ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 25.04.2018, 8:12
صدای اعتراض یهودیان آمریکا به سیاست‌های اسرائیل

ناتالی پورتمن، بازيگر سرشناس یهودی‌تبار هاليوود در انتقاد و اعتراض به سیاست‌ها اشغال‌گرانه اسرائیل علیه فلسطین از سفر به تل‌آویو برای دريافت جايزه بنياد «جنسيس» که به «نوبل يهودی» شهرت دارد خودداری کرد.

ناتالی پورتمن در اطلاعیه‌ای گفته است که حوادث اخیر او را «به شدت آزرده» کرده و او نمی‌تواند «با وجدان راحت» به زادگاه خود اسرائیل برود.

خانم پورتمن قرار بود ماه ژوئن آینده برای دریافت جایزه مهم جنسیس به اورشلیم برود. به گزارش رسانه‌های جمعی پورتمن چندین بار ناخرسندی خود را از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، رئیس دولت کنونی اسرائيل، ابراز داشته است.

دست‌اندرکاران جایزه جنسیس، گفته‌اند که به تصمیم خانم پورتمن احترام می‌گذارند، اما از لغو سفر او بسیار متأسف  هستند، زیرا برای برگزاری این برنامه تدارکات مفصلی انجام گرفته و افراد زیادی دعوت شده‌اند.

جایزه جنسیس که به «نوبل اسرائیل» معروف است، به افرادی اعطا می‌شود که خدمات خاصی به “قوم یهود” انجام داده باشند. این جایزه قرار بود «به پاس خدمات اجتماعی» به خانم پورتمن تعلق گیرد.

گفته می‌شود که ناتالی پورتمن مبلغ این جایزه نقدی به ارزش یک میلیون دلار آمریکایی را به یک جمعیت زنان هدیه کرده است.

آتیلا سومفالوی طی مقاله‌ای که در روزنامه اسرائیلی يديعوت احرونوت منتشر شده است، نوشت:

«ناتالی پورتمن بازيگر یهودی‌تبار دریافت جایزه بنياد «جنسيس» که هر ساله به یک یهودی موفق داده می‌شود را تحریم کرد و از دریافت آن سر باز زد. یهودیان آمریکا از سیاست‌های اسرائیل خسته شده‌اند؛ ایدئولوژی و سیاست یهودیان آمریکایی و راست‌گرایان محافظه کار تفاوت بسیاری با یکدیگر دارد.

فاصله و تفاوت بین آمریکایی‌های یهودی تبار با اسرائیل، یک واقعیت غیرقابل انکار است. ۸۰ درصد یهودیان آمریکا در انتخابات ۲۰۱۶ به هیلاری کلینتون رای دادند. آنها به دونالد ترامپ دوست نزدیک بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل رای نداده و به حزب دموکرات رای دادند.

تحریم مراسم جنسیس توسط ناتالی پورتمن که قرار بود نتانیاهو نیز در آن شرکت کند یک تصمیم شخصی نبود بلکه یک واکنش آشکار آمریکاییان یهودی‌تبار به سیاست‌های اسرائیل و انتقاد از آن است.»

پورتمن در سال ۱۹۸۱ از پدر و مادری آمریکایی در اورشلیم (بیت‌المقدس) به دنیا آمد. پدربزرگ و مادربزرگ او در دهه ۱۹۳۰ از اروپا به اورشلیم مهاجرت کرده بودند. او در سه سالگی به همراه والدین خود به ایالات متحده مهاجرت کرد.

پورتمن به ویژه برای ایفای نقش در فیلم «قوی سیاه» به شهرت جهانی رسید.

منابع: دویچه وله،‌ تی‌.ار.تی فارسی