ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 26.05.2018, 10:38
پایان هفته سیاه نفت با ریزش سنگین قیمت

قیمت نفت روز جمعه در واکنش به اخباری درباره تدارک اوپک و روسیه برای افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز، ریزش کرد و در پایین‌ترین قیمت هفته‌های اخیر بسته شد.

به گزارش ایسنا،  بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوئن در بازار نیویورک ۲.۸۳ دلار یا چهار درصد کاهش یافت و در ۶۷.۸۸ دلار در هر بشکه بسته شد که پایین‌ترین قیمت از اول ماه مه بود. نفت آمریکا برای کل هفته حدود ۴.۹ درصد کاهش ثبت کرد که نخستین کاهش هفتگی در یک ماه گذشته بود.

نفت برنت برای تحویل در ژوییه ۲.۳۵ دلار یا سه درصد کاهش یافت و در ۷۶.۴۴ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۲.۶ درصد کاهش ثبت کرد.

افت قیمت‌های نفت به دنبال گزارش‌های رسانه‌ای اتفاق افتاد مبنی بر این‌که اعضای اوپک و روسیه سرگرم بررسی طرح‌هایی برای افزایش تولید خود برای نخستین بار از سال ۲۰۱۶ هستند. بلومبرگ گزارش داد: تولیدکنندگان بزرگ سرگرم بررسی افزایش تولید بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز هستند، در حالی که رویترز خبر داد این رقم ممکن است حداکثر یک میلیون بشکه در روز باشد.

به گفته تام کلوزا، مدیر جهانی تحلیل انرژی در سرویس اویل پرایس، تحرکات قیمت نفت در روز جمعه نشان داد دیدار ژوئن اوپک، شایان توجه بالایی بوده و گفت‌وگوهای زیادی میان موافقان و مخالفان افزایش تولید مطرح خواهد شد.

بر اساس گزارش مارکت واچ، اختلاف زیادی میان افزایش تولید به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز یا یک میلیون بشکه در روز وجود دارد و این آمار شاهد بررسی‌های زیادی از سوی تحلیلگران خواهند بود.

اوپک و متحدانش شامل روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ به منظور حذف عرضه مازاد و تقویت قیمت‌ها توافق کردند تولیدشان را حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این توافق از ژانویه سال ۲۰۱۷ آغاز شد و اجرای آن تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید شد، اما سطح ذخایر نفت اکنون به هدف اوپک نزدیک شده است. در آوریل مشارکت‌کنندگان در این توافق تولیدشان را ۵۲ درصد بیش از میزان مقرر کاهش دادند و کاهش تولید کشور بحران زده ونزوئلا کمک کرد اوپک کاهش بسیار بیشتری از میزان هدف‌گیری شده داشته باشد.

طرح افزایش تولید در پی نگرانی‌ها نسبت به احتمال متاثر شدن صادرات ایران از تحریم‌های آمریکا پس از خروج واشنگتن از برجام و افت شدید تولید ونزوئلا مطرح شده است. نشست بعدی اوپک قرار است ۲۲ ژوئن برگزار شود.

در این بین، آماری که روز جمعه منتشر شد بزرگترین رشد هفتگی شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا را نشان داد که از افزایش تولید این کشور در ماه‌های آتی حکایت دارد و در ریزش قیمت‌ها موثر بود. شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا در هفته گذشته ۱۵ حلقه افزایش یافته و به ۸۵۹ حلقه رسیده است که بزرگترین افزایش هفتگی از هفته منتهی به ۹ فوریه بوده است.

با وجود زیان سنگین نفت در روز جمعه، تحلیلگران در بانک فرانسوی “سوسیته جنرال” پیش‌بینی خود از قیمت‌های نفت را بالا برده است. این تحلیلگران پیش‌بینی کردند متوسط قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۹، ۷۲.۷۵ دلار خواهد بود که ۷.۷۵ دلار بالاتر از پیش‌بینی قبلی است. همچنین قیمت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در سال آینده را ۶.۷۵ دلار بالا برده و ۶۷.۷۵ دلار پیش‌بینی کردند.

به گفته مایکل ویتنر، رییس این تحلیلگران، تاکنون بزرگترین و مهم‌ترین بازبینی تولید کمتر اوپک بوده است. تولید ونزوئلا به شدت کاهش پیدا کرده و ما اکنون پیش‌بینی می‌کنیم کاهش ماهانه با نرخ اخیر تا پایان سال ۲۰۱۹ ادامه پیدا کند.

پوتین: نفت ۶۰ دلاری برای روسیه مناسب است

رییس جمهور روسیه گفت: قیمت نفت ۶۰ دلار در هر بشکه برای روسیه کاملا مناسب است و این کشور نمی‌خواهد قیمت‌ها بالاتر رود.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، رییس جمهور روسیه در مجمع اقتصادی بین‌المللی در سن‌پترزبورگ به خبرنگاران، گفت: ما به رشد بی‌رویه قیمت انرژی و نفت علاقه‌مند نیستیم. وی در ادامه افزود: روسیه و اوپک قصد ندارند به محدودیت تولید فعلی پایبند بمانند. اگر از من بپرسید چه قیمتی مناسب است خواهم گفت ما کاملا از قیمت ۶۰ دلار هر بشکه نفت راضی هستیم.

پوتین گفت: قیمت‌های نفت در نتیجه تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای بین‌المللی با ایران و وضع مجدد تحریم‌ها علیه این کشور افزایش یافته است. نفت ۶۰ دلاری یک قیمت متعادل بوده و برای انجام سرمایه‌گذاری‌های ضروری کافی است. هر قیمتی بالاتر از ۶۰ دلار ممکن است به مشکلات خاصی برای مصرف‌کنندگان منتهی شود که برای تولیدکنندگان خوب نیست.

وی اظهار کرد: آینده توافق اوپک به علاوه روسیه و سایر تولیدکنندگان نفت، به این بستگی خواهد داشت که آیا حفظ توافق هسته‌ای با ایران امکان‌پذیر است یا خیر. پوتین گفت: آنچه که بعدا اتفاق خواهد افتاد به توافق هسته‌ای ایران و چگونگی تاثیر آن بر بازار انرژی جهان بستگی خواهد داشت.