ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 16.08.2018, 7:34
ادامه صدور احکام سنگین قضایی برای دراویش زندانی

در ادامه صدور احکام قضایی سنگین برای دراویش زندانی، دادگاه انقلاب تهران روز ۲۴ مرداد حکم هفت تن از آنان را ابلاغ کرد، بنا بر احکام صادره هفت درویش زندانی در زندان تهران بزرگ، مجموعا به ۵۹ سال زندان، ۶۶۶ ضربه شلاق و ۱۴ سال تبعید محکوم شده‌اند.

یک منبع نزدیک به دراویش گنابادی درباره احکام صادره به کمپین گفت این دراویش به دلیل اعتراض به روند دادرسی، از حضور در دادگاه امتناع کرده‌اند و حکم آنان به صورت غیابی صادر شده است. هفت سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق، دو سال تبعید و دو سال محرومیت سیاسی-اجتماعی، کمترین مجازات مجازات است و اغلب به بیش از این محکوم شده‌ اند.

این درویش گنابادی به کمپین گفت در احکامی که تاکنون صادر شده، اشد مجازات برای متهمان در نظر گرفته شده و علاوه بر آن قاضی با صدور حکم محرومیت سیاسی-اجتماعی، مجازات را تشدید کرده است.

احکام دقیق ابلاغ شده به دراویش زندانی در روز ۲۴ مرداد:

۱. مهدی مهدوی‌فر: ۱۳/۵ سال حبس تعزیری، ۱۴۸ ضربه شلاق، ۲ سال تبعید به نیک‌شهر سیستان و بلوچستان و ۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی

۲. بشیر ریاحی: ۱۰/۵ سال حبس تعزیری، ۱۴۸ ضربه شلاق،  ۲ سال تبعید به خاف سیستان و بلوچستان و ۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی

۳. سخاوت سلیمی: ۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، ۲ سال تبعید به نیک‌شهر سیستان و بلوچستان و ۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی

۴. ابوالفضل صحرایی: ۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، ۲ سال تبعید به سربیشه سیستان و بلوچستان و ۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی

۵. رستم سگوند: ۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، ۲ سال تبعید به نهبندان سیستان و بلوچستان و ۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی

۶. مرتضی کنگرلو: ۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، ۲ سال تبعید به سربیشه و ۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی

۷. اردشیر عشایری: ۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق،  ۲ سال تبعید به سراوان و ۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی

منبع نزدیک به پرونده دراویش گنابادی به کمپین گفت دادگاه انقلاب مصطفی عبدی، از مدیران وبسایت مجذوبان نور متعلق به دراویش، را به ۲۶ سال زندان، ۱۴۸ ضربه شلاق، ۲ سال تبعید به سیستان و بلوچستان و ۲ سال محرومیت‌های سیاسی-اجتماعی محکوم کرده است. وبسایت مجذوبان نور علاوه بر مباحث داخلی دراویش، در زمینه اخبار و گزارش‌های نقض حقوق دراویش نیز فعال است.

وبسایت مجذوبان نور اوایل تیر ماه گزارشی از احکام دادگاه انقلاب منتشر کرد که طی آن ۳۴ درویش مجموعا به ۱۱۴ سال حبس محکوم شده‌اند، احکامی که توسط قاضی صلواتی و احمدزاده، از مهم‌ترین قضات پرونده ‌های سیاسی صادر شد.

دادگاه انقلاب تهران، چهار تن از اعضای یک خانواده درویش را مجموعا به ۲۵ سال زندان محکوم کرده است، شکوفه یداللهی معلمی که در زندان زنان ورامین نگهداری می‌شود، به ۵ سال حبس و دو سال محرومیت سیاسی-اجتماعی محکوم شده است و سه فرزند او به نام‌های کسری نوری ۱۲ سال، پوریا ۲ سال حبس و امیر نوری نیز به شش سال زندان محکوم شده اند. هر سه فرزند خانم یداللهی به همراه دیگر دراویش مرد، در زندان تهران بزرگ محبوس اند.

منبع نزدیک به دراویش گنابادی به کمپین گفت به دلیل افزایش اعتراضات و بازداشت‌ها در کشور، احکام سنگین و وضعیت بد دراویش زندانی به فراموشی سپرده شده است: «احکام به این شدت در تاریخ قضایی ایران بی‌سابقه است، شاید به دلیل اعتراضات و افزایش بازداشت‌ها است که دراویش گنابادی و وضعیتشان از اولویت فعالان و رسانه‌های ایرانی خارج شده ولی در میان زندانیان سیاسی-عقیدتی ایران فعلا دراویش بیشتر از همه مورد ظلم واقع شده اند، بی‌توجهی رسانه‌ها باعث می‌شود زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها خودشان را آزاد ببینند و آزار بیشتری متوجه زندانیان کنند.»

دراویش گنابادی روز سی‌ام بهمن ۹۶ در اعتراض به محاصره خانه نورعلی تابنده، رهبرشان در خیابان هفتم پاسداران تهران تجمع کردند که این تجمع با دخالت نیروی انتظامی و ماموران لباس شخصی به خشونت کشیده شد. در آن شب و صبح روز بعد، بیش از ۳۰۰ درویش بازداشت شدند و دهها نفر از آنها به دلیل شدت ضرب و شتم پس از بازداشت به چهار بیمارستان منتقل شدند. همه آنها پس از مداوا سرپایی و بقیه بازداشتی‌ها به زندان تهران بزرگ منتقل شدند و زنان نیز به زندان قرچک فرستاده شدند. هرچند تعدادی از دراویش آزاد شده‌اند اما هنوز بیش از صد تن از آنان زندانی اند و اغلب حکم‌های سنگینی در دادگاه بدوی مواجه شده و در انتظار رای نهایی در دادگاه تجدیدنظر هستند.