ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 15.05.2018, 22:41
نتایج انتخابات عراق، به سود یا به ضرر ایران؟

دویچه وله: نتایج کلی انتخابات عراق تا بدین‌جا از پیروزی ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر خبر می‌دهد. خبرنگاری که ۲۰۰۸ به جورج بوش کفش پرتاب کرد و نامزد انتخابات این دوره است می‌گوید، این بار می‌خواهد علیه ایران بجنگد.

آخرین نتایج اعلام شده در ارتباط با انتخابات روز شنبه ۲۲ اردیبهشت در عراق نشان می‌دهد که تا کنون ائتلا‌ف‌ سائرون به رهبری مقتدی صدر با کسب ۵۴ کرسی در جایگاه نخست قرار گرفته است.

ائتلاف الفتح به رهبری هادی عامری (از متحدان ایران) با ۴۵ کرسی و النصر به رهبری حیدرعبادی با ۳۹ کرسی، دولت قانون به رهبری نوری مالکی با ۲۵ و جریان حکمت به رهبری عمار حکیم با ۱۹ کرسی  بیشترین نمایندگان را در پارلمان آینده عراق خواهند داشت.

هرچند شمارش آرا هنوز به پایان نرسیده و نتایج قطعی انتخابات از سوی کمیسیون عالی انتخابات در عراق اعلام خواهد شد اما پیروزی ائتلاف مقتدی صدر حتمی به نظر می‌رسد.

صدر چه می‌خواهد؟

مقتدی صدر تنها رهبر سیاسی عراق است که هم با نفوذ ایران مخالف است و هم با نفوذ ایالات متحده. صدر خواستار خروج همه نیروهای خارجی از عراق از جمله نیروهای ایرانی است. صدر در این میان چهره‌ی عوام‌گرای ملی را به خود گرفته که می‌خواهد در عراق تعادلی میان منافع ایران و عربستان سعودی ایجاد کند. او نیز همانند حیدر عبادی با دخالت ایران در امور عراق مخالف است.

نکته مهم دیگر در شعارهای حق‌طلبانه و عدالت‌جویانه مقتدی صدر به سود توده‌های محروم است که در ثروت‌های کشور هیچ سهمی ندارند. با این سیاست است که صدر هم حمایت توده‌های فقیر را جلب کرده است و هم در ائتلافی با حزب کمونیست عراق قرار گرفته است. کمونیست‌ها گفته‌اند که از گرایش‌های عدالت‌خواهانهی مقتدی صدر در رسیدگی به مردم زحمتکش و محروم جامعه حمایت میکنند.

مقتدی صدر در موضع‌گیری توییتی نوشت با جریان «حکمت» و «ملی‌گراها» و «اراده ملت» همراه است. به گفته صدر این مجموعه  یک نیروی دموکراتیک است و او با حمایت آنها دولتی تکنوکرات بدون وابستگی حزبی تشکیل خواهد داد.

خبرنگاری با یک لنگه کفش!

در نخستین انتخابات پارلمانی عراق پس از شکست داعش ۵/ ۴۴ درصد از واجدان شرایط پای صندوق‌های رأی رفتند. ناظران یکی از دلایل عدم استقبال مردم عراق از انتخابات این دوره را غیبت چهره‌های جدید در عرصه سیایت عنوان می‌کنند.

یکی از نامزدان انتخابات پارلمانی در عراق، خبرنگاری است که در سال ۲۰۰۸ در جریان کنفرانس خبری جورج بوش به سوی او کفش پرتاب کرد. این خبرنگار جوان که منتظر الزیدی نام دارد با شعار “مبارزه با فساد و مفسدان” در انتخابات شرکت کرده است.

رسانه‌های ایران هم در مورد الزیدی و نامزدی او با عناوین مختلف مانند “خبرنگاری که به سوی بوش کفش پرتاب کرد”، گزارش‌هایی منتشر کردند. این خبرنگار در مصاحبه‌ای که با سایت آلمانی اشپیگل انجام داده، در کنار دلایلی که برای نامزدی‌اش در انتخابات برمی‌شمرد به مسئله ایران اشاره کرده است. این کاندیدا می‌گوید، در انتخابات شرکت کرده چون حکومت‌ عراق بازیچه دست همسایگان است. در توضیح او به نقش ایران و عربستان در عراق اشاره کرده، می‌گوید، به ویژه ایران در بسیاری از زمینه‌ها در عراق دخالت و حرف اصلی را می‌زند.

الزیدی می‌گوید: «سال ۲۰۰۸ با پرتاب کفشم به بوش اعتراضم را به اشغال عراق توسط آمریکا نشان دادم. امروز علیه دخالت‌های ایران در عراق می‌جنگم.»

ناخشنودی ایران از نخست‌وزیری عبادی

هنوز مشخص نیست چه کسی ریاست دولت آینده عراق را بر عهده خواهد گرفت.

یک متحد ائتلاف به رهبری صدر در تشکیل دولت، برنده‌ی انتخابات تا اینجا، می‌تواند عبادی باشد. اتفاقی که ایران با آن موافق نیست. برخی رسانه‌های ایران با اشاره به “شواهدی که نشان می‌دهند عربستان و آمریکا از ادامه نخست‌وزیری عبادی حمایت می‌کنند”، ناخشنودی ایران را از این پیش‌بینی نشان می‌دهند.

هادی عامری و نخست وزیر پیشین عراق، نوری مالکی کاندیداهای مورد حمایت ایران هستند. فهرست عامری مورد حمایت ایران و شبه نظامیان شیعه در عراق است. برای بسیاری از مردم عراق این گروه به دلیل نقشی که در شکست داعش ایفا کرد، قهرمان به شمار می‌آید.

مذاکرات آتی در مورد تشکیل ابرائتلاف در عراق نشان خواهند داد که چه کسی در آینده حرف آخر را در عرصه سیاست خواهد زد؟ آیا باز هم همسایگان؟