ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 15.05.2018, 22:35
شوک در پرونده نازنین زاغری با اتهام جدید نامشخص

کمپین حقوق بشر در ایران

نازنین زاغری زندانی دوتابعیتی که در حال حاضر در حال سپری کردن حکم ۵ سال زندان است با پرونده جدید و اتهام نامشخصی مواجه است که به گفته دفتر دادستانی تهران هفته آینده به وضعیت آن رسیدگی می‌شود.

کمپین تلاش برای آزادی نازنین روز ۲۵ اردبیهشت ماه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نازنین زاغری زندانی دوتابعیتی طی تماسی در عصر روز ۲۴ اردبیهشت ماه به همسرش (ریجارد راتکلیف) اطلاع داده که پرونده جدید او مجددا گشوده شد و او به زودی برای اتهام جدیدی که از آن اطلاعی ندارد به دادگاه فراخوانده خواهد شد.

خانم زاغری پیش از این قرار بود روز ۱۹ آذر ماه ۹۶ یک روز پس از سفر بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا به ایران در دادگاه برای اتهام جدیدش شرکت کند که دادگاه او لغو شد.

چندین ماه پس از لغو این دادگاه و انتشار خبرهای مبنی بر امکان آزادی مشروط و مرخصی او، روز ۲۱ اردبیهشت ۹۷، غلامحسین اسماعیلی رییس دادگستری استان تهران بار دیگر خبر از پرونده جدید نازنین زاغری داد. اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه گفته بود: «این فرد یک پرونده اتهامی دیگر هم دارد که به دادگاه ارسال شده و در فرایند دادرسی دادگاه است. پرونده مذکور اکنون در دادگاه مفتوح است و قضات مشغول بررسی آن هستند. هنوز تعیین وقت نشده است و در این مرحله قرار دارد.»

کمپین تلاش برای آزادی نازنین سه روز پس از اظهارات غلامحسین اسماعیلی در بیانیه روز ۲۵ اردبیهشت ماه بیان کرد که پدر نازنین زاغری به دلیل حرف‌های تازه رییس دادگستری تهران روز ۲۳ اردبیشهت ماه به دفتر دادستانی تهران مراجعه کرده است. در این بیانیه آمده آقای رستمی معاون دادستان تهران به پدر نازنین زاغری اعلام کرده که «این هفته» پرونده علیه نازنین مجددا گشوده شده و هفته آینده برای آن تصمیم گرفته می‌شود. اما او از پدر نازنین زاغری خواسته تا از رسانه‌ای شدن این خبر جلوگیری کند.

با این حال نازنین زاغری طی تماس تلفنی با همسرش در تاریخ ۲۴ اردبیهشت ماه از دادگاه جدیدش خبر داده و تاکید داشته تا «جهان این ناعدالتی و روند غیرقانونی» را بداند.

گشوده شدن یک پرونده جدید برای خانم زاغری در حالی اتفاق می‌افتد که وزیر امور خارجه بریتانیا روز ۲۵ اردبیهشت ماه به بروکسل سفر کرده تا با جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درباره موضوع پرونده هسته‌ای ملاقات کند.

پیش از این قرار بود دادگاه نازنین زاغری در روز ۱۹ اذر ماه ۹۶ یک روز پس از ورود بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا به ایران برگزار شود که موسی غضنفرآبادی، رییس دادگاه انقلاب تهران با اعلام لغو این دادگاه گفته بود: :«از آنجا که این افراد بسیار گستاخهستند،‌این احتمال وجود دارد که در آینده تخلفی از آنها سر بزند یا اینکه جرم جدیدی از آنها کشف شود که نیاز به تشکیل دادگاه باشد اما امروز چنین افتاقی نیفتاده است.»

مدتی بعد هم خبرهای از تصمیم دولت بریتانیا به پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند بدهی خود به ایران در ازای آزادی نازنین زاغری منتشر شد. اگرچه پس از آن مقامات ایران و بریتانیا، ارتباط پرداخت بدهی دولت بریتانیا به ایران در ازای آزادی خانم زاغری را رد کردند.

با این حال یک دیپلمات بریتانیایی که نامش ذکر نشده بود در گفتگو با روزنامه تلگراف در تاریخ ۲۶ آبان ماه گفته بود: «آنها از ایران می‌ترسند خانم زاغری راتکلیف را به عنوان ویقیه‌ای برای این بدهی نگه دارند.»

بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی دولت بریتانیا به دولت ایران مربوط به حکومت محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران در دهه ۱۹۷۰ است. در آن زمان این دو دولت قرارداد فروش تانک‌های «چیفتن» امضا شد که بر اساس آن باید دولت بریتانیا ۱۷۵۰ تانک چیفتن و خودروی زرهی به ایران تحویل می‌داد. شاه ایران مبلغ ۶۵۰ میلیون پوند برای این تعداد پرداخت کرد با این حال فقط ۱۸۵ تانک به ایران تحویل داده شد و پس از  انقلاب و اشغال سفارت آمریکا در تهران و قطع رابطه دو کشور بقیه تانک‌ها به ایران داده نشد در حالی که دولت بریتانیا پول کامل را دریافت کرده بود.

نازنین زاغری، شهروند ایرانی– بریتانیایی و مدیر پروژه‌های بنیاد تامسون رویترز در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۱۶ برای سال نو ایرانی بههمراه خانواده اش به ایران سفر کرد اما در تاریخ ۱۵ فروردین ماه (سوم آوریل) در«فرودگاه امام خمینی» زمانی‌ که به همراه کودک ۲۲ماهه‌اش قصد داشت به انگلستان بازگردد، توسط ماموران سپاه پاسداران بازداشت و پس از آن به مکان نامشخصی در کرمان منتقلشد. خانم زاغری چند ماه بعد به بند ۲۲–الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد و در اوایل دی ماه ۱۳۹۵ به بند زنان این زندانمنتقل شد. او  روز ۱۶ شهریورر ماه (۶۶سپتامبر ۲۰۱۶۶) به پنج سال حبس در دادگاه انقلاب محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد. همچنین تقاضای تجدید نظر در این حکم از سوی دیوان عالی کشور نیز رد شد.

علاوه بر نازنین زاغری، حداقل دو زندانی ایرانی– بریتانیایی دیگر به نام‌های رویا صابری‌نژاد نوبخت و کمال فروغی با حکم‌های متفاوت در زندان اوین به سر می‌برند. کمال فروغی، ۷۸ ساله از اربهیشت ۱۳۹۰ در زندان اوین به سر می‌برد و با هفت سال حبس محکوم است. همچنین خانم رویا صابری‌نژاد نوبخت در سال ۱۳۹۲ پس از سفر به ایران بازداشت و به پنج سال حبس محکوم شد.