ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 31.05.2018, 20:07
کاهش صادرات نفت ایران پس از خروج ترامپ از برجام

صادرات نفت ایران در ماه می‌ میلادی به مقدار ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

به گزارش فرارو به نقل از رویترز، تخمین‌های شرکت پترو لوجستیکس، مستقر در ژنو، نشان می‌دهد که پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ای، صادرات نفت ایران در ماه می‌ میلادی نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است.

البته تخمین‌های این شرکت نشان داد که مشتریان نفت ایران برای کاهش خرید نفت از ایران عجله‌ای ندارند. تحریم‌های آمریکا یک دوره ۱۸۰ روزه دارند که در آن مشتریان نفت ایران باید خرید نفت از این کشور را کاهش دهند.

در هشتم ماه می، ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های آمریکا، که به موجب برجام رفع شده بود، را مجددا علیه ایران برقرار کرد. بخشی از این تحریم‌ها صادرات نفت ایران را هدف می‌گیرند.

دانیل گربر، رئیس شرکت پترو لوجستیکس، به رویترز گفت: «صادرات (نفت ایران) نسبت به سطوح بسیار بالا که در ماه آوریل مشاهده شد، به مقدار ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. اما در حال حاضر هیچ نشانه‌ای درباره خروج عمومی وجود ندارد.»

عرضه و تقاضای بزرگ در بازار نفت، مبهم است. پترو لوجستیکس از جمله شرکت‌های مشاوره‌ای است که عرضه کشور‌های اوپک را بواسطه ردیابی نفتکش‌ها و دیگر روش‌ها، تخمین می‌کند. 

ایران اعلام کرده که در ماه آوریل، روزانه ۲.۶ میلیون بشکه صادر کرده است. این حجم از صادرات از زمان رفع تحریم‌های بین المللی در ژانویه ۲۰۱۶، یک رکورد به شمار می‌رود.

پترو لوجستیکس مشخص نکرده که حجم قطعی صادرات ایران در ماه‌های می‌ و آوریل چقدر بوده است، اما آمار حمل‌ونقل رویترز نشان می‌دهد که از زمان اعلام بازگشت تحریم‌ها از سوی ترامپ، صادرات نفت خام ایران در ماه می‌ نسبت به ماه آوریل روزانه ۱۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است و در نتیجه، صادارت ایران در ماه می‌ حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز بوده است.

اکثر صادرات نفت ایران، حداقل ۱.۸ میلیون بشکه در روز، به آسیا می‌رود. بخش اعظم باقیمانده به اروپا صادر می‌شود.

با وجود اینکه پترو لوجستیکس گفته صادرات ایران در ماه می‌ کاهش یافته، اما اعلام کرده حجم کلی صادرات نفت ایران در این ماه، در مقایسه با میانگین ۱۲ ماه گذشته، به طرز چشمگیری بالاتر بوده است و اروپا هنوز از ایران نفت می‌خرد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، در ۱۹ ماه می‌ گفته بود اگر اتحادیه اروپا بتواند توافق هسته‌ای را نجات دهد، صادرات نفت ایران تغییری نخواهد کرد. اما رویترز گفته منابع تجاری پیش‌بینی می‌کنند که مسائل مالی در تجارت نفتی ایران مانع ایجاد کنند، زیرا بانک‌ها نگران شده‌اند.


هند به دنبال توقف خرید نفت از ایران

بزرگترین پالایشگر نفت هند به دنبال توقف واردات نفت از ایران است.

به گزارش عصرایران، دو منبع مطلع به رویترز اعلام کردند که شرکت پالایش نفت «ریلاینس اندستریز» هند قصد دارد وارد نفت از ایران را متوقف کند. این شرکت مالک بزرگترین مجتمع پالایش نفت در جهان است.

به گفته این منابع، آنها برای توقف واردات نفت از ایران برنامه ریزی می کنند.

رویترز نوشته که این اقدام نشانه ای است که تحریم های جدید آمریکا خریداران نفت ایران را به عقب نشینی و چشم پوشی از خرید نفت ایران سوق داده است.

براساس این خبر رویترز، این شرکت هندی قصد دارد از اکتبر یا نوامبر آینده ( آبان و آذر ماه آینده) خرید نفت از ایران را متوقف کند. این اقدام در واکنش به خروج ترامپ از برجام و وعده او برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران صورت خواهد گرفت. یکی از این تحریم ها، ممنوعیت خرید نفت از ایران است.

دولت هند اعلام کرده که از تحریم های آمریکا پیروی نمی کند اما شرکت های هندی با نظام مالی آمریکا دارای ارتباط هستند و در صورت عدم رعایت تحریم های ضدایرانی، با مجازات و جریمه هایی روبه رو خواهند شد.

ریلاینس شرکت بزرگ هندی است که در مالکیت میلیاردر هندی “موکیش امبانی” است.

مجتمع پالایشگاهی ریلاینس در هند در ایالت گوجرات روزانه ۱٫۴ میلیون بشکه نفت خام را پالایش می کند.

یک منبع به رویترز اطلاع داده که مسوولان ریلاینس به شرکت ملی نفت ایران گفته اند که آنها واردات نفت از ایران در ماه های اکتبر یا نوامبر آینده متوقف خواهد شد.

منبع دومی هم به رویترز گفته است که در صورتی که مذاکرات اتحادیه اروپا و تهران برای حفظ برجام شکست بخورد؛ طرف هندی توقف واردات نفت ایران را سریعتر اجرا خواهد کرد.

این منبع افزود: برخی شرکت های بیمه از ریلاینس خواسته اند تا قبل ماه نوامبر آینده به واردات نفت از ایران پایان دهد.

شرکت های بیمه کشتیرانی و کشتی ها درباره تحریم های ضدایرانی هشدار داده اند و گفته اند که رزروهای ایران برای حمل و نقل دریایی را لغو کرده اند.

در مرحله انتقالی شرکت ریلاینس از شرکت ملی نفت ایران خواسته است نفت این کشور را به استفاده از نفتکش های در مالکیت ایران به هند منتقل شود.

رویترز گفته است که شرکت ریلاینس به درخواست این خبرگزاری برای واکنش به این خبر که از طریق ایمیل ارسال شده بود پاسخی نداد.

هند بعد از چین، بزرگترین خریدار نفت خام ایران است. ریلانس هند در آوریل گذشته ۹۶ هزار بشکه نفت خام در روز از ایران نفت وارد کرده است. این شرکت به آمریکا سوخت می فروشد و از این کشور اتان وارد می کند.

هند قبل از دستیابی به توافق برجام نیز به دلیل تحریم‌های آمریکا، خرید نفت از ایران را کاهش داده بود.

براساس تحریم های کنگره آمریکا، شرکت های مختلف باید خرید نفت از ایران را متوقف کنند.