ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 01.07.2018, 2:49
درگیری مردم با ماموران انتظامی در خرمشهر

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از خبرنگاران خود در خرمشهر خبر داده حدود ساعت ۲۰ روز شنبه گروهی از معترضان خرمشهری که در اعتراض به کیفیت آب شرب در میدان مطهری این شهر تجمع کرده بودند با ماموران انتظامی حاضر در محل درگیر شدند.

ایرنا در ادامه گزارش خود آورده است: «حدود ۵۰۰ نفر که اغلب هم جوان بودند با سر دادن شعارهای انتقادی خواستار حل مشکل کیفیت آب شرب شهرستانهای خرمشهر و آبادان شدند.»

ایرنا هم‌چنین نوشت: «ماموران انتظامی در ادامه این تجمع خواستار متفرق شدن تجمع کنندگان شدند که برخی از آنان با ماموران درگیر شدند.  ماموران انتظامی نیز بدون درگیری و خشونت اقدام به متفرق کردن آنان کرده و از آنان خواست تا برای بهبود وضعیت آب شربشان تا زمان عملی شدن وعده های مسئولان صبر و خویشتنداری کنند.»

به نوشته ایرنا، فرماندار ویژه خرمشهر و امام جمعه شهر نیز در بین آنان حضور یافته و مردم را به آرامش دعوت کردند.

زدو خورد مردم در خیابان‌های خرمشهر

ایرنا در گزارش دیگری در نخستین ساعات بامداد یکشنبه نوشت:  تعدادی از معترضین خرمشهری که از ساعت ۲۰ شنبه شب در میدان اصلی شهر تجمع کرده بودند پس از دعوت پلیس به متفرق شدن با ماموران درگیر شدند.

معترضان در مواردی اقدام به پرتاب چوب و سنگ به ماموران کرده و پس از به راه افتادن در خیابانها اقدام به تخریب برخی اموال عمومی کرده و حتی بخشی از پل جدید خرمشهر را آتش زدند.

ماموران انتظامی نیز در مواردی اقدام به پرتاب گاز اشک آور کرده و معترضان را متفرق کردند ضمن اینکه از آنان خواسته شد تا به مسئولان اجازه دهند تا سختی آب شرب شهر را با اقدامات فنی در روزهای آتی پایین بیاورند.

به گزارش خبرنگاران ایرنا حاضر در محل در حال حاضر آرامش کاملا در سطح شهر حاکم شده و ماموران انتظامی با حضوری جدی اوضاع را تحت کنترل دارند.

هنوز آماری از مصدومین این اعتراضات به صورت رسمی اعلام نشده ولی گفته می شود تعدادی از معترضان دچار مصدومیت جزئی شده‌اند.

گزارش‌های غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی حاکی از تیراندازی نیروهای امنیتی و نظامی به سوی معترضان است. در برخی گزارش‌ها گفته می‌شود یک نفر زخمی شده است. برخی نیز از کشته شدن یک نفر خبر داده‌اند.

این دومین شب اعتراض در خرمشهر است. شب گذشته نیز جمعی از مردم این شهر در اعتراض به شور شدن آب آشامیدنی شهر در مقابل مسجد جامع و میدان  مطهری این شهر تجمع کردند.

شهرستانهای خرمشهر و آبادان طی سه روز گذشته به دلیل کاهش دبی آب شیرین کارون و پیشروی آب دریا، شور شده و شهروندان قادر به استفاده از آن نبودند. جمعه شب بخشی از آب غدیر به شبکه آبرسانی خرمشهر و آبادان تزریق شد و سختی آب از ۱۲ هزار میکروموس بر متر مکعب به حدود پنج هزار میکروموس رسید.

استاندار خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد تا ۱۵ تیر ماه خط دوم انتقال آب از غدیر به شبکه آبرسانی خرمشهر و آبادان وصل می شود و سختی آب این ۲ شهرستان به ۲ هزار میکروموس بر متر مکعب خواهد رسید.

میزان سختی آب (ec) شبکه آب شرب خرمشهر و آبادان طی سه روز گذشته به ۱۲ هزار میکروموس بر متر مکعب یعنی ۶ برابر حد مجاز رسیده که عملا آب شرب در این شهرستانها غیر قابل استفاده بوده است.

استاندار خوزستان روز شنبه اعلام کرد: با ترمیم خط لوله غدیر میزان سختی آب خرمشهر و آبادان امروز به پنج هزار میکروموس بر متر مکعب می رسد و قول داد با اتمام طرح دوم غدیر تا ۱۵ تیر این میزان به زیر سه هزار میکروموس بر مترمکعب برسد.