ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 25.06.2018, 10:10
اعتصاب و تظاهرات در بازار تهران

کسبه بازار تهران در اعتراض به رکود اقتصادی ، گرانی نرخ ارز و کمبود مشتری با بستن مغازه‌های خود دست به اعتصاب زدند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، کسبه بازار تهران در اعتراض به رکود اقتصادی، گرانی نرخ ارز و کمبود مشتری با بستن مغازه‌های خود دست به اعتصاب زدند.

بر اساس این گزارش اعتصاب بازاریان به غیر از بازار تهران در حال تسری به برخی دیگر از بورس‌های کالا مانند بازار امین‌حضور که بورس لوازم خانگی و پاساژ علا‌ء الدین که بورس گوشی همراه است، می‌باشد.

روز گذشته (یکشنبه ۳ تیرماه) بازاریان در مجتمع علاءالدین و بازار چارسو در اعتراض به افزایش قیمت دلار تجمعاتی اعتراضی برگزار کرده بودند. در ادامه این اعتراضات، امروز، دوشنبه ۴ تیر، بازار بزرگ تهران تعطیل شد و بازاریان در تجمعاتی بزرگ و پرشمار با سر دادن شعار «ببندید، ببندید، ما همه با هم هستیم» اعتراض خود را به بی‌ثباتی دلار و سقوط ارزش ریال بیان کردند.

بنابر گزارش‌ها از حدود ساعت ۱۰ صبح مغازه‌داران مغازه‌هایشان را در بازار بزرگ تهران و در پاساژها بستند و به جمع معترضان پیوستند. بر اساس خبرهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده در طی کمتر از یک ساعت، سرای ملی بازار تهران، بازارطلافروش‌ها، پاچنار چهارسوق سلطانی و راسته کفاشان به اعتصاب‌کنندگان پیوسته‌اند و مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

بازاریان در محوطه بازار راهپیمایی می‌کنند و با سر دادن شعارهایی از سایر بازاریان می‌خواهند که مغازه‌های خود را ببندند و به اعتصاب‌کنندگان بپیوندند.

گزارش خبرگزاری فارس از اعتصاب در بازار تهران

خبرگزاری فارس نوشت: بازاریان تهران صبح امروز در اعتراض به رکود حاکم بر بازار ، گرانی نرخ ارز و کمبود مشتری با بستن مغازه‌های خود دست از کار کشیدند و تجمع مسالمت‌آمیزی برگزار کردند.

به گزارش فارس، یک روز پس از اینکه فروشندگان موبایل در بازار چارسو و علاءالدین در تهران در اعتراض به افزایش بی‌رویه نرخ ارز و گران شدن تلفن همراه اعتراض کرده بودند، امروز دوشنبه چهار تیر ماه ۹۷ بازاریان تهران نیز در اعتراض به رکود حاکم بر بازار نوسان بی‌ضابطه نرخ ارز، کمبود مشتری و گرانی کالا دست از کار کشیدند.

بنابر گزارش‌های دریافتی، ابتدا پارچه‌فروشان و بازاریان راسته بازار بزرگ و چارسوق و سرای قیصریه اقدام به بستن مغازه‌های خود کردند و پس از آن سایر بازاریان نیز با بستن مغازه‌ها دست از کار کشیدند.

پلیس نیز در صحنه حضور دارد، و با ایجاد نظم و آرامش ، زمینه تجمع مسالمت آمیز و صنفی بازاراریان را فراهم کرده است.

بنا بر مشاهدات خبرنگار فارس، در بازار امین حضور نیز که محل فروش لوازم خانگی است برخی از بازاریان می‌گویند به خاطر اینکه نمی‌دانیم سرنوشت دلار چه می‌شود یا جنس به مشتری نمی‌فروشیم و یا ابتدا پیش دریافتی از او می‌گیریم و با او شرط می‌کنیم که اگر جنس مورد نیاز از سوی کارخانه گرانتر شد، باید تفاوت قیمت را نیز قبول کند. در این شرایط نمی‌توانیم جنس‌های موجود را به مردم بفروشیم چون نمی‌دانیم برای تامین اجناس فروخته شده براساس چه نرخ دلاری باید کالا خریداری کنیم.

اظهارات رئیس اتاق اصناف ایران درباره اعتصاب بازار تهران

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: جمع محدودی که روز گذشته هم در بین معترضین بازار موبایل علائدین بودند و با سرو صدا کردن به دنبال تعطیل کردن مغازه ها بودند امروز به صورت سازمان یافته وارد بازار بزرگ تهران شده اند و به دنبال تکرار رویداد روز گذشته بودند که خود بازاریان در حال مقابله با آنها هستند.

وی افزود: اتحادیه های مربوط در بازار در محل مستقر هستند.

فاضلی تصریح کرد: در حال حاضر بازار بزرگ تهران در حال فعالیت است و روال معمول خود را طی می کند.

وی با بیان اینکه ما پیگیر مطالبات اصناف و بازاریان هستیم گفت: بازار اکنون آرام است؛ قصور در بازار به خاطر افزایش نرخ ارز باعث شده است که تعدادی از افراد معترض باشند اما مطالبات آنها توسط اتاق به دولت منتقل می‌شود و این امور توسط ما در حال پیگیری است.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: اصناف حواسشان باشد که در این وضعیت برخی عناصر غیر که دل در گرو دیگران دارند به صفوف متحد بازار که ولایتمدار هستند نفوذ نکنند تا به نام آنها کار خلافی انجام نشود.

فاضلی گفت: هرگونه تذکر و تجمع صنفی باید از طریق اتاق اصناف پیگیری شود و ما نیز آن خواسته‌های بحق اصناف را پیگیری می‌کنیم و کوتاه نخواهیم آمد.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: اتاق اصناف در تعامل با دولت مشکلات موجود در بازار را حل می‌کند و پیگیر مطالبات بحق صنفی مردم است.

بنابراین گزارش روزگذشته برخی فروشگاه‌های دو مرکز فروش عمده موبایل تهران به‌خاطر افزایش قیمت این محصول در بازار و نوسانات نرخ دلار ساعتی مغازه‌های خود را تعطیل کرده بودند اما دوباره فعالیت خود را از سر گرفتند.