ملی داشته است» به پنج سال زندان و همچنین به دلیل «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس دیگر محکوم کرد.

لطفا سریعا به زبان انگلیسی، فارسی یا به زبان خود از مقامات ایران تقاضا کنید که:

* احکام صادره علیه ویکتور بت تمرز، شامیرام عیسوی، امین افشار نادری و هادی عسگری را لغو کنند چرا که آنها تنها به دلیل استفاده مسالمت‌آمیز از حقوق خود در زمینه آزادی دین و عقیده، آزادی بیان و آزادی شرکت در گردهمایی براساس ایمان مسیحی خود هدف قرار گرفته‌اند؛
* به آزار و اذیت، دستگیری و بازداشت خودسرانه و حبس مسیحیان، به ویژه نوکیشان مسیحی در ایران، خاتمه دهند؛
* به حق آزادی اندیشه، عقیده و دین احترام بگذارند؛ این حق شامل آزادی داشتن، پذیرفتن و یا تغییر دین یا عقیده به انتخاب خود، همچنین آزادی ابراز دین و عقیده، به صورت فردی یا جمعی، در قالب عبادات، اجرای آداب و آیین‌های دینی و آموزش‌های دینی خواه در محیط عمومی یا خصوصی می‌شود و در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران نیز از امضاءکنندگان آن است، به رسمیت شناخته شده است.