ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 28.05.2018, 16:52
گسترش اعتصاب رانندگان کامیون در ایران

اعتصاب کامیونداران ایران در حالی وارد هفمین روز خود شده که دامنه این اعتصاب‌ها به استان‌ها و شهرهای بیشتری سرایت کرده است. بنابر پاره‌ای گزارش‌های غیررسمی رانندگان کامیون هم‌اکنون در بیش از ۲۰۰ شهر کشور  دست از کار کشیده‌اند.

کامیون‌داران و رانندگان کامیون به گرانی لوازم یدکی، کم بودن و ثابت ماندن کرایه در سه سال گذشته و همچنین محروم ماندن رانندگان از حقوق کار مثل بیمه و بازنشستگی اعتراض دارند.

در روزهای گذشته برخی مسئولان جمهوری اسلامی از توافق با نهادهای صنفی رانندگان کامیون برای پایان اعتصاب خبر داده بودند، روز دوشنبه ۷ خرداد خبر رسید که پایانه‌های حمل و نقل تهران و قزوین نیز به اعتصابگران پیوستنه است.

ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که متصدیان پایانه حمل و نقل تهران هم با تجمع و اعتراض به اعتصاب پیوسته‌اند. همچنین از پایانه حمل و نقل قزوین هم خبر می‌رسد که شرکت‌های حمل و نقل آن دست از کار کشیده‌اند.

ویدئوهای شبکه‌های اجتماعی همچنین حاکی است که در برخی شهرها بین اعتصاب‌کنندگان و اعتصاب‌شکن‌ها درگیری‌هایی رخ داده است.

در روزهای گذشته برخی از مسئولان وزارت راه با رانندگان اعتصابی گفت‌وگو کردند. به دنبال این مذاکرات وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: نرخ حمل بار ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت و حق کمیسیون شرکت‌ها و پایانه‌های باربری به ۱۲ درصد کاهش می‌یابد.

بیانیه «کانون انجمن‌های صنفی رانندگان»

روز دوشنبه ۷ خرداد «کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای سراسر کشور» در اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد: نمایندگان رانندگان، وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری در یک جلسه برای افزایش بار و تغییر فرمول محاسبه نرخ بار توافق کرده‌اند.

کانون انجمن‌های صنفی رانندگان همچنین از تشکیل کمیته ویژه پیگیری مطالبات رانندگان پس از دیدار گروهی از رانندگان معترض با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در این کمیسیون خبر داد و اعلام کرد این کمیته قرار است مطالبات کارگران در باره حق بیمه، امنیت جاده‌ای و دیگر خواسته‌های آنان را طی ماه‌های آینده پیگیری کند.

افزایش قیمت حمل کالا تا ۲۰ درصد یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که این کانون در شرح علت تصمیم خود به توقف اعتصاب از آن سخن گفته است.

«کانون انجمن‌های صنفی رانندگان» از اعتصاب‌کنندگان خواست برای جلوگیری از «سوء استفاده معاندین نظام» و «رفع نگرانی ملت در تامین مایحتاج عمومی» به اعتصاب پایان دهند.

اما ظاهرا بسیاری از کامیونداران اعتصابی از نتایج مذاکرات با مسئولان دولتی راضی نیستند و به اعتصاب خود ادامه می‌دهند. کامیونداران ایران «خودراننده» و مستقل و منفرد هستند و مسائل و مشکلات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی با همکاران خود قرار می‌دهند. اعتصاب آنها از طریق همین شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها پیوستن تانکرها به اعتصاب رانندگان کامیون‌داران حمل بار جاده‌ای باعث شده در برخی شهرها پمپ بنزین‌ها با صف‌های طویل مواجه شوند هر چند که به گفته برخی مقامات مشکل سوخت در جایگاه‌های سوخت وجود ندارد و صف‌ها بیشتر محصول نگرانی است.