ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 02.05.2018, 20:01
بازداشت ارس امیری، پس از بازگشت به ایران

ارس امیری، ۳۲ ساله، دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه کینگستون بریتانیا و ساکن لندن روز ۲۳ اسفند ۹۶ چند روز پس از بازگشت به ایران از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. او از آن زمان تاکنون در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد و از زمان بازداشت تا به حال نیز قادر به دیدار با وکیلش نبوده است.

ارس امیری دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه کینگستون بریتانیا و کارمند بریتیش کانسیل (شورای فرهنگی بریتانیا) است. او حدود ۱۰ سال پیش به قصد ادامه تحصیل به لندن مهاجرت کرد و از چند سال گذشته کارمند بریتیش کانسیل بریتانیا شده است. او  پیش از این بارها برای دیدار با خانواده و شغلش به ایران سفر کرده و هیچ‌گاه با مشکلی مواجه نشده است.

محسن عمرانی پسر خاله ارس امیری که ساکن آمریکاست به کمپین حقوق بشر در ایران درباره نحو و دلیل بازداشت او گفت: «ارس روز ۱۸ اسفند به تهران رفت و از آنجا به شهر آمل رفت برای دیدن مادربزرگش که به بیمارستان منتقل شده بود. در واقع این سفر او به تهران برای دیدن مادربزرگ بیمارش بود. روز ۲۳ اسفند ماه نیز به تهران برگشت که به فرودگاه برود. آن روز در اتومبیل در خیابان از سوی ماموران وزرات اطلاعات بازداشت شد. ارس و با چند نفر دیگر از اقوامش سوار ماشین داشتند جای می‌رفتند که اتومبیل وزارت اطلاعات جلوی آنها پیچیده و ارس را با خود برده است.»

پسر خاله این دانشجو و کارمند سفارت انگلیس در لندن درباره علت بازداشت او گفت: «تنها چیزی که تاکنون به خانواده گفتند این است که ارس به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی بازداشت شده اما هیچ دلیلی هم برای این اتهام ذکر نکرده‌اند و حتی تاکنون ارس نتوانسته وکیلش را ملاقات کند.»

محسن عمرانی در ادامه گفت: «ارس در بریتیش کانسیل برای برگزاری نمایشگاه، فستیوال فیلم و تئاتر از آثار هنرمندان جوان ایران همکاری می‌کرده و تمام کارها و دعوت‌ها با مجوز وزارت ارشاد انجام گرفته است. این تبادل فرهنگی و هنری بین دو کشور سالهاست که وجود دارد. مسوولان که جواب درستی برای دلیل بازداشت و مبنای اتهامش نمی‌دهند، به نظر می‌رسد جرمش صرفا این است که در انگلیس کار می‌کرده است.

آقای عمرانی تاکید کرد که در سال‌های گذشته ارس امیری حداقل یکی دو بار به ایران سفر می‌کرده و هیچ مشکلی نداشته است: «واقعا برای ما عجیب است چرا او در این سفر بدون ذکر هیچ دلیلی بازداشت شده است. خاله من هم بارها به مسوولان گفته دخترش که فعالیت سیاسی نداشته و بارها تاکنون به ایران سفر کرده چرا به یک باره بازداشت شده اما آنها هیچ جوابی به او نداده‌اند.»

«یادِ آینده: هنر پساانقلابی درایران» و «صبحانه در تهران» از جمله نمایشگاه‌هایی هستند که خانم امیری در برگزاری آن‌ها در بریتانیا همکاری کرده است.

به گفته آقای عمرانی، بازپرس پرونده چند روز پس از بازداشت او قرار وثیقه تعیین کرده اما پس از تهیه این قرار از سوی خانواده به آنها گفته است مسایلی تغییر کرده و فعلا باید او در زندان بماند.

همچنین محسن عمرانی گفت خانم امیری از زمان بازداشت تاکنون سه بار ملاقات و چندین بار تماس تلفنی با خانواده داشته اشت.

پسر خاله ارس امیری درباره درخواستش از مقامات قضایی کشور به کمپین گفت: «به خانواده ارس چندین بار قول آزادی او را با قرار وثیقه دادند اما این اتفاق نیفتاد. درخواست من این است که حداقل او را اژاد کنند و بعد برای بازجویی احضارش کنند. دوم اینکه حداقل از حقوق اولیه‌اش برخوردار باشد و بتواند وکیلش را ببیند. از زمان بازداشت تاکنون او نتوانسته با وکیلش هیچ ملاقاتی داشته باشد. سوم اینکه دقیقا بگویند اتهامش چیست. صرفا گفتن اتهام اقدام علیه امنیت ملی که کافی نیست.»

شورای فرهنگی بریتانیا آن گونه که خود در وبسایتش معرفی کرده، سازمانی بین المللی برای روابط فرهنگی و فرصت‌های آموزشی است که در حوزه هنر، زبان آموزی و فعالیت های اجتماعی و با هدف اعتمادسازی و فراهم ساختن فرصت‌های بین المللی فعالیت می‌کند. این شورا که کار خود را در بخش ایران از سال ۱۹۴۲ میلادی آغاز کرده، در سال ۲۰۰۹ و پس از لغو ویزای کارمندان خارجی و احضار کارمندان بومی، فعالیت خود را در ایران معلق کرد.

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در خرداد ۱۳۹۲ بازداشت شهروندان ایرانی دوتابعیتی یا مقیم کشورهای خارجی توسط اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات افزایش یافته که اغلب به اتهام جاسوسی و بدون دسترسی به وکیل بازجویی  شده و در دادگاه‌های غیرعلنی با استناد به اعترافات اجباری زمان بازجویی محاکمه شده‌اند. جمهوری اسلامی در مواردی نیز از این متهمان به عنوان گروگان استفاده کرده و آنان را در ازای دریافت پول و یا آزادی وابستگان زندانی یا بازداشت شده‌اش در سایر کشورها آزاد کرده است.

نازنین زاغری و کمال فروغی دو شهروند بریتانیایی دیگری هستند که در زندان اوین با اتهاماتی از سال‌های گذشته به سر می‌برند.