ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 01.05.2018, 9:14
موساد در تهران عملیات شبانه داشته است!

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید «اطلاعات تازه و شواهد قطعی» در دست دارد که نشان می‌دهد ایران علیرغم ادعاهایش هم‌چنان برنامه ساخت سلاح هسته‌ای را حفظ کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه روز دوشنبه (۳۰ آوریل/ ۱۰ اردیبهشت) در وزارت دفاع اسرائيل در برابر دوربین‌ تلویزیون‌ درباره برنامه اتمی ایران سخنرانی کرد.

نتانیاهو گفت، ایران برنامه گسترده تحقیقاتی برای ساخت بمب اتمی در آینده را مخفیانه حفظ کرده است. او از وجود یک «آرشیو مخفیانه اتمی» در انباری در تهران خبر داد که دستگاه امنیتی اسرائيل به وجود آن پی برده‌ است.

تانیاهو گفت، این انبار از بیرون ساختمانی معمولی به نظر می‌رسید اما «در درون، حاوی آرشیو مخفیانه برنامه اتمی ایران در پرونده‌هایی گسترده بوده است.»

نخست‌وزیر اسرائيل تعدادی پوشه و سی‌دی به خبرنگاران حاضر در ساختمان وزارت دفاع نشان داد و ادعا کرد که دستگاه امنیتی اسرائیل در عملیاتی محرمانه به ۵۵ هزار صفحه و ۵۵ هزار فایل دیجیتال در  ۱۸۳ سی دی حاوی اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای ایران دست یافته است.

نخست‌وزیر اسرائيل ادامه داد: «ایران پس از امضای توافق اتمی در سال ۲۰۱۵ تلاش‌هایش برای پنهان کردن این فایل‌های سرَی را شدت بخشید.» او افزود، بنابراین در سال ۲۰۱۷ «ایران فایل‌های سلاح‌های اتمی خود را به مکانی بسیار مخفی در تهران منتقل کرد.»

به گفته نتانیاهو، این اسناد نشان می‌دهد که نیروگاه فردو در ایران به منظور «رسیدن به سلاح هسته‌ای طبق پروژه عماد طراحی شده است.» او با اشاره به پروژه محرمانه هسته‌ای ایران با اسم رمز «عماد» گفت، این پروژه در سال ۲۰۱۳ مسکوت اعلام شده بود، اگر چه که کار در این زمینه ادامه پیدا کرد.

نخست‌وزیر اسرائيل افزود: «ما الان می‌توانیم ثابت کنیم که پروژه عماد یک برنامه فراگیر برای طراحی، ساخت و آزمایش سلاح‌های هسته‌ای بود.» او ادامه داد: «ما همچنین می‌توانیم ثابت کنیم که ایران مواد مربوط به این پروژه را به صورت مخفی نگهداری می‌کند تا در زمانی که خود انتخاب می‌کند به توسعه سلاح‌های اتمی بپردازد.»

نتانیاهو توافق هسته‌ای جامعه جهانی با ایران در ۲۰۱۵ را یک «توافق وحشتناک» خواند و گفت این توافق هرگز نمی‌بایست امضا می‌شد زیرا بنابر ادعای او «این توافق بر دروغ استوار است».

نخست‌وزیر اسرائيل در ادامه سخنان خود در برابر رسانه‌ها گفت، ایران با موادی که پس از امضای توافق هسته‌ای (برجام) مخفی کرده است، می‌تواند پنج بمب اتمی، به قدرت بمبی که بر هیروشیما فرود آمد، بسازد.

نتانیاهو اضافه کرد، ایران در بالاترین سطوح برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود برنامه‌ریزی کرده است. او گفت، اطلاعاتش درباره برنامه هسته‌ای ایران از سوی ایالات متحده آمریکا تایید شده است.

نخست‌وزیر اسرائيل تاکید کرد: «وقتی ایران گفت که هیچگاه برنامه ساخت بمب هسته‌ای نداشته، دروغ می‌گفت.»

به گفته نتانیاهو، رهبران ایران اسناد مربوط به برنامه اتمی خود را پنهان کرده‌اند تا در زمان مناسب آن را ادامه دهند؛ هدف تهران این است که موشک‌های دوربرد خود را به بمب‌های اتمی مجهز کند.

نخست‌وزیر اسرائيل اعلام کرد که قصد دارد اسناد و مدارک خود درباره برنامه اتمی ایران را در اختیار کشورهای دیگر و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد. او اضافه کرد که اطلاعات خود را در اختیار ایالات متحده آمریکا قرار داده است.

گزارش نیویورک تایمز از عملیات موساد در تهران
نیویورک تایمز با استناد به اظهارات چند مقام رسمی نوشته است که مأموران سازمان اطلاعات خارجی اسرائيل (موساد) در عملیاتی شبانه در ژانویه گذشته به یک مکان سرَی در تهران که شبیه به انباری مخروبه بود نفوذ کرده و اسنادی اصلی و مربوط به برنامه سلاح‌های هسته‌ای این کشور را به دست آورده و سپس آنها را به اسرائيل قاچاق کرده‌اند.

یک مقام ارشد اسرائیل که نامش برده نشده به این روزنامه گفته است، موساد این انبار کالا را در فوریه ۲۰۱۶ کشف کرد و این ساختمان را از آن زمان تحت نظارت قرار داد.

این مقام می‌گوید، یوسی کوهن، رئیس موساد در دیدار از واشنگتن در ماه ژانویه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را از این موضوع آگاه کرد و این تأخیر نیز به این دلیل بود که تجزیه و تحلیل این اسناد به زمان نیاز داشت؛ بخصوص که اکثریت این اسناد به زبان فارسی بوده است.

پومپئو: اسناد اسرائيل  موثق است
پس از تازه‌ترین اتهامات اسرائیل علیه ایران وزیر خارجه آمریکا ایران را به دروغ گفتن در مورد برنامه اتمی‌اش متهم کرد. او گفت، اسناد ارائه‌شده اسرائيل علیه ایران «موثق» و «جدید»اند.

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید، اسنادی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مورد برنامه گسترده تحقیقاتی ایران برای ساخت بمب اتمی ارائه کرده «موثق» ‌‌است.

مایک پومپئو که دوشنبه ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) از سفر خود از خاور میانه بازمی‌گشت گفت، بسیاری از این اسناد برای کارشناسان آمریکا تازگی دارند. او که تا یک هفته پیش رئيس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بود می‌گوید، حین سفرش به اسرائيل و دیدار با نتانیاهو در جریان این اسناد قرار گرفته است.

پومپئو با اشاره به گفت‌وگوهای خود در این دیدار یادآور شد، حالا «هزاران سند و اطلاعات جدید وجود دارد.» او گفت، آمریکا در حال حاضر سرگرم بازبینی و بررسی «ابعاد» این اسناد است.

وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد که برخی افراد می‌گویند، این مدارک موثق نیستند اما او می‌تواند تأیید کند که «این اسناد اصالت دارند و موثق‌اند.»

واکنش ایران
ایران اتهامات بنیامین نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای‌ این کشور را رد کرده است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اتهامات نخست‌وزیر اسرائیل را «نمایش مضحک تبلیغاتی» خواند که «جز دغل‌کاری متاعی برای عرضه ندارد.»

به گزارش ایسنا، قاسمی برنامه اتمی ایران را «صلح‌آمیز» خواند و گفت، مردم جهان از فهم‌ و آگاهی کافی برای تشخیص برخوردارند.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز اسناد ارائه شده از سوی نتانیاهو را «جعلی و ساختگی» خواند.

عراقچی گفت: «این که نتانیاهو ۱۰ روز مانده به اعلام تصمیم ترامپ درباره برجام این نمایش را اجرا می‌کند، مشخص است یک تئاتر طراحی شده برای تاثیرگذاری در تصمیم ترامپ است یا این که به دنبال صحنه‌سازی برای از بین بردن برجام هستند.»

معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: «ما برای همه سناریوها آمادگی داریم اما نفس این ادعاها و اقدامات نشان می‌دهد تا چه اندازه آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی از برجام و شرایطی که این توافق برای ایران ایجاد کرده است، نگران و عصبانی هستند.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در توییتی نوشت: «ترامپ برای فسخ برجام متوسل به اتهامات کهنه‌ای شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر به آنها رسیدگی کرده است.»

واکنش اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا اتهام‌های تازه اسرائيل را دلیلی نمی‌بیند که بر پایه آن بتوان توافق اتمی با ایران را نقض کرد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه گفت، اتهام‌های نتانیاهو در مورد این که ایران پیش از این برای ساخت بمب اتمی تلاش می‌کرد لغو توافق بسته‌شده در سال ۲۰۱۵ را مستدل نمی‌کند.

او گفت، بر عهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که پایبندی ایران به تعهدات خود در توافق اتمی را بررسی کند. این آژانس به گفته موگرینی، تنها سازمان مستقل و بین‌المللی است که مأموریت دارد بر وپایبندی ایران در این زمینه نظارت کند.

اظهارات ترامپ
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از افشاگری‌های نتانیاهو تقدیر کرد و گفت، این موضوع نیز مانند دیگر رویدادهایی که به‌تازگی اتفاق افتاده نشان می‌دهد که او «صد در صد» در مورد آن چه درباره ایران می‌گفت حق داشت. ترامپ با اشاره به آزمایش‌های موشکی ایران گفت، رفتار ایران قابل تحمل نیست.

سارا هاکبی سندرز، سخنگوی ترامپ گفته است، اسناد ارائه‌شده اسرائيل علیه ایران بررسی خواهد شد.

ترامپ که بارها توافق اتمی با ایران را «بد» نامیده در ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) تصمیم خود بر سر خروج آمریکا از این توافق یا باقی ماندن در آن را اعلام خواهد کرد.

منبع: دویچه وله