ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 30.06.2018, 9:49
تظاهرات تاریخی علیه ترامپ

مهدی نوربخش، استاد روابط خارجی و تجارت جهانی دانشگاه هریسبرگ آمریکا،
منبع: کانال تلگرام «راهبرد»

امروز روز بزرگی در تاریخ امریکا و عمر دولت ترامپ خواهد بود. ۷۵۰ تظاهرات در شهرهای مختلف امریکا در مخالفت با و‌ محکوم‌ کردن سیاست دولت ترامپ برای جدا کردن کودکان مهاجری که از آمریکای لاتین همراه پدر و‌ مادرانشان به امریکا آمده اند، تدارک دیده شده است.

همچنین، در این تظاهرات تصمیم جدید دادگاه عالی امریکا که ۵-۴ بنفع ترامپ رای داد تا از مهاجرت شهروندان هفت کشور مسلمان نشین به امریکا جلوگیری کند‌، محکوم می شود.

این تظاهرات توسط سازمانی به نام move on تدارک دیده شده است. جوان‌های دمکرات و بسیاری از سوسیالیست‌های سندرزی در این سازمان فعال هستند.

درست چند هفته بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید، نزدیک نیم میلیون نفر در واشینگتن و میلیون ها نفر در شهرهای مختلف  کشورهای جهان در تظاهراتی یک روزه، ترامپ را بخاطر کنش های تبعیضگرانه اش در مقابل زنان محکوم کردند.

این تظاهرات در تاریخ امریکا بی نظیر بوده است. تظاهرات امروز (شنبه) نیز بدون شک یک تظاهرات استثنایی در تاریخ این کشور خواهد شد.

اکثریت مردم آمریکا اعتقاد دارند‌ که جدا کردن کودکان از پدران و‌مادرانشان  ضدحقوق کودکان، ضدحقوق بشر و با ارزش‌های دموکراتیک در تضاد است.

سیاست جدا کردن کودکان از پدران و‌ مادرانشان ‌و بردن والدین آنها به زندان بعنوان تهدیدی برای مهاجرین طراحی شده بود.

ترامپ هر ‌روز با مشکلات جدیدتری در صحنه سیاست امریکا روبرو می شود.

رابرت مولر که از طرف قوه قضاییه این کشور مسئول تحقیق بر روی انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته آمریکا ‌‌و دخالت روسیه در آن است، مشغول جمع‌آوری مدارک بر روی دو‌ اتهام در مقابل ترامپ است.

اتهام اول امکان همکاری پوتین و ترامپ برای دخالت در انتخابات گذشته (collusion) ریاست‌جمهوری این کشور به نفع اوست.

اتهام دوم در مقابل ترامپ به جلوگیری او از اعمال عدالت (obstruction of Justice) است.

در مورد اتهام دوم تقریبا شکی نمانده که ترامپ ‌شخصا از اعمال عدالت قانونی در این رابطه جلوگیری بعمل آورده است.

بسیاری در صحنه سیاست امریکا منتظر گزارش مولر بر روی این دو اتهام هستند.

اکثریت مردم امریکا در حال حاضر بسیار نگران پر کردن جای خالی یک قاضی در دادگاه عالی امریکا  توسط ترامپ و جمهوریخواهان در کنگره امریکا هستند.

پر کردن این جای خالی، دادگاه عالی امریکا را در کنترل قضات محافظه‌کار که بیشتر‌ راست افراطی آمریکا را نمایندگی می‌کنند؛ قرار خواهد داد.

آمریکا آبستن بحران‌های سیاسی بزرگی است. مردم آمریکا دارند خود را برای این بحران‌ها و خصوصا استیضاح ترامپ آماده می‌کنند.