ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 18.06.2018, 11:42
نسرین ستوده: روسریم را در داخل زندان برمی‌دارم

همسر نسرین ستوده که پس از بازداشتش برای اولین بار او را روز یکشنبه ۲۷ خرداد، در زندان اوین ملاقات کرده است به کمپین حقوق بشر در ایران گفت این وکیل دادگستری گفته بازپرس پرونده به او گفته به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام بازداشت شده است اما از مصادیقی که برای آن عنوان کرده‌اند اجتماع و تبانی با شاپرک شجری‌زاده، یکی از دختران خیابان انقلاب است.

به گفته رضا خندان، نسرین ستوده در اعتراض به اعلام لیست ۲۰ نفره وکلای مورد تایید قوه قضاییه برای پرونده‌های امنیتی و سیاسی، وکیلی برای خود به دستگاه قضایی معرفی نخواهد کرد. همچنین وکیل دختران خیابان انقلاب امروز در ملاقات با همسرش گفته است در صورت ادامه بازداشتش از آنجا که دختران خیابان انقلاب در دادگاه‌هایشان به او احتیاج دارند او در اعتراض به این رفتارها در داخل زندان روسروی را از سرش برمی‌دارد.

رضا خندان به کمپین گفت: «از صحبت‌های نسرین در ملاقات امروزمان متوجه شدم پرونده شست و رفته‌ای وجود ندارد. در واقع در حال ساختن پرونده هستند. نسرین امروز در ملاقاتمان گفت که در بازپرسی به او گفته شده که اتهامش تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی است و یکی از مصادیق آن را تبانی با خانم شاپرک در دادسرای شهر کاشان عنوان کردند. اما این خنده‌دارترین حرفی است می‌توانند به یک وکیل بزنند که چون با موکلش تبانی و اجتماع داشته است. اساسا کار یک وکیل اجتماع با موکلش است. جالب‌تر این است که شاپرک چون در کاشان بود اصلا نسرین نتوانست به آنجا برود و هیچ اجتماعی در دادسرا کاشان صورت نگرفت.»

همسر نسرین ستوده در اعتراض به این اتهامات بی‌اساس گفت: «اگر حرف دلشان را از من بپرسید من می‌گویم آنها فقط می‌خواهند نسرین در خانه بنشیند و به دنبال پرونده‌های مانند دختران خیابان انقلاب، فعالان مدنی و سیاسی نرود و مصاحبه با رسانه‌ها هم نداشته باشد. واقعا فکر می‌کنم گیج شد‌ه‌اند. او را بازداشت کرده‌اند و حالا دارند برایش پرونده‌سازی می‌کنند.»

همسر نسرین ستوده گفت: «نسرین امروز در ملاقات گفت به دلیل اینکه وکیل سه دختر خیابان انقلاب است و تاکنون برای پرونده‌های آنها خیلی تلاش کرده و خود نیز حجاب اجباری را امری ضد انسانی و ضد حقوق بشری می‌داند، در صورت ادامه بازداشت، خودش هم روسری را از سرش در زندان برمی‌دارد.»

بازداشت یک وکیل و ضرب و شتم معترضان به بازداشت او

رضا خندان، دو وکیل دادگستری به نام‌های آرش کیخسروی و پیام درفشان و چند نفر دیگر از دوستان نسرین ستوده در اعتراض به بازداشت غیرقانونی او صبح روز یکشنبه ۲۷ خرداد ماه در مقابل زندان اوین تجمع کردند. اما این تجمع با حمله ماموران و ضرب و شتم شدید ۹ نفر از تجمع‌گران و انتقال‌شان به دادسرای زندان اوین منتهی شد.

رضا خندان در این باره به کمپین گفت: «ما امروز ساعت حدود ۱۰ صبح در مقابل دادسرا تجمع کردیم. اما ماموران بچه‌ها را به پایین راندند و در واقع تجمع در زیر پل اوین شکل گرفت. دوستان تا شروع به شعار کردن و بالا گرفتن پلاکاردهایشان کردند. ماموران به آنها حمله کردند و با مشت و لگد ۹ نفر بازداشت شدیم. بیشتر از یک ساعت در داخل ون کلانتری ولنجک بودیم و بعد هم به دادسرا منتقل شدیم. در آنجا هم یکی دو ساعت بودیم و نهایتا آزاد شدیم. از آنجا من بلافاصله به زندان برای ملاقات نسرین رفتم چون امروز روز ملاقات با زندانیان بود.»

آقای خندان به کمپین گفت نیروی کلانتری ولنجک و لباس شخصی‌ها به شدت آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند: «دو وکیل آقای کیخسروی و درفشان، آقای فرهادپور و باربد بهروان بسیار آسیب دیدند. فردی که من را کتک می‌زد خودش را دکتری حقوق معرفی می‌کرد و می‌زد. من به ایشان گفتم اگر دکتری حقوق داشتید این کارها را نمی‌کردید.»

ساعتی پس از آزادی آنها، پیام درفشان وکیل دادگستری در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با تاکید ضرب و شتم ماموران در مقابل زندان اوین گفت: ما ابتدا در قسمتی تجمع کرده بودیم که دیدی به خیابان نداشت اما بعد از آن خود نیروهای امنیتی زندان ما را به زیر پل هدایت کردند و گفتند که در آن جا جمع شویم. همین موضوع موجب شد که عده‌ای از مردم هم به این تجمع بپیوندند.

این وکیل دادگستری گفت پس از انتقالشان به دادسرا، سرپرست دادسرای اوین به خاطر برخورد نامناسب نیروهای امیتی از آنها عذرخواهی کرده است.

رضا خندان در صفحه فیسبوک خود عکس بازوی شخصی به نام فرهادپور از دوستان خانم ستوده و فعال مدنی را منتشر کرده که در تجمع امروز پر از کبودی و زخم شده است.