ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 03.05.2018, 10:11
جایزه آزادی بیان دویچه‌وله به صادق زیباکلام تعلق گرفت

دویچه‌وله جایزه آزادی بیان امسال خود را به صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی در ایران، داد. پیتر لیمبورگ، مدیرعامل دویچه‌وله قصد دارد این جایزه را در همایش جهانی رسانه در شهر بن به صادق زیباکلام تقدیم کند.

دویچه‌وله در بیانیه‌ای اعلام کرد که جایزه آزادی بیان سال ۲۰۱۸ خود را به صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی در ایران می‌دهد. این جایزه در تاریخ ۱۲ ژوئن امسال و در همایش جهانی رسانه به نویسنده و پژوهشگر ایرانی اهدا خواهد شد.

در بیانیه دویچه‌وله در تقدیر از صادق زیباکلام از او به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین تحلیل‌گران در ایران یاد شده است. دویچه‌وله گفته که فعالیت‌های سیاسی زیباکلام او را «به یک چهره مطرح برای جامعه مدنی و منتقد ایران تبدیل کرده است».

صادق زیباکلام پس از مصاحبه‌ای که در جریان اعتراضات دی‌ماه با دویچه‌وله انجام داد، به ۱۸ ماه حبس محکوم شد. او در این مصاحبه از جمله گفته بود چنانچه رفراندومی در ایران برگزار شود، بیش از ۷۰ درصد مردم به جمهوری اسلامی “نه” خواهند گفت.

زیباکلام: عباس امیرانتظام شایسته‌تر است

صادق زیباکلام پس از شنیدن این خبر به دویچه‌وله فارسی گفت:« «من خیلی مفتخر هستم که این جایزه به من داده می‌شود. در عین حال فکر می‌کنم خیلی‌ها در ایران که هزاران بار برای دریافت جایزه از صادق زیباکلام شایسته‌تر، مستحق‌تر، سزاوارتر و برازنده‌تر هستند. یعنی برای حق آزادی بیان، هسته آزادی بیان هزاران بار بیشتر از صادق زیباکلام هزینه داده‌اند.»

او از چهره‌هایی مانند نرگس محمدی، عبدالفتاح سلطانی، نسرین ستوده نام برد و گفت که در ایران خیلی‌ها هستند که “بیشتر از صادق زیباکلام برای آزادی بیان بها و هزینه داده‌اند. اما اگر من یک نفر را بخواهم نام ببرم که واقعا مستحق و زیبنده و شایسته دریافت جایزه آزادی بیان است، آن فرد عباس امیرانتظام است که ۲۷ سال زندانی سیاسی بود.»

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با دویچه‌وله فارسی به تلاش‌مردم ایران، اعم از «روشنفکران، روحانیون، علما، تحصیل‌کردگان، فرهیختگان» از نهضت مشروط به این سو اشاره کرد و گفت انبوهی از زندانیان در ۱۱۰ سال گذشته «تنها جرم‌شان این بوده که متفاوت از حکومت فکر کرده‌‌اند و متفاوت از حکومت خواسته‌اند حرف بزنند و بیاندیشند».

جایزه‌‌ای در ستایش جامعه مدنی

در بیانیه دویچه‌وله آمده است که صادق زیباکلام بارها از سیاست‌ها و رفتارهای جناح تندرو در ایران انتقاد کرده و روی مسائل حساسی در زمینه سیاست داخلی و خارجی ایران، از جمله برنامه هسته‌ای حکومت ایران انگشت گذاشته است. دویچه‌وله به نگاه انتقادی زیباکلام قبل و پس از انقلاب اشاره کرده و این که او در زمان شاه نیز به دلیل همین تفکر انتقادی و به اتهام “تبلیغ و خرابکاری علیه دولت” بازداشت شد.

پتر لیمبورگ گفته است که دویچه‌وله برای دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد همواره نگران ایجاد ارتباط با کسانی است که در کشورهایی زندگی می‌کنند که آزادی بیان و مطبوعات وجود ندارد. یکی از این کشورها ایران است و جایزه آزادی بیان دویچه‌وله برای تشویق جامعه مدنی ایران و در عین حال به نشانه انتقاد از تصمیم حکومت ایران برای مجازات زیباکلام به دلیل ابراز عقاید خود است.

مدیرعامل دویچه وله تاکید کرده است که این رسانه به تلاش‌های خود برای انتقال اخبار موثق و قابل‌اعتماد به مردم ایران ادامه می‌دهد، حتی در صورتی که بسیاری از کانا‌ل‌های ارتباطی آن مسدود شوند. به نظر او دولت آلمان نیز باید در مناسبات دپیلماتیک خود با کشورهایی نظیر ایران برای از بین بردن این محدودیت‌ها تلاش کند.

دختر به نمایندگی از جانب پدر

جایزه آزادی بیان دویچه‌وله به افراد یا انجمن‌هایی داده می‌شود که تلاشی برجسته در دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان انجام داده‌اند. این جایزه در سال ۲۰۱۵ میلادی برای اولین بار به رائف بدوی، بلاگر سعودی تعلق گرفت. برنده این جایزه در سال ۲۰۱۶ به سدات ارگین، سردبیر روزنامه ترکی حریت بود. در سال گذشته میلادی نیز دویچه‌وله جایزه خود را به انجمن مطبوعاتی کاخ سفید داد.

جایزه امسال هم‌زمان است با شصت و پنجمین سال فعالیت رسانه‌ای دویچه‌وله که در تاریخ سوم ماه مه سال ۱۹۵۳ آغاز به کار کرد.

دویچه‌وله از صادق زیباکلام برای گرفتن این جایزه دعوت کرده است که به شهر بن آلمان بیاید و در همایش جهانی رسانه شرکت کند. او به دویچه‌وله گفت: «امیدوارم مسئولین مخالفت نکنند. ولی ممکن هم هست که هم به واسطه رای دادگاه و هم به واسطه ملاحظات دیگری، مسئولین محترم جمهوری اسلامی اجازه ندهند من از کشور خارج شوم و برای دریافت جایزه به آن‌جا بیایم. دخترم لیلا زیباکلام را می‌خواهم معرفی کنم و برای دریافت جایزه از طرف پدرش به بن بفرستم.»