ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 09.06.2018, 18:32
فائزه هاشمی: سیاست‌های حکومت در مسیر براندازی است

کلمه: فایزه هاشمی در سخنانی در مراسم افطاری جمعی از فعالان اجتماعی به تحلیل برخی اتفاقات اخیر کشور از جمله سیاست خارجی و داخلی کشور پرداخت و پیشنهاد برگزاری رفراندوم آزاد و قانونی برای موضوعات مورد انتقاد و مورد اختلاف در کشور را داد.

او تاکید کرد سیاستهایی که حکومت در پیش گرفته کشور را به سمت براندازی هدایت می‌کند و نیازی به کار دیگران نیست. اگر خودمان عاقل باشیم و حق مردم و منابع کشور را در مسیر نادرست ضایع نکنیم، دیگر دلیلی ندارد نگران براندازی باشیم. این حرف‌ها بیشتر آدرس غلط دادن برای ماندن در قدرت است.

خانم‌هاشمی گفت: اتفاقات اخیرکشور باعث شده برخی مسایل روز را در این جمع تحلیل کنم. به تازگی شاهد خروج امریکا از برجام بودیم؛ در حالیکه همه می‌دانیم برجام یک سند بین‌المللی است که در سازمان ملل به تصویب رسیده و با خروج یک یا دو عضو حتی بیشتر اتفاقی برای آن نمی‌افتد و به عبارتی مواردی که در برجام به نفع ایران و تعهدات طرفین است، تغییری نکرده است.

وارد کشوری می‌شویم هزینه‌های انبوه می‌کنیم، موقع بهره برداری بیرونمان می‌کنند

عضو حزب کارگزاران با ابراز تعجب از اینکه به جای آنکه به اصل موضوع و اتفاقاتی که در حال انجام است بپردازیم، آدرس غلط می‌دهیم، توضیح داد: فشارهایی که بر ایران از جانب امریکا، عربستان و اسرائیل به صورت پنهان و آشکار در حال انجام است، ربطی به برجام و خروج امریکا از برجام ندارد و متاسفانه قصد دارند با  آدرس غلط دادن ذهن جامعه را از آنچه به شکل واقعی رخ داده و هنوز هم ادامه دارد، منحرف می‌کنند.

وی افزود: معتقدم مشکلات فعلی ناشی از برجام نبوده، بلکه متاثر از سیاست خارجی ما از جمله در سوریه، یمن و در نوع روابط با  کشورها و یا قطع روابط و دشمنی با دیگر کشورهاست. عجیب اینکه وارد کشوری می‌شویم هزینه‌های انبوه و بالایی می‌کنیم، اعتبار خود را در سطح جهان مخدوش می‌کنیم، موقع بهره برداری که می‌رسد عملا بیرونمان می‌کنند که سوریه و عراق آخرین آن است و این منابع ملی ماست که بدون هیچ دستاوردی دود می‌شود و به هوا می‌رود. این بی‌تدبیری‌ها تا کی بایستی ادامه یابد و بالاخره چه زمانی می‌خواهیم از گذشته خود درس بگیریم؟ عموم مردم آن کشورها نیز ما را دوست ندارند، سیاستمداران‌شان نیز مواضع‌شان در سطح جهانی عموما علیه سیاست‌های ماست.

این زندانی سیاسی سابق افزود: از آنسو اگر دستاورد این سیاست خارجی رفاه، امنیت، حقوق بشر، آزادی و توسعه بود، می‌گفتیم اشکالی ندارد، چهارچوب‌ها و اصولی داریم که براساس آن عمل می‌کنیم و کشور هم رشد می‌کند. اما این سیاستها در داخل و خارج نتیجه عکس و نارضایتی به همراه داشته است.

چند تشییع جنازه دیگر باید داشته باشیم تا بفهمیم اقبال و نظر مردم به کدام سمت است؟

این فعال زنان در توضیح نارضایتی‌های مردمی اشاره کرد: از دی ماه پارسال به این طرف اقشار، اصناف  به مناسبت‌های مختلف در زمانهای متفاوت در خیابان‌ها اعتراضات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود را اعلام می‌کنند. بالاخره مردم چقدر باید به خیابانها بریزند و با متانت، نجابت و به شکل مدنی اعتراضات خود را نشان دهند. چند تشییع جنازه دیگر باید داشته باشیم تا بفهمیم اقبال و نظر مردم به کدام سمت است و مردم چه می‌خواهند و چه چیزهایی را نمی‌خواهند. چه بر سر این مردم و مملکت آوردیم. در همین تشییع جنازه‌ها برای افراد منتقد نظام و ضد حکومت و آنان که مورد ظلم واقع شده،  شاهد حضور اکثریتی مردم هستیم و برعکس آن شاهدیم که برای افراد همسو با نظام که جایگاهی در دل نظام دارند، چقدر به خیابانها می‌آیند.

فرزند مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی یادآور شد که سیاست‌های کنونی که حداقل توسط بخشی از بدنه حکومت در پیش گرفته شده به نظر نوعی سواستفاده از قدرت است که در مسیر حفظ و افزایش اقتدار خود و قربانی کردن منافع ملی و حقوق مردم است که چنین رویه‌ای از اهداف انقلاب و انقلابی گری نبوده است.

شهامت و صداقت داشته باشید و طبق قانون رفراندوم برگزار کنید

او افزود: ممکن است در پاسخ به این حرفهای من بگویند مردم معترض اکثریت نیستند و در مقابل جمعیت ۸۰ میلیونی که سیاستهای ما را قبول دارند، چیزی نیستند. به فرض محال که شما درست بگویید، شهامت و صداقت داشته باشید و طبق قانون رفراندوم برگزار کنید و چند موضوع مهم که به نظر می‌آید به آن نقد زیاد است و برای حقوق و رفاه مردم و توسعه کشور مشکل‌زا شده، به آرای عمومی بگذارید تا مردم نظر بدهند و تکلیف همه مشخص شود. بالاخره مردم تا کی باید هزینه بدهند. رفراندوم هم در قانون پیش بینی شده و مساله عجیب و غریبی نیست.

این فعال سیاسی گفت: البته برگزاری رفراندوم مشروط به آزادانه بودن آن است که موافق و مخالف حق اظهار نظر داشته باشند و معلوم شود اکثریت چه می‌خواهد.

روشی که اکنون در پیش گرفته شده نمی‌تواند تداوم و بقا داشته باشد

او با بیان اینکه که روشی که اکنون در پیش گرفته شده نمی‌تواند تداوم و بقا داشته باشد، این مساله را گوشزد کرد که حتما باید طبق معمول در آخرین لحظات به نقطه‌ای برسیم که جام زهر را بنوشیم و یا نرمش قهرمانانه نشان دهیم؟ در چنین شرایطی این مردم هستند که بالاترین هزینه‌ها را می‌دهند .آیا بهتر نیست زودتر عقلانیت و خرد جمعی را بکار بگیرید، خودی و غیرخودی نداشته باشید و همه را محرم دانسته  و تصمیمی درست بگیرید.

مگر می‌شود منِ نوعی در ظلم باشم و با شما با چنین روشهای غلطی  متحد شوم؟

نظام باید نشان دهد از اشتباهات خود درس گرفته

این استاد دانشگاه گفت: مرتب می‌گویند در شرایط موجود همه با هم اتحاد داشته باشند؛ بالاخره باید شرایط این اتحاد فراهم شود. مگر می‌شود منِ نوعی در ظلم باشم و با شما با چنین روشهای غلطی  متحد شوم؟ با چه انگیزه و دیدگاهی چنین وحدتی قابل تحقق است؟ معتقد هستم این نظام است که ابتدا باید تحرکی داشته باشد و اعتمادی را در مردم ایجاد کند که نشان دهد از اشتباهات خود درس گرفته است. هر جا چنین اتفاقی افتاده مردم نجابت کرده و بخشیده و وارد میدان شده‌اند و یکصدا پیروز شدیم. اما در شرایط کنونی و با چنین سیاستهایی به نظر نمیرسد چنین نتیجه‌ای حاصل شود.

سیاستهایی که حکومت در پیش گرفته کشور را به سمت براندازی هدایت می‌کند و نیازی به کار دیگران نیست

او درباره اینکه گفته می‌شود خارجی‌ها و آمریکایی‌ها دنبال براندازی هستند، گفت: معتقدم  این هم فرافکنی است؛ سیاستهایی که حکومت در پیش گرفته کشور را به سمت براندازی هدایت می‌کند و نیازی به کار دیگران نیست.. اگر خودمان عاقل باشیم  و حق مردم و منابع کشور را در مسیر نادرست ضایع نکنیم، دیگر دلیلی ندارد نگران براندازی باشیم.این حرف‌ها بیشتر آدرس غلط دادن برای ماندن در قدرت است.

به اعتقاد او، سیاست خارجی و داخلی حکومت باید مبتنی برعقلانیت و برای رفاه مردم، رعایت حقوق مردم، نبودن تبعیض، نبودن خودی و غیرخودی، نبودن رانت خواری، اجرای قانون بخصوص برای صاحب منصبان، شایسته سالاری و چرخش نخبگان بدون توجه به اعتقادات و گرایشات سیاسی براساس قانون اساسی و در نهایت ایجاد یک نظام دموکراتیک و حکمرانی خوب باشد که در چنین شرایطی مردم هم راضی خواهند بود.

فایزه هاشمی با برشمردن سیاست داخلی کشور و برخوردهای امنیتی با اقشار مختلف گفت: به هر رو سیاستهای داخلی هم چنین روندی را نشان نمی‌دهد؛ از جمله برخورد با اعتراضات قانونی مردم در مناسبتهای مختلف در شهرهای مختلف مثل اصفهان، کازرون شاهرود، روز زن، روز کارگر، کامیون‌داران، تاکسی داران، زندانی کردن محیط زیستی‌ها که دولت هم اعلام کرده جاسوس نیستند؛ برخورد با دراویش و تداوم فشار به آنان با برگزاری دادگاههای غیرعلنی و بدون وکیل، موضوع آقای سید امامی و برخورد با خانواده و ممنوع الخروج کردن همسر او، برخورد با خانواده کارکنان بی بی سی فارسی ،برخورد با بهایی‌ها، ممنوع الخروج کردن خیلی‌های دیگر به بهانه‌های واهی و غیرواقعی، موضوع آقای سپنتا در یزد و ...از جمله این رویه‌های اشتباه در این حوزه است. این قدر این موارد زیاد شده که به یادآوردن همگی آنها تقریبا محال است.

تداوم حصر تنها یکی از سیاستهای غلط حاکمیت

او تداوم حصر را از دیگر سیاستهای غلط اتخاذ شده از سوی حکومت دانست و افزود: اگر مطمئن هستید آنان مقصرند، در دادگاه محاکمه کنید؛ اگر هم مقصر نیستند آنان را آزاد کنید. تا کی می‌خواهید بایستید و بگویید مرغ یک پا دارد و چشمان خود را به اینکه شرایط مملکت را  به چه سمتی هدایت می‌کنید و چه کسی دارد هزینه و ضرر می‌دهد، ببندید. این یک مدیریت اقتدارگرا است که چنین عمل می‌کنند.

مردم دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند که نگرانش باشند

او گفت: تا چه زمانی می‌شود از این روشهای امنیتی مدد گرفت. مردم دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند که نگران آن باشند.

فایزه هاشمی گفت: اینها همه شرایطی است که اگر حکومت احساس خطر می‌کند باید از رفتارهای خود احساس خطر کند. نه اینکه اعلام شود آمریکا، اسراییل و دیگران می‌خواهند در ایران براندازی کنند. آنها تا زمانیکه رفتار ما درست باشد،مردم راضی و در کنار نظام باشند  قطعا نمی‌توانند کاری کنند .

فایزه هاشمی با این توضیحات در پایان خاطرنشان کرد: بنابر فضای موجود، نیازمند یک آسیب شناسی جدی هم در سیاست خارجی و هم در سیاست داخلی هستیم و تا زمانیکه این امر صورت نگیرد وهمچنان بر سیاستهای فعلی پافشاری شود، فشارهای خارجی هم ادامه خواهد داشت. چوب این سیاستها را مردم با تحمل هزینه‌ها و مشکلات اقتصادی، سیاسی و ... خورده‌اند و خواهند خورد.