ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 15.05.2018, 23:45
سومین روز اعتراض کارگران هپکو در اراک

کارگران کارخانه هپکو در اراک در سومین روز اعتراضات خود به عدم پرداخت مطالبات مزدی و بلاتکلیفی وضعیت شغلی‌شان مسیر راه آهن شمال به جنوب در ایران را مسدود کردند. این کارگران اعتراض خود را از تا اریخ ۲۳ اردبیهشت ماه با تجمع در محوطه کارخانه و مقابل ساختمان شرکت هپکو آغاز کردند و روز ۲۴ و ۲۵ اردبیهشت ماه مسیر تجمع اعتراضی خود را به خط راه آهن شمال و جنوب منتقل کردند. این کارگران گفته‌اند تا مشخص نشدن وضعیت‌شان از روی ریل کنار نمی‌روند.

این کارخانه نزدیک به ۹۰۰ کارگر دارد که از سه ماه پیش حقوق دریافت نکرده‌اند.

براساس فیلم‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده این کارگران معترض شعارهای مانند «امنیت پوشالی مسوولان توخالی» را سر داده‌اند. همچنین روی پلاکاردهای که به دست داشته‌اند جملاتی مانند «هر ۳ ماه واریز یک برج حقوقی دردی از ما دوا نمی‌کند.» این کارگران از سه ماه پیش حقوق دریافت نکرده‌اند.

داود میرزایی دبیر اجرایی خانه کارگر اراک روز ۲۴ اردبیهشت ماه گفت برای جمع کردن این اعتراضات باید شخص رییس جمهور وارد شود. میرزایی با تاکید مشکلات کارگران کارخانه هپکو در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «در حال حاضر کارگران و خانواده‌های انان با پیامدهای منفی این اقدام دست و پنجه نرم کرده و به سختی زندگی می‌کنند.»

او با اظهار اینکه استانداری اراک قادر به حل مشکلات نزدیک به ۹۰۰ کارگر این کارخانه نیست، گفت: «نیازمند ورود شخص رییس جمهور به این موضوع » هستند. او گفت این کارگران فعال سیاسی نیستند بلکه فقط به دنبال مطالبات صنفی خود هستند «مشکل هپکو یک بلای طبیعی بزرگ مانند سیل و زلزله است و باید ستاد مدیریت بحران کشور با دستور شخص رییس جمهور این مشکل را برطرف کنند. اکثر کارگران این شرکت از ایثارگران و رزمندگان کشور هستند و هیچ‌گاه نگاه سیاسی به مجموعه کشور ندارند و به دنبال احیای شرکت هپکو و برآورده کردن مطالبات صنفی خود هستند.»

با این حال رییس جمهور ایران هنوز واکنشی به درخواست‌ها برای رفع مشکلات کارگران هپکو نداده است. در اعتراضات سال گذشته کارگران این کارخانه، با دخالت رییس جمهور دو ماه از معوقات مزدی آنها پرداخت شد اما مجددا آنها با معوقات دستمزد مواجه شدند.

وب سایت اراک امروز نوشت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی روز ۲۴ اردبیهشت ماه در جمع خبرنگاران برای چندمین بار قول رفع مشکل کارگران کارخانه هپکو را داده و گفته است: «وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکلات این شرکت را پیگیری می‌کند و به طور قطع برای رفع آن برناه و تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد.»

کارخانه هپکو یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید‌کننده ماشین‌آلات راه‌سازی در ایران است که در سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکت‌های بین‌المللی شروع به کار کرد. این کارخانه پس از انقلاب تحت نظارت دولت قرار گرفت اما از سال ۱۳۸۶ به جریان خصوصی واگذار شد و از اوایل دهه ۹۰ با مشکلات جدی مواجه شد و بارها در طی سال‌های گذشته کارگران این کارخانه در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مشکلات صنفی دست به اعتراض زده‌اند. به عنوان مثال در دی ماه ۹۵ برای هشت روز متوالی کارگران این کارخانه دست به اعتراض زدند. همچنین روز ۲۸ شهریور ۹۶ تجمع گسترده کارگران هپکو به همراه تجمع کارگران «ساخت و ساز صنایع آذرآب» با حمله گسترده نیروهای گارد ضد شورش مواجه شد.

یک فعال کارگری در آن روز به کمپین گفته بود: «پلیس و گارد ضد شورش حمله کرد و هر کس جلوش بود بازداشت کرد و کتک زد و به پلیس امنیت برد، هنوز نمی‌دانیم چند نفر بازداشت شده‌اند و یا چه اتهامی برایشان در نظر گرفته‌اند ولی صحبت از بیست، سی بازداشتی است.»

همچنین روز ۲۳ اردبیهشت ماه (اولین روز دور جدید اعتراضات) یکی از کارگران اقدام به خودکشی کرد که با کمک همکارانش نجات یافت. خبرگزاری ایلنا خبر داده صبح روز ۲۳ اردبیهشت ماه کارگران در مقابل ساختمان شرکت هپکو تجمع کردند که یکی از کارگران از روی پل شهید بختیاری اقدام به خودکشی کرده که در نهایت با کمک همکارانش نجات یافته است. با این حال در این خبر مشخص نیست آیا این کارگر خودش را به پایین پرتاب کرده و یا پیش از پرتاب از روی پل نجات یافته است. همچنین  وضعیت فعلی این کارگر هم مشخص نیست.

در حال حاضر حدود ۹۰۰ کارگر در کارخانه هپکو اراک مشغول به کار  و مواجه با ناعدالتی در پرداخت دستمزد، مطالبات مزدی و آینده نامعلوم شغلی هستند.