ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 30.05.2018, 19:52
بازگشت گروه فشار با معاهده پالرمو

امتداد – ریحانه طباطبایی

علیرضا رحیمی نماینده مجلس از دریافت پیامک‌های تهدیدآمیز خبر داده در توییتر خود نوشته است: از روز گذشته موجی از تهدید و اتهام پیامکی از سوی افرادی که خود را به جامعه و بسیج دانشجویی منتسب می‌کنند علیه اکثر نمایندگان مجلس آغاز شده است آنها با تهدید از نمایندگان می‌خواهند به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم رای ندهند در غیر این‌صورت آنها را خائن به ایران می‌دانند.

جنجال بر سر پیوستن و یا نپیوستن ایران به معاهده پالرمو بسیار است. از فشارهای داخل مجلس تا فشارهایی از خارج از مجلس. در داخل مجلس نمایندگان وابسته و یا نزدیک به جبهه پایداری اعلام کرده‌اند که اجازه تصویب پیوستن به این معاهده را نمی‌دهند و گویا بیرون از مجلس نیز عده‌ای دست به کار شده‌اند برای ترساندن نمایندگان مردم.

به نظر می‌رسد گروه فشار مجددا در حال ساماندهی خود است و می‌خواهد تجربیات گذشته را تکرار کند. معمولا مخالفت‌ها از سوی مردم! اعلام می‌شود، مردمی که یک روز کسبه هستند، روزی دانشجو، استاد، کشاورز و با توجه به موضوع هر بار در کسوتی دیگر هستند.

افرادی که یک روز در فرودگاه حضور پیدا می‌کنند برای استقبال از رئیس جمهوری که برجام را امضا کرده، آنهم با گوجه و لنگه کفش، روز دیگر کفن پوش می‌شوند و در مقابل مرکز فرهنگی حضور پیدا می‌کنند، یک روز در دانشگاه و روز دیگر در مقابل مجلس و اگر امکان حضور خیابانی نداشته باشند از پیامک استفاده می‌کنند، مسیج می‌دهند و تهدید می‌کنند.

داستان گروه فشار در این سرزمین قدیمی است، افرادی که در راستای منافع حاکمیت و علیه جریان دیگری در همان سیستم به خیابان می‌آیند و با شعار و تهدید سیاست‌های جریان اقلیت اما حاکم را به کرسی می‌نشانند.

همان طور که چندی پیش وزیر اسبق ارشاد نیز در توییتر خود گوشه‌ای از ماجرای آنها را بازگو کرد. عطاءالله مهاجرانی می‌گوید درست زمانی که دولت سید‌محمد خاتمی تلاش کرد تا فضای فرهنگی را باز کرده و افرادی چون بهروز وثوقی و مرحوم فردین و ملک‌مطیعی رو به سینما و کشور بازگرداند همین گروهی که گروه فشار خوانده می‌شوند در صحنه حضور پیدا کردند و اجازه ندادند تا دولت تصمیمش را اجرایی کند.

شاید در هشت سال دولت خاتمی این گروه بیش از هر زمان دیگری حضور داشتند، بیش از همه هم با وزرای علوم، کشور و ارشاد مشکل داشتند و هر روز کفن‌پوش گوشه‌ای از کشور را علیه آنان می‌شوراندند. در واقع تصمیم‌هایی که نهادهای اقتدارگرا و انتصابی نمی‌توانستند در مقابل دولت اجرایی کنند و یا مانع اجرای تصمیمات دولت شوند، این گروه به میدان می‌آمدند و با فریاد و هیاهو و تهدید مانع از تحقق آن تصمیم می‌شدند.

به طور مثال طی چند سال گذشته هر بار با خبر اکران فیلم عصبانی نیستم این گروه‌ها فعال و مانع از اکران این فیلم شدند. هرچند که نهایتا این فیلم با سانسور شدید بر روی پرده سینما رفت.

اما در هشت سال دولت احمدی‌نژاد این جریان کم‌کارتر شد چرا که سیاست‌های دولت همسو با این جریان بود از این رو فرصتی پیش آمد برای ساماندهی و حضور در تشکل‌های سازمان یافته‌تر و هماهنگ‌تر. برای همین نیز بسیاری از آنان به دانشگاه رفتند و در قالب هیات علمی و استاد و دانشجو در دانشگاه‌ها مشغول شدند.

گفته می‌شود تا سال ۹۲ بیش از سه هزار نفر فقط در داخل کشور بدون کنکور در دوره دکترا جذب هیات‌های علمی و دانشگاه‌ها شدند. همچنین گفته می‌شود از شماره اشخاصی که بورس دریافت کرده‌اند، بانک شماره تلفن همراه تهیه شده و در مواقع خاص برای این افراد پیامک مشترک فرستاده می‌شود و یکی از این پیامک‌ها اعلام آماده‌باش برای تجمع در هرجایی است.

ظاهرا مسیج‌های ارسالی به نمایندگان مجلس نیز از همین دست است. به نظر می‌رسد نمایندگان مخالف پالرمو به تنهایی نمی‌توانند از پس از نمایندگان موافق برآیند برای همین نیز گروه فشار مجددا فعال شده و با ارسال مسیج و پیامک به کمک نمایندگان همسو با خود آمده، شیوه و روشی قدیمی که معمولا جواب هم داده است.

***

تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم
در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی محلس

روز چهارشنبه، ۹ خرداد ۱۳۹۷ لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد بررسی مجدد قرار گرفت و در نهایت با ۶ شرط به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، ایران در این شروط اعلام کرده است که مفادی که در تعارض با قانون اساسی این کشور است را لازم‌الاجرا نمی‌داند.

همچنین ایران با الحاق به این کنوانسیون اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و ارتباطی با این کشور برقرار نمی‌کند. در بندی دیگر از این شروط آمده است که ایران «مبارزات مشروع مردمی علیه سلطه استعماری و اشغال خارجی را عمل تروریستی» نمی‌داند.

همچنین در تبصره این لایحه آمده است؛ امضاء این قانون توسط رئیس جمهور بعد از اعلام «گروه ویژه اقدام مالی» FATF مبنی بر خروج ایران از لیست سیاه انجام خواهد شد.