ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 26.06.2018, 18:09
تداوم اعتصاب بازاریان در تهران و دیگر شهرها

دویچه وله: بازاریان تهران صبح سه‌شنبه ۵ تیر نیز مغازه‌های خود را تعطیل کردند. در خیابان لاله‌زار سطل‌های زباله سوختند و ۱۵ خرداد صحنه حملات نیروهای یگان ویژه ضدشورش بود. محافظه‌کاران از ضرورت «یک رئیس‌جمهور نظامی» سخن می‌گویند.

صبح سه‌شنبه ۵ تیرماه اعتصاب و اعتراض بازاریان تهران به خیابان‌های لاله‌زار و ۱۵ خرداد پایتخت کشید. برخی خبرها حاکی از آن است که اعتصای و اعتراض بازاریان تهران  به برخی شهرها مانند اصفهان، کرمانشاه و اراک نیز کشیده شده است.

تصاویر انتشاریافته در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آتش‌زدن سطل‌های زباله در خیابان لاله‌زار تهران است.

بازاریان تهران از روز یکشنبه ۳ تیرماه در اعتراض به افزایش ناگهانی نرخ دلار و نوسانات قیمت ارز مغازه‌های خود را بستند و تجمع کردند.

بهای دلار در طول دو روز گذشته به ۹ هزار تومان رسید و گفته می‌شود که به زودی دلار به قیمت ۱۰هزار تومان معامله خواهد شد.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، صبح سه‌شنبه ۵ تیرماه گزارش‌هایی مبنی بر تداوم تعطیلی بازار تهران انتشار داد. بر اساس این گزارش، برخلاف تمایل شماری از بازاریان که قصد باز کردن مغازه‌های خود را داشته‌اند، گروهی دیگر از بازاریان به تأکید از آنها خواسته‌اند مغازه‌های خود را تعطیل کنند.

بازاریان شهر اراک نیز صبح سه‌شنبه ۵ تیر دست به اعتصاب زدند و در اعتراض به موج گرانی‌ها و نوسانات ناگهانی در بهای اجناس و قیمت ارز به خیابان‌ها آمدند. در پی آن با یورش نیروهای امنیتی روبرو شدند.

گفته می‌شود پس از آنکه تنش‌ها و اعتراضات به خیابان‌های لاله‌زار و ۱۵ خرداد کشیده شد، یگان ویژه ضدشورش و نیروهای امنیتی نیز راهی این منطقه شدند.

از صبح سه‌شنبه عمده کسبه بازار تهران کرکره مغازه‌های خود را تا نیمه پایین کشیده و کنار ایستاده بودند. برخی بازاریان به خبرنگار ایسنا گفته‌اند که افرادی خودسر و ناشناس به تهدید از آنها خواسته بودند مغازه‌های خود را تعطیل کنند.

در خیابان جمهوری تظاهراتی گسترده با شعارهایی علیه حاکمیت جمهوری اسلامی شکل گرفت.

گفته می‌شود بعدازظهر سه‌شنبه تنش‌ها تا اندازه‌ای فروکش کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ایستگاه‌مترو ملت واقع در خط ۲ که به دلیل ناآرامی‌ها بسته شده بود، در ساعت حدود ۱۸ بازگشایی شده و به حالت عادی بازگشته است.

تلاش‌ها برای دولت نظامیان؟

طی دو روز گذشته سایت‌های محافظه‌کار و نزدیک به قوه قضائیه و سپاه پاسداران به طور مبسوط به ناآرامی‌های یاد شده پرداختند و کوشیدند با ناکارآمد جلوه دادن سیاست اقتصادی دولت، ناآرامی‌های ناشی از بحران فراگیر اقتصادی را به گردن رئیس جمهور حسن روحانی بیندازند؛ تا جایی که یحیی رحیم صفوی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی، با تمجید از سپاه پاسداران گفته است: «گاهی به نظر می‌رسد که اگر دولت نباشد، کشور بهتر اداره خواهد شد.»

از سوی دیگر جناح طرفدار دولت می‌گوید، اعتصاب و اعتراض بازاریان همانند ناآرامی‌های دی‌ماه ۹۶ کار محافظه‌کارانی است که از تحریم‌ها و التهابات در بازار ارز سود می‌برند.

مدت‌هاست که محافظه‌کاران در درون و بیرون مجلس از ضرورت «یک رئیس‌جمهور نظامی» سخن می‌گویند.

اشاره تلویحی مشاور خامنه‌ای در امور نظامی به زائد بودن دولت در ایران هم‌زمان با تمجیدش از سپاه پاسداران، در یکی از دشوارترین دوره‌های حیات جمهوری اسلامی مطرح می‌شود؛ دوره‌ای که به گفته روزنامه «جهان صنعت»، «اقتصاد ایران در آستانه انفجار» قرار گرفته است.

اظهارات رحیم صفوی یادآور محمدعلی پورمختار، سردار سابق سپاه و نماینده اصولگرای کنونی مجلس است که اسفندماه سال گذشته (۱۳۹۶) گفته بود: «اگر یک نظامی رئیس جمهور شود حتما می‌تواند کشور را از مشکلات نجات بدهد». هم‌زمان با این سخنان گزارش‌هایی نیز درباره قوت‌گرفتن شایعه «رئیس جمهوری نظامی» در میان اصول‌گرایان، منتشر شده بود.

تصاویری از بازار تهران در روز سه‌شنبه ۵ تیرماه ۱۳۹۷



تعداد زیادی از معترضان بازار تهران بازداشت شدند

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در حاشیه همایش قوه قضائیه در جمع خبرنگاران گفت: شب گذشته تعداد زیادی ازعوامل آشوب در بازار شناسایی و دستگیر شدند و این متهمان همانند متهمان آشوب‌های دی و اسفند ماه (96) تا انجام محاکمه آزاد نخواهند شد.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، وی افزود: محرکین اصلی حادثه که با برنامه‌ ریزی در نقاط مختلف تهران به تهدید بازاری ها اقدام کردند که اگر بازار را نبندید فلان کار را انجام می دهیم توسط پلیس و دستگاه امنیتی شناسایی شدند و امروز تحویل دادستانی می‌شوند.

از سوی دیگر، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه ایران نیز برهم زنندگان ثبات اقتصادی در این کشور را به مجازات اعدام تهدید کرد و در سخنرانی به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار داشت: “عده ای با سرمایه های کلانشان قصد بر هم زدن ثبات اقتصادی را دارند. این افراد با ریختن پولشان در بازار و جمع کردن دلار و سکه می‌خواهند بازار را ملتهب کنند و نیروهای اطلاعاتی باید تلاش کنند این افراد را شناسایی کنند”.

وی تصریح کرد: ما به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم و با این افراد برخورد می‌کنیم و هشدار می‌دهیم که این کار به عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور مجازات سنگینی دارد و اگر مصداق افساد فی الارض باشد طبق قانون اعدام برایشان در نظر می‌گیریم.