ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 16.05.2018, 20:24
توتال: در صورت تحریم از پروژه پارس جنوبی کنار می‌رویم

دویچه وله: شرکت نفتی توتال فرانسه اعلام کرد در صورتی که نتواند در مورد تحریم‌های ثانویه از آمریکا معافیت دریافت کند، از همکاری در پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی ایران کناره‌گیری خواهد کرد.

یک هفته پس از خروج آمریکا از برجام و احتمال بازگشت تحریم‌های ثانویه علیه شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با ایران، شرکت نفتی توتال از احتمال خروج خود از پروژه گازی پارس جنوبی خبر داد.

توتال روز چهارشنبه (۱۶ مه/ ۲۶ اردیبهشت) با انتشار بیانیه‌ای در وبسایت خود نوشت، در صورتی که نتواند از آمریکا معافیت تحریمی دریافت کند، از پروژه توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی کناره‌گیری می‌کند.

در بیانیه توتال با اشاره به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران و احیای تحریم‌های ثانویه پس از یک مهلت چند ماهه، آمده است: «همانطور که پیش از این توضیح داده بودیم، توتال در موقعیتی نخواهد بود که پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی را ادامه دهد و مجبور خواهد بود تمام فعالیت‌های مربوطه را پیش از ۴ نوامبر ۲۰۱۸ متوقف کند.»

دولت آمریکا یک فرصت سه تا ۶ ماهه برای بازگشت تحریم‌های ثانویه تعیین کرده است. پس از پایان این ضرب‌الاجل، دولت آمریکا می‌تواند علیه شرکت‌های خارجی فعال در ایران تحریم‌هایی را برقرار کند.

توتال در بیانیه خود نوشته است ادامه فعالیت‌اش در پروژه گازی پارس جنوبی منوط به این است که مقام‌های دولت آمریکا با حمایت مقام‌های فرانسوی و دیگر کشورهای اروپایی، معافیت تحریمی ویژه این پروژه به توتال اعطا کنند.

شرکت توتال اضافه کرده در حال رایزنی با مقام‌های آمریکایی و فرانسوی برای دریافت معافیت است.

این شرکت فرانسوی در بیانیه خود می‌افزاید، توتال همواره به صراحت اعلام کرده که قادر نیست در معرض تحریم‌های ثانویه‌ای قرار گیرد، زیرا این تحریم‌ها می‌توانند به از دست دادن مبادلات مالی با بانک‌های ایالات متحده برای فعالیت‌های بانکی در سرتاسر جهان، از دست دادن سهامداران آمریکایی یا ناتوانی در ادامه فعالیت در آمریکا منجر شود.

بانک‌های آمریکایی در ۹۰ درصد عملیات بانکی توتال دخیل هستند. ۳۰ درصد سهام توتال در اختیار آمریکایی‌هاست و خود شرکت توتال نیز بیش از ۱۰ میلیارد دلار در امریکا سرمایه‌گذاری کرده است.

توتال و قرارداد پارس جنوبی

توتال مهمترین شرکت خارجی بود که پس از امضای توافق‌نامه هسته‌ای برای توسعه میدان‌‌های گازی با ایران قرارداد امضا کرد.

قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بین ایران و کنسرسیوم متشکل از توتال، CNPCI و شرکت پتروپارس در تیرماه ۱۳۹۶ امضا شد. با این‌حال عملیات اجرای این قرارداد با روی‌کار آمدن دونالد ترامپ عملا راکد ماند.

بنا بر اعلام توتال، این شرکت تاکنون در ارتباط با قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی کمتر از ۴۰ میلیون یورو هزینه کرده است.

روز گذشته نیز شرکت آلمانی زیمنس اعلام کرد که این شرکت هیچ فعالیت اقتصادی جدیدی را در ایران آغاز نخواهد کرد. جو کیسر، مدیرعامل زیمنس، گفت علت این تصمیم خروج آمریکا از برجام و احتمال بازگشت تحریم‌هاست.

مدیر عامل زیمنس اضافه کرد حالا که ترامپ می‌خواهد تحریم‌ها را برگرداند این شرکت هم باید از آن پیروی کند. او افزود که در هر سیستم سیاسی یک اولویت وجود دارد که به شما می‌گوید چه باید بکنید و این دقیقا همان چیزی است که ما خواهیم کرد.

هم‌چنین بنابر گزارش‌ها، چند شرکت‌ بیمه دریایی که بیمه ناوگان کشتی‌رانی ایران را بر عهده دارند اعلام کرده‌اند که با وجود تحریم‌های آمریکا و بدون حمایت اروپا نمی‌توانند با ایران همکاری داشته باشند.