ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 20.07.2018, 9:33
تلاش آمریکا برای جلب همکاری ترکیه برای تحریم ایران

یک هیات آمریکایی روز جمعه به منظور جلب همکاری دولت ترکیه برای اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، وارد آنکارا می‌شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از رسانه‌های ترکیه، این هیات که از هندوستان عازم ترکیه است، در نظر دارد در دیدار با مقامات آنکارا آنها را به همکاری برای اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، فرا بخواند.

دولت ترکیه پیشتر بارها اعلام کرده در تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران مشارکت نکرده و به تجارت خود با ایران ادامه خواهد داد.

رهبری هیات آمریکایی را «مارشال بیلینگسی» معاون وزیر خزانه‌داری در امور تامین مالی تروریسم، بر عهده دارد. این هیات در چند روز گذشته در هندوستان با مقامات دهلی‌نو بر سر تحریم‌های نفتی و بانکی ایران چانه‌زنی کرده و هم اینک این تلاش ها را به پایتخت سیاسی ترکیه منتقل خواهد کرد.

آمریکا هشدار داده وارد کنندگان نفت ایران باید از ۴ نوامبر (۱۳ آبان) واردات نفت خود از ایران را به صفر برسانند. با این حال مقامات آمریکا گفته‌اند درخواست معافیت کشورها و  شرکت‌ها از مجازات آمریکا را در صورت کاهش محسوس واردات نفت آنها از ایران تا ۴ نوامبر، بررسی می‌کند.

هنوز با وجودی که بر اساس برخی گزارش‌ها سفارش خرید نفت برخی کشورها و شرکت‌ها برای هفته‌ها و ماه‌های آینده کاهش یافته و یا لغو شده، اما مشخص نیست مقامات آمریکا تا چه میزان موفق به اعمال تحریم کامل نفتی ایران باشند.

مقامات دولت ترکیه پیشتر بارها ضمن انتقاد از رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران و خروج یکجانبه آمریکا از این توافق بین‌المللی، ایران را کشور دوست و همسایه توصیف کرده و به ادامه همکاری‌ها و تجارت دوجانبه با ایران تاکید کرده‌اند.

ماه گذشته، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در واکنش به اقدام مقام‌های آمریکا که از دیگر کشورها خواسته‌اند واردات نفت از ایران را قطع کنند، گفت آنکارا همچنان به روابط تجاری خود با ایران ادامه خواهد داد.

چاووش اوغلو، ایران را «همسایه‌ای خوب و متحدی اقتصادی» برای ترکیه معرفی کرده و گفته بود که «قصد نداریم روابط اقتصادی خود با ایران را به خواست کشورهای دیگر قطع کنیم».

دو روز پیش از آن نیز وزیر اقتصاد ترکیه اعلام کرده بود سیاست‌های کشورش در مورد خرید نفت ایران، تنها بستگی به تحریم‌های سازمان ملل متحد دارد و آنکارا در موارد دیگر تنها بر پایه منافع خود تصمیم خواهد گرفت.
با این حال به گمان برخی ناظران آینده همکاری آنکارا در تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران به میزان جدیت واشنگتن در اعمال مجازات شرکت‌ها و بانک‌های ترکیه و نیز پیچیدگی روابط دوجانبه آنکارا – واشنگتن بستگی خواهد داست. آمریکا و ترکیه اختلافاتی جدی در مورد برخی پرونده‌ها در روابط دوجانبه دارند که ممکن است پرونده تحریم‌های یکجانبه علیه ایران یکی از ابزارهای سازش و یا حتی چالش بیشتر بین دو کشور باشد.

ترکیه در دور سابق تحریم‌ها (۱۳۹۰/۹۱) یکی از مهم‌ترین کشورهایی بود که در دور زدن تحریم‌ها مورد استفاده ایران قرار گرفت و حتی از «رضا ضراب» تاجر ایرانی – ترک تحت محاکمه در آمریکا به عنوان «جعبه سیاه» چگونگی دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران نام برده می‌شود.

«تحریم‌های آمریکا علیه ایران به ضرر ترکیه خواهد بود»

خبرگزاری آناتولی

رفعت حصارجیکلی‌اوغلو، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و بورس‌های ترکیه در دیدار با هیئت آمریکایی به ریاست مارشال بیلینگسلا، معاون وزیر خزانه داری این کشور در امور مبارزه با منابع مالی تروریسم، گفت: از تاثیرات منفی احتمالی تحریم‌های واشنگتن علیه تهران بر اقتصاد ترکیه نگران هستیم.

حصارجیکلی‌اوغلو با اشاره به اینکه طبق توافقی که سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه ۵+۱ صورت گرفت، تجارت با ایران آسان تر شده بود، تصریح کرد: ما در همین سالن توافق به دست آمده و تاثیرات آن را بررسی کرده بودیم اما اینکه پس از مدت کوتاهی درحال بحث درمورد بازگشت دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستیم، موضوع ناراحت کننده ای است. ایران یکی از مهمترین شرکای تجاری ما در منطقه و همچنین یکی از تامین کنندگان اصلی انرژی برای کشورمان است.

وی با بیان اینکه ایران همچنین یکی از کشورهای ترانزیتی برای کالاهای صادراتی ترکیه به کشورهای آسیای میانه و حتی کشورهای حاشیه خلیج است، ادامه داد: از تاثیرات منفی احتمالی تحریم های واشنگتن علیه تهران بر اقتصاد ترکیه نگران هستیم. ترکیه در گذشته نیز بیشترین آسیب را از تحریم علیه عراق و ایران متحمل شده است. خواستار تکرار دوباره چنین اتفاقی نیستیم و به همین دلیل نیز معتقدیم که باید ضررهای احتمالی ما برطرف شود.

گفتنی است این دیدار به درخواست طرف آمریکایی و برای اطلاع رسانی به بخش خصوصی ترکیه در مورد سیاست اقتصادی واشنگتن درقبال تهران در برج های دوقلوی اتحادیه اتاق های بازرگانی و بورس های ترکیه در آنکارا صورت پذیرفت.