ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 18.06.2018, 15:36
هم صدایی استادان و دانشجویان:  دانشگاه پادگان نیست

سایت خبری تحلیلی امتداد

امتداد: در چند ماه گذشته، یازده نفر ازدانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران دستگیر شدند که پس از برگزاری دادگاه بدوی طی ماه‌های گذشته سه نفر از دانشجویان مجموعا به ۱۵ سال حبس  محکوم و حکم ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت فعالیت مجازی برای آن ها صادر شد. همچنین شمار دیگری نیز ار دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی منتظر حکم خود هستند.

به همین دلیل  در روز یک شنبه ۲۷ خرداد ماه جمعی از دانشجویان در حاشیه‌ی مراسم تشییع مرحوم دکتر محمد امین قانعی راد در صحن دانشکده علوم اجتماعی، پلاکاردهای اعتراض آمیزدر دست داشتند و همچنین  از شرکت در چند امتحان به نشانه ی اعتراض امتناع کردند.

گفتنی است سن دانشجویانی که حکم خورده اند ، بین ۱۸ تا ۲۲ سال است و به اتهام های سنگینی متهم شد‌ه‌اند، یکی از دانشجویان متولد سال ۷۵ است و به هشت سال حبس  محکوم شده است.

در ادامه ی اعتراضات روزهای گذشته، و با اعلام آمادگی جمع کثیری از دانشجویان برای تحریم امتحانت در روز دوشنبه ۲۸ خرداد ماه  دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی درلابی دانشکده جمع شده بودند تا اعتراض خود را نسبت به احکام قضایی برای همکلاسی هایشان نشان دهند. این تجمع با حضور بی سابقۀ اساتید، جمعیتی بالغ بر ۲۰ نفر از اساتید دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد. ازجمله اساتیدی چون مهدی اعتمادی( سرپرست ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران)، یوسف اباذری، محمد رضا جوادی یگانه(رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران)، حجه الاسلام فرج الله تازه کندی(نمایندگی نهاد رهبری در دانشکده علوم اجتماعی)، محمد توکل، مهدی منتظر قایم، موسی عنبری، روح الله نصرتی، هوشنگ نایبی، محسنی تبریزی، عبدالله بیچرانلو، تقی ازاد ارمکی، علیرضا دهقان، مریم رفعت جاه، زهره انواری، زهرا فرضی زاده، احمد فیروز آبادی، عبدحسین کلانتری، زهره انواری، سید ضیا هاشمی(ریاست ایرنا و سرپرست سابق وزارت علوم) در این گردهمایی حضور داشتند.

در این تجمع اساتید همراه با دانشجویان در لابی دانشکده گرد یکدیگر آمدند. دانشجویان تاکید کردند که این گردهم آیی یک حرکت خودجوش دانشجویی است. همه تشکلهای دانشجویی از جناح های مختلف دراین تجمع ادامه دارحضور پیدا کرده بودند و مخالفت خود را با احکام سنگین برای دانشجویان اعلام کردند.

به گزارش امتداد، در این گردهمآیی سید مهدی اعتمادی فرد سرپرست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به سخنرانی در بین دانشجویان و اساتید پرداخت و گفت: در ابتدا از دانشجویان تشکرمی کنم و می خواهم که حیات دانشجویی را به همین سرزندگی حفظ کنند و بنده نیزخود را ملزم می‌دانم از هر نیرویی که بخواهد دردانشکده علوم اجتماعی مداخله کند و خدایی نکرده حق دانشجویی را تضییع نماید، جلوگیری نمایم.

سید مهدی اعتمادی فرد در ادامه بیان کرد: همه‌ی دانشجویان و اساتید بزرگوار نیزمی دانند که ما در حال پیگیری وضعیت دانشجویان هستیم وتشکرمی کنم ازاساتید علوم اجتماعی  که درساحت کنشگری حضور پیدا می کنند و امیدوارم این پیوند و حضور ادامه یابد اما از خدمت شما تقاضا می‌کنم که در امتحانات خود شرکت کنید و سپس بیایید و طلبکارانه از ما بخواهید و بپرسید شما چه‌کار کرده اید؟

وی افزود: در پی مطالبات دانشجویان تصمیم گرفته ایم که از هر طریقی وارد رایزنی شویم تا راهی پیدا کنیم تا نهادهای ذیربط عادلانه تر و عاقلانه تر برخورد نمایند. جلسات بسیار مثبتی با نهاد رهبری مرکز و نهاد رهبری دانشگاه داشته ایم و آنها خود پیگیر و دغدغه مند هستند و قول رایزنی با قوه قضاییه، دادستانی و آقای اژه‌ای را داده‌اند تا از این طریق تصویر صحیحی از وضعیت دانشگاه و دانشجویان منتقل شود و هم چنین حقوقی که تضییع شده استیفاء و ترمیم شود.  نوبت بعدی با معاونین وزارت علوم و بالاخص آقای دکتر غفاری است و قرار شد که ما بتوانیم با سه تن از معاونین وزرات علوم جلساتی را برقرار کنیم که در آن نمایندگانی از دانشجویان با متنی که به امضای تمام کسانی که با تضییع حق دانشجویان مخالف هستند و معتقدند که دانشگاه پادگان نیست رسیده است حضور پیدا کرده  و مطالبات را پیگیری کنیم.  با بسیج اساتید کل کشور نیز در هماهنگی هستیم. آنها نیز پیگیر اند که چندین رابط با قوه قضاییه پیدا نمایند تا بتوانند به دانشجویان کمک نمایند و در نتیجه قرار بر آن شد که سازمان بسیج اساتید کل کشور کمک نمایند و یک سری تلاش هایی نمایند.

فرج الله تازه کندی در ادامه بیان کرد: از همان ابتدا که یک دانشجو در دانشگاهی ديگر حکم قضائی خورد ما درخواست تجديد نظر دادیم و امروز هم اگر تجمع شما نبود ما باز هم اين پیگیری را ادامه میدادیم. بنای ما بر احکام عادلانه است آن هم با نگاه دانشجويی. قوه ی قضاييه شرايط و ديدگاه خود را دارد و دانشگاه هم به همین ترتيب. باید این دو مجموعه به هم نزديک شود. ديروز تصمیمی که از سمت نهاد گرفته شد این بود که دانشگاه و قوه ی قضاييه با هم وارد مذاكره شوند و شرايط دانشگاه و خواسته های ما را بیان کنند. البته پيشنهاد خود ما این بود که بسیاری از این مسائل در کمیته ی انضباطی دانشگاه پیگیری شود و تا جايى که جرمی غیر دانشجویی نباشد نبايد وارد قوه ی قضاييه شود و خواسته ی ما بازگشت پرونده های دانشجویان به کمیته های انضباطی دانشگاه هاست و هر تصمیمی در کمیته انضباطی که متشکل از مسئولين دانشگاه، اساتيد و نماينده ی دانشجويان گرفته شود، لازم الاجرا است.

در ادامه یوسف اباذری استاد دانشگاه تهران گفت: ما استادان بالاتفاق تصمیم گرفته ایم پیگیر احکام دانشجویان باشیم. من به عنوان سخنگو قول میدهم که بیایم با شما صحبت کنیم و اقداماتی را که انجام شده است،به اطلاع شما برسانیم. مطمئن باشید که استادان این دانشکده تا هر جا که بتوانند با دانشجویان هستند.

در تایید این نکات، یکی دیگر از اساتید تأکید کرد که بدیهی است در احکام ظلم شده  و حداقلی ترین مطالبه تجدید نظر جدی در احکام است. تمامی مسئولین دانشکده از همه ی توان خود برای اثبات ناعادلانه بودن احکام استفاده می کنند و اساتیدی چون دکتر پارسانیا در حال پیگیری از آقای لاریجانی هستند.

سید ضیا هاشمی، سرپرست سابق وزارت علوم نیز در بین دانشجویان اذعان کرد: همه ی ما نسبت به دفاع از حقی که احساس می کنیم که ممکن است سلب شده باشد، نباید بی تفاوت عبور کنیم. قانونگرایی اصلی است که توقع میرود ترویج شود. ما باید دفاع از حق الناس را در چهارچوب های قانونی انجام دهیم.

سید ضیا هاشمی ادامه داد: اگر نهادهایی خود را متولی اقداماتی میدانند که تصور میکنند به نفع نظم و انسجام ملی است، ما فکرمیکنیم که برخورد رئوفانه با دانشجویان موجب انسجام ملی  است، دانشجو باید مشارکت داشته باشد. دانشجو باید احساس دغدغه مندی، امید و نشاط داشته باشد و دانشجویان ما سرمایه های بزرگ مملکت اند. دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران جزو جوانان نخبه ی کشورهستند.

او ادامه داد: پیشنهاد می کنم که بگذارید این فضای اعتراض در چهارچوب گفت وگو اتفاق بیافتد و به طرح مطالبات خود ادامه دهید و مانیز درکنار شما خواهیم بود.

تقی آزاد ارمکی استاد دانشگاه تهران گفت: دانشگاه پادگان نیست. صاحبان دانشگاه دانشجویان هستند و ما به دلیل حضور دانشجویان است که اینجا هستیم. من از دانشجویان خواهش می کنم که با رعایت حدود حالت انتقادی خود را حفظ کنند برای اینکه دانشگاه پادگان نشود و پادگان نماند، اساتید علوم اجتماعی نیزمتحد شده اند و میخواهند که موارد شما را پیگیری کنند .

در ادامه برخی از دانشجو ها خطاب به اساتید نیز نکاتی را بیان کردند که در پی می آید. یکی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی اذعان کرد: این حرکت خود جوش دانشجویی بوده است و فارغ از جناح بندی ها است

و همچنین دیگر دانشجوی این دانشکده گفت: نباید به دانشجویان برچسب‌های نا به جا بزنیم و امروز کوچکترین مطالبات اجتماعی، انگ و لیبل سیاسی خاصی می خورند  و با این روند همه‌ی دانشجوها و اساتید نیز ممکن است متهم شوند.

در ادامه دانشجویان اشاره کردند که چندی پیش غلام رضا غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم و رییس سابق دانشکده علوم اجتماعی به دانشجویان اذعان کرده بود که حکم هایی قضایی برای دانشجویان صادر نخواهد شد و در وزارت علوم و دانشگاه مسایل مربوط به دانشجویان بازداشتی را پیگیر خواهند شد اما هم اکنون علی رغم وعده ها با احکام قضایی سنگین مواجهیم.

در آخر دانشجویان علی رغم وعده ها با تاکید بر استمرار پیگیری مطالبات تا تحقق یافتن آنها، به حرکت های اعتراض آمیز خود ادامه خواهند داد.


گزارش روزآروز از تجمع استادان و دانشجویان

تجمع  اعتراضی مهم استادان و دانشجویان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

اعتراض دانشگاهیان به احکام قضایی که اخیرا برای دانشجویان صادر شده، امروز وارد مرحله تازه‌ای شد.

در تجمعی کم‌سابقه، دانشجویان و استادان دانشگاه تهران، نماینده ولی فقیه در دانشگاه و سرپرست سابق وزارت علوم، امروز در کنار هم به احکام صادرشده اعتراض کردند.

دیروز و پس از تشییع پیکر محمدامین قانعی‌راد، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه در دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران، جمعی از دانشجویان با پلاکاردهای اعتراض‌آمیز در صحن دانشکده تجمع و از شرکت در چند امتحان به نشانه اعتراض خودداری کردند.

امروز جمع بیش‌تری از دانشجویان به تحریم امتحانات پیوستند و در دانشکده تجمع کردند.

ساعتی‌بعد با پیوستن بیش از ۲۰ تن از استادان و مسوولان دانشگاه ازجمله مهدی اعتمادی(سرپرست ریاست دانشکده علوم اجتماعی)، یوسف اباذری، جوادی‌یگانه، آزادارمکی، حجه‌الاسلام فرج‌الله تازه‌کندی(نماینده نهاد رهبری در دانشکده علوم اجتماعی)، منتظرقائم، رفعت‌جاه، انواری، فرضی‌زاده، ضیاء هاشمی( رئيس ایرنا و سرپرست سابق وزارت علوم) و... تجمع اعتراضی کم‌سابقه‌ای شکل گرفت.

تازه‌کندی، نماینده نهاد رهبری در دانشکده علوم اجتماعی، در این تجمع گفت: «پيشنهاد ما این بود که این مسائل در کمیته انضباطی دانشگاه پیگیری شود و تا جايى که جرمی غیردانشجویی نباشد نبايد وارد قوه‌قضاييه شود و ما خواشتار بازگشت پرونده‌ها به کمیته‌ انضباطی دانشگاهیم.»

یوسف اباذری، استاد شناخته‌شده این دانشکده هم گفت: «ما استادان تصمیم گرفته‌ایم پیگیر احکام دانشجویان باشیم. من به عنوان سخن‌گو قول می‌دهم کارهایی که می‌کنیم،به اطلاع دانشجویان برسانیم. استادان دانشکده تا هرجا که بتوانند با دانشجویان هستند.»

هم‌زمان با ناآرامی‌های دی‌ماه ۹۶، ۱۱نفر از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بازداشت شدند.

پس از برگزاری دادگاه بدوی، طی هفته‌های گذشته سه نفر از دانشجویان مجموعا به ۱۵سال حبس و نیز ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت فعالیت محکوم شدند. شمار دیگری از  دانشجویان این دانشکده هم منتظر حکم‌شان‌اند.

سن دانشجویانی که حکم خورده‌اند، بین ۱۸ تا ۲۲ سال است و یکی از دانشجویان که متولد سال ۱۳۷۵ است،  به هشت‌سال حبس  محکوم شده.

دانشجویان معترض در پایان تجمع امروز اعلام کردند به حرکت اعتراضی‌شان ادامه می‌دهند.