ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 13.06.2018, 22:51
اعتراض‌ها به بازداشت نسرین ستوده

شیرین عبادی در نامه‌ای سرگشاده به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران از وی خواست تا با استفاده از کلیه امکانات قانونی خود آزادی نسرین ستوده را از دولت جمهوری اسلامی بخواهد.

متن کامل این نامه را در ادامه می‌خوانید:

جناب دکتر جاوید رحمان
گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران

انتخاب شما را به پست گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران تبریک می‌گویم و متاسفم که اولین مکاتبه خود را با یک خبر ناگوار آغاز می‌کنم:

ساعتی قبل خانم نسرین ستوده، وکیل دادگستری برنده جایزه ساخاروف در سال ۲۰۱۲ دستگیر شد. حسب اعلام برخی از رسانه‌ها علت دستگیری ظاهرا مربوط است به پرونده‌ای که چند سال قبل برای تحصن مقابل کانون وکلای دادگستری مرکز در شهر تهران برگزار کرده بود که منجر به صدور حکم غیابی شد.

لازم به یاد آوری است که نامبرده به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری قبلا نیز به ۶ سال حبس محکوم شده بود و بیش از ۳ سال را در زندان سپری کرد. بعد از آزادی از زندان نیز دست از تلاش برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران برنداشت. از جمله با قبول وکالت تعدادی از زنانی که با حجاب اجباری مخالف بودند و با مصاحبه‌های متعدد خود به قوانین ناقض حقوق بشر اعتراض کرد. او مخالف مجازات مرگ است و بارها به شیوه‌های مختلف قوانینی را که در ایران باعث صدور چنین احکامی می‌شود به چالش کشیده است. همچنین وی برای پیشبرد دموکراسی در ایران بسیار فعال بوده و همراه با سایر پویندگان این راه با صدور بیانیه‌ای حکومت ایران را دعوت به برگزاری رفراندوم کرده بود.

دستگیری چنین وکیل شجاعی مسلما باعث ایجاد خفقان بیشتر در ایران شده و ضمن آنکه  تعدادی از موکلین وی که قربانیان نقض حقوق بشر هستند بدون دفاع خواهند ماند.

بنابراین خواهشمند است با استفاده از کلیه امکانات قانونی خود از دولت جمهوری اسلامی ایران بخواهید که آزادی نسرین ستوده را تضمین و تسریع کرده و از تعقیب قضایی او به بهانه‌های واهی دست بردارد.

***

عفو بین‌الملل خواستار آزادی نسرین ستوده شد

سازمان عفو بین‌الملل نیز با صدور بیانیه‌ای بازداشت نسرین ستوده را یک حمله بی‌رحمانه به مدافعان حقوق بشر شجاع و توانمند دانسته و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط وی شد.

این نهاد مدافع حقوق بشر که مقر آن در لندن است در بیانیه خود گفت: «نسرین ستوده زندگی خود را برای دفاع از حقوق بشر در ایران اختصاص داده است. او جوایز بین‌المللی را به دست آورده است، اما به خاطر شجاعتش هزینه‌های زیادی پرداخته است، از جمله سه سال سپری کردن زندان. بازداشت امروز او آخرین نمونه از تلاش‌های مخرب مقامات ایران برای متوقف کردن او از انجام کار مهمش به عنوان یک وکیل است.

عفو بین‌الملل از مقامات ایران می‌خواهد که نسرین ستوده را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند. هر گونه کوتاهی در این زمینه باید از سوی جامعه بین‌المللی محکوم شود.»

به گفته رضا خندان همسر نسرین ستوده، او ظهر روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه از سوی ماموران امنیتی در منزلش بازداشت شده است. ماموران دلیل بازداشت خانم ستوده را گذراندن «حکم پنج سال زندان» عنوان کرده‌اند. رضا خندان درباره این حکم گفت:‌ «ما نمی‌دانیم این دادگاه چه زمانی برگزار شده، نمی‌دانیم اتهام او چیست. این حکم غیابی برای او صادر شده و  احضاریه‌ای نیز برای اجرای حکم فرستاده نشده است.»