ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 07.08.2018, 17:55
هشدار ترامپ به دیگر کشورها: با ایران تجارت نکنید!

بی بی سی: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ساعاتی بعد از بازگشت دور اول تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران هشدار داد که از این به بعد کسانی که با ایران معامله کنند نمی‌توانند سهمی در بازار آمریکا داشته باشند.

ترامپ در توییتر خود نوشت: «تحریم‌های ایران رسما اعمال شد. این تحریم‌ها شدیدترین تحریم‌هایی است که اعمال شده و تازه در ماه نوامبر باز هم تشدید خواهد شد. هر کس با ایران معامله کند، با آمریکا معامله نخواهد کرد. من به دنبال صلح جهانی هستم و کوتاه نمی‌آیم.»

روز دوشنبه ۶ اوت (۱۵ مرداد) رئیس جمهور آمریکا فرمان اجرایی از سرگیری بخشی از تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را امضا کرد و این فرمان از بامداد امروز، سه‌شنبه ٧ اوت (١٦ مرداد) به وقت شرق آمریکا اجرا شد.

این تحریم‌ها سه ماه بعد از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) اعمال شد.

مبادلات دلاری و ریالی، معامله بین‌المللی طلا و سایر فلزات گرانبها، تحریم صنایع خودروسازی ایران و تحریم تامین قطعات و خرید فروش هواپیماهای مسافربری از جمله تحریم‌هایی است که در این مرحله بازگشته است.

محدودیت‌های آمریکا شامل تحریم‌های ثانوی هم می‌شود که بر اساس آن آمریکا شرکت‌های خارجی طرف معامله با ایران را مجازات می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا هم‌زمان با اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه ایران بارها گفته که حاضر است با رهبران جمهوری اسلامی برای رسیدن توافقی تازه مذاکره کند.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران روز دوشنبه ۱۵ مرداد در مصاحبه‌ای با تلویزیون ایران گفت رئیس جمهور آمریکا، با مطرح کردن آمادگی برای مذاکره، قصد راه انداختن جنگ روانی دارد.

روحانی پیشنهاد مذاکره هم‌زمان با اعمال تحریم را بی‌معنی دانست.

مرحله بعدی تحریم‌ها علیه ایران روز ۴ نوامبر (١٣ آبان) اجرا می‌شود و فعالیت‌های صنایع نفت و گاز، کشتیرانی و خدمات بیمه را هدف قرار می‌دهد. دولت آمریکا گفته در پی آن است که صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

به جز آمریکا، بقیه امضاکنندگان برجام همچنان می‌گویند به تعهدات خود در این توافق پایبند هستند.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بیانیه‌ای از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران ابراز تاسف شدید کرد و گفت که این اتحادیه و دیگر امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران تلاش می‌کنند که کانال‌های سرمایه‌گذاری در ایران را باز نگه دارند.

این اتحادیه گفت که «قوانین بازدارنده» خود را که به‌روز کرده، برای حمایت از شرکت‌های اروپایی فعال در ایران اجرا می‌کند تا از این شرکت‌ها در برابر آن بخش از تحریم‌های آمریکا که شرکت‌های خارجی‌ را تهدید می‌کند، محافظت کند.