ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 11.06.2018, 12:58
ترامپ روز به روز رهبری آمریکا را تحلیل می‌برد

به گزارش ایلنا به نقل از آتلانتیک، یک مقام ارشد گروه هفت بعد از توییت‌های متعدد دونالد ترامپ در پایان نشست، رییس‌جمهور آمریکا را به «جوکر» تشبیه کرد که فاقد توانایی‌های عملیاتی جوکر است.

این رسانه آمریکایی در گزارش خود با اشاره به نشست هفته گذشته گروه هفت در کبک کانادا نوشت: «ترامپ با خوشحالی وارد این نشست شد و سران دیگر دولت‌ها را متقاعد کرد که گزارش‌های دروغین رسانه‌ها را نادیده بگیرند و اینکه آنها هنوز دوست هستند و قرار است به یک توافق برسند.»

بر اساس این گزارش در خلال نشست یکی از مقامات گروه هفت وضعیت نشست را اینگونه ترسیم کرد: «ما برای چه چیزی می‌جنگیم؟ ما چیزهایی را ساختیم که برای بیشتر مردم بیشترین رفاه را در پی داشته باشد. آیا ما نمی‌توانیم کارایی آن را حفظ کنیم؟ در حال حاضر، به نظر می‌رسد ترامپ روی این حالت است.

این رسانه به پایان نشست و ترک زودهنگام جلسه توسط دونالد ترامپ اشاره کرد و نوشت: «مانند یک مهمانی خانوادگی کابوس مانند که بدقلق‌ترین عضو خانواده قبل از همه مهمانی را ترک می‌کند، همه اعضای گروه هفت با خروج ترامپ از جلسه نفس راحتی کشیدند. شاید در نهایت این نوعی موفقیت تلقی شود. اما ناگهان اتفاقی رخ داد. رییس‌جمهور آمریکا در هواپیمای ریاست جمهوری توییت‌های توهین‌آمیزی را علیه همتای کانادایی خود منتشر کرد. »

چه موضوعی ترامپ را در هواپیما از کوره به دربرد؟

نویسنده این یادداشت با طرح این سوال که چه چیزی ترامپ را تحریک کرده بود؟ آیا دیدن تصویری که مرکل از نشست منتشر کرده بود او را از کوره به در برد؟ نوشت: «همان‌طور که بسیاری از افراد می‌گویند، ترامپ به تصاویر فکر می‌کند نه ایده‌ها. چه کسی می‌داند؟ احتمالا خود ترامپ هم نمی‌داند.»

در این یادداشت گفته شده که به محض اینکه ترامپ شروع به فحاشی در توییتر خود کرد، دستیاران همراه او در تقویت صدای او و تعمیق این نزاع‌ها در ساعت ۶:۵۶ دقیقه صبح از هم پیشی میگ‌رفتند. جان بولتون به سبک خود تصاویر جنجالی مرکل را تحلیل کرد و گفت: «یک نشست گروه هفت دیگر؛ همه کشورها از آمریکا انتظار دارند که نقش بانک را برایشان بازی کند. ترامپ برای آنها روشن کرد که این اتفاق دیگر نخواهد افتاد.»

نویسنده آتلانتیک تاکید می‌کند، به خاطر داشته باشید که ترامپ صلاحیت اعمال تعرفه برای استیل و آلومینیوم را برای خود حفظ کرده؛ این صلاحیت یک معافیت ویژه تجارت عادی در دوران کندی برای اهداف امنیت ملی بوده است. ترامپ اسنادی را امضا کرده که گواهی می‌کند او تعرفه‌هایی را برای حفظ منافع دفاعی حیاتی آمریکا اعمال می‌کند. او امروز داستان را تغییر داده است. تعرفه‌های استیل و فولاد برای آلمان و بریتانیا و مکزیک و دیگر کشورها به دلایل امنیت ملی نبوده بلکه مقابله به مثل با محدودیت واردات لبنیات کانادا بوده است.

آتلانتیک با طرح این سوال که آیا ترامپ به اینکه دروغ گفته متوجه شده یا اهمیت می‌دهد؟ نوشت: قطعا نه. ترامپ نزدیکترین هدف را انتخاب کرده است؛ نزدیکترین دوستان و متحدان آمریکا. دموکراسی‌های مبتنی بر قانون نمی‌توانند مواجبی را که ترامپ از رژیم‌های اقتدرگرا به دست می‌آورد، به او عرضه کنند. آنها نمی‌توانند عواید تجاری ایوانکا ترامپ را تقویت کنند. آنها نمی‌توانند هتل بین‌المللی ترامپ در واشنگتن را برای برگزاری جشن روز ملی‌شان رزرو کنند.

بر اساس این گزارش، توییت‌های انتقامی ترامپ در هواپیما علیه میزبان کانادایی‌اش سبب از بین رفتن دوستی‌هایش در کانادا نشده است؛ چراکه او دیگر هیچ دوستی در کانادا ندارد که بخواهد از دست بدهد. حمله ترامپ به ترودو تنها محبوبیت نخست وزیر را تشدید کرد. اما این چیزی بیش از یک داستان شخصی است. ترامپ روز به روز رهبری آمریکا را تحلیل می‌برد.

به گفته یکی از مقامات گروه هفت، ترامپ شکست روابطی را می‌چشد که در وهله نخست هیچ دلیلی برای چنین تجربه‌ای وجود ندارد. دولت‌های گروه هفت نزدیک‌ترین دوستان و متحدان آمریکا هستند و هیچ یک از آنها قصد از بین بردن این اتحاد را ندارد. 

بر اساس این گزارش، ترامپ از کانادا به سنگاپور رفت تا با «کیم جونگ اون» دیدار کند. این اطمینان وجود دارد که او در سنگاپور در مقابل دشمن خود محترم‌تر و قابل اعتمادتر از زمانی که در مقابل دوستان دموکراتیک خود است، نشان دهد. این الگوی آشنای رفتار ترامپ است. به حلقه سیاست خارجی ترامپ نگاه کنید؛ قلدرها و چاپلوس‌ها. او با دوستانش قلدری می‌کند و برای دشمنان و دیکتاتورهایی که منابع مالی کسب و کارهای ترامپ هستند، چاپلوسی می‌کند.