ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 26.04.2018, 22:35
بازداشت یک خبرنگار به اتهام «توهین به معصومین»

امیر حسین میراسماعیلی روزنامه‌نگار روزنامه جهان صنعت روز چهارم اردبیهشت ماه به دنبال اتشار توییتی به اتهام «توهین به معصومین» بازداشت شد. این روزنامه‌نگار خود در توییترش با جمله کوتاه «بازداشت شدم» خبر بازداشتش را اعلام کرد.

رسانه‌های تندرو علت بازداشت او را توییت‌های توهین‌امیز به امام رضا «امام هشتم شیعیان» عنوان کرده‌اند. این روزنامه‌نگار یک روز پیش از بازداشت خود در توییترش با اظهار اینکه او قصد توهین به ائمه را نداشته، از تهدید شدن به اسیدپاشی و قتل از سوی عده‌ای خبر داده بود.

خبرگزاری فارس روز چهارم اردبیهشت ماه از بازداشت او به عنوان «خبرنگار هتاک» در فرودگاه امام خبر داد و نوشت این او قصد «فرار از کشور» را داشته است. با این حال این روزنامه‌نگار طبق همین خبر «با بلیت و پاسپورت» به فرودگاه رفته است. در این خبر نوشته شده «با هوشیاری ماموران انتظامی فرودگاه امام خمینی خبرنگار هتاک که قصد خروج از کشور با بلیت و پاسپورت را داشت شناسایی و دستگیر شد.»

در شبکه‌های مجازی فیلمی از تجمع برخی در مقابل ساختمان دادگستری تهران منتشر شده که خواستار برخورد «قاطع و سنگین با خبرنگار هتاک» یعنی امیرحسین میراسماعیلی هستند. بر روی یکی از پلاکاردهای که در فیلم پخش شده نشان داده می‌شود نوشته شده: «ما آتش به اختیار آمده‌ایم» همچنین آخوندی پشت بلندگو با نقد دولت و مسوولان که «همیشه عقب» هستند می‌خواهد آنها «در دهان اینها بزنند.»

برای اولین بار علی خامنه‌ای رهبر ایران با طرح عبارت «آتش به اختیار» گفته بود مردم خودشان در مقابل هر حرکت مخالف دین و حکومت آتش به اختیار هستند.

امیرحسین میراسماعیلی روزنامه‌نگار و طنزنویسی است که در بخش اجتماعی روزنامه اقتصادی جهان صنعت کار می‌کرد. او مدتی پیش در توییتر خود با انتقاد از گفته‌های احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد که رقص و موسیقی را هتک حرمت به امام رضا تلقی کرده بود نوشت: «درباره علت شهادت امام رضا دو تا روایت هست که یکیش می‌گه ایشون با خوردن انگور مسموم شدن و دیگری می‌گه علتش آب انار بوده، پس صدرصد ایشون به آب انگور و چیپس و ماست هم علاقه داشتن، اون‌وقت علم الهدی می‌گه رقص و موسیقی هتک حرمت به امام رضاست! برو خالی نبند امام رضا از خودمونه بابا»

اما تندروها این توییت را توهین به امام رضا تلقی کردند. آقای میراسماعیلی با اوج گرفتن اعتراضات آن توییت را از صفحه‌اش پاک کرد و در ادامه دو بار در توییتر خود نوشت قصد توهین به امام رضا را نداشته است.

خبرگزاری فارس یک روز پیش از بازداشت او، در تاریخ سوم اربیهشت ماه از احضار او به دادسرای عمومی و انقلاب تهران خبر داد. این خبرگزاری بدون اینکه نام او را عنوان کند، نوشت: «خبرنگاری که در فضای مجازی به یکی از ائمه معصومین اهانت کرده بود» احضار و تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.

برخی کاربران در توییتر با هشتگ «خبرنگار هتاک» خواستار برخورد قضایی با این روزنامه‌نگار شدند. همچنین یک روز پیش از بازداشت او سایت‌های تندرو مانند «مشرق» و «صراط» امیرحسین میراسماعیلی را «روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب و هتاکی» نام بردند که به امام رضا در توییترش توهین کرده و خواستار «ورود نهادهای ذیربط و برخورد قانونی» با او شدند.

او در توییتی یک روز قبل از بازداشتش نوشت که قصد توهین به امام رضا را نداشته است. او همچنین از تهدید شدن‌ به اسیدپاشی و قتل از سوی برخی خبر داد:‌ «اول: همچنان می‌گم به هیچ‌وجه توهینی به امام رضا (ع) نکردم، من مسلمون و شیعه هستم و فقط می‌خواستم از علم الهدی انتقاد کنم و اگه کسی رنجیده شد عذرخواهی می‌کنم. دوم: دوستانی که ادعا می‌کنن مسلمونن چرا تهدید به اسیدپاشی و قتل می‌کنن؟ بر فرض گناهکار بودن من، دین ما گفته اینطور برخورد کنید؟»

این روزنامه‌نگار در روز چهارم اردبیهشت ماه (روز بازداشتش) در توییت دیگری با عذرخواهی مجدد و با عنوان «آن توییت پرحاشیه» نوشت: «قصد بنده از آن توییت، نقد اتفاقات پیش آمده در مشهد مقدس به زبان امروزی و عامیانه قابل درک برای نسل جوان بوده است. (نقد دیدگاه آقای علم الهدی در مورد موسیقی و کنسرت) ولی متاسفانه بعد از انتشار توییت متوجه شدم کلمات به کار رفته منظور دیگری را رسانده است. به همین جهت در درجه اول از ساحت مقدس امام رعفت و عطوفت طلب عفو و بخشش دارم و پناه می‌برم به خداوند از اینکه ناخواسته گناهی مرتکب شده باشم.» او در ادامه از امام رضا عذرخواهی و طلب عفو و بخشش کرده است.

با بالا گرفتن اعتراضات روزنامه‌های تندرو، روزنامه جهان صنعت در حساب کاربری خود با محکوم کردن توییت خبرنگارش نوشت که روزنامه «برخورد لازم» را با او انجام داده است: «توهین در روزنامه‌ جهان صنعت هیچ‌جایی ندارد، علی‌الخصوص که به مقدسات یا ائهمه اطهار باشد، بنابراین ضمن رد انتساب توییت توهین‌آمیز آقای امیرحسین میراسماعیلی تاکید می‌کند همواه احترام به مقدسات و ائمه جزو خط قرمزهای ما می‌باشد و برخورد لازم با ایشان صورت گرفته است.»

ظاهرا منظور از  «برخورد لازم» با این روزنامه‌نگار اخراج او از محل کارش بوده است. او از روز سوم اردبیهشت ماه یک روز پیش از بازداشت به محل کارش مراجعه نکرد. پس از انتشار خبر اخراج میراسماعیلی از روزنامه، عده‌ای از کاربران توییتر با هشتگ «نه به جهان صنعت» از این روزنامه‌نگار حمایت کردند و به انتقاد از مدیرمسوول روزنامه جهان صنعت برای اخراج روزنامه‌نگارش پرداختند.

کاربری با این هشتگ نوشت: «ما از فردا شیشه هامون رو با یک #روزماله دیگر پاک خواهیم کرد. #نه_به_جهان_صنعت #امیرحسین_میراسماعیلی»

امیر امیرقلی فعال سیاسی نیز در توییتر خود نوشت: #امیرحسین_میراسماعیلی رو باید حمایت کرد ؛ حمایت از او یعنی حمایت از آزادی بیان #نه_به_جهان_صنعت

امیرحسین میراسماعیلی توییت‌های دیگری نیز پیش از این در نقد گفته‌های علم‌الهدی نوشته است. او در توییتی در اوایل فروردین ماه نوشت: «همکارم زنگ زد دفتر علم‌الهدی که باهاش مصاحبه کنه، رییس دفترش میگه با شما مصاحبه نمیکنیم چون توی خبرهاتون می‌نویسید حجت‌الاسلام علم‌الهدی و نمی‌نویسید آیت‌الله علم‌الهدی! یاد صمد افتادم که وقتی از شهر برگشته بود روستاشون به هرکسی که صداش میکرد «صمد» با عصبانیت میگفت «صمد آقااااا»

میراسماعیلی خبرنگار جوان منتقدی است که در توییتر خود انتقادهای صریح خود را از گفته‌های نمایندگان مجلس و مسولان جامعه عنوان می‌کند. او در توییتی در روزهای گذشته با انتقاد از ضرب و شتم دختر جوان به دلیل حجاب نوشته بود: «تو ایران روزت اینطوری شروع میشه که از یه طرف ویدیو ضرب و شتم یه دختر نوجوون به خاطر مشخص بودن موهاش رو می‌بینی و از طرف دیگه خبر بازداشت معاون مدیرکل ارشاد خراسان رضوی و رئیس اداره ارشاد مشهد رو بخاطر برگزاری یک جشن میخونی. هدف اصلی تموم مسوولان مملکت شده دشمنی با ملت، واقعا چرا؟»

او در توییت دیگری نیز با انتقاد از برخورد صورت گرفته با محمد علی نجفی شهردار سابق تهران و کاوه مدنی معان سابق سازمان حفاظت محیط زیست نوشته: «در عرض یک هفته محمدعلی نجفی به خاطر ویدیویی از رابطش با یک خانوم مجبور به استعفا میشه و کاوه مدنی به خاطر ویدیویی از رقصیدنش مجبور به ترک ایران میشه. بله اینجا تنها چیزی که واسه آقایون مهم نیست تخصص و کارآمدی مدیرانه، تو باندشون که نباشی میان وسط زندگی خصوصیت و پرتت میکنن بیرون»