ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 23.04.2018, 18:32
نخست‌وزیر ارمنستان زیر فشار معترضان استعفا کرد

تظاهرات مخالفان سرژ سرکیسیان، نخست‌وزیر ارمنستان به نتیجه رسید و او از مقام خود استعفا کرد. سرکیسیان در ده سال گذشته قدرت را در این کشور کوچک قفقاز جنوبی در دست داشت.

مخالفان سرژ سرکیسیان، نخست‌وزیر ارمنستان به هدف خود دست یافتند. پس از یازده روز تظاهرات انبوه شهروندان ارمنستان در ایروان، پایتخت این کشور،  سرژ سرکیسیان، نخست‌وزیر جدید ارمنستان روز دوشنبه (۲۳ آوریل/ سوم ا ردیبهشت) زیر فشار معترضان از مقام خود اسعفا کرد.

خبر استعفای سرکیسیان در وبسایت شخصی او منتشر شده است. سرکیسیان نوشته است معترضان مخالف ماندن او در قدرت هستند و او به خواسته آنها گردن می‌گذارد.

سرکیسیان در بیانیه استعفای خود نوشته است: «برای آخرین بار به عنوان رهبر این کشور... تمام شهروندان جمهوری ارمنستان را مورد خطاب قرار می‌دهد... حق با نیکول پاشینیان (رهبر مخالفان) بود. من اشتباه کردم. این موقعیت چندین راه حل دارد، که من هیچ کدام از آنها را انتخاب نخواهم کرد. این انتخاب‌ها مال من نیست. من رهبری کشور در مقام نخست وزیری را رها می‌کنم.»

اندکی پیش از کناره‌گیری سرکیسیان، مقام‌های امنیتی ارمنستان، نیکول پاشینیان، رهبر مخالفان را از زندان آزاد کردند. پاشینیان روز یکشنبه، پس از یک مناظره با سرژ سرکیسیان در برابر دوربین‌های تلویزیون بازداشت شده بود.

این مناظره در هتل ماریوت ایروان برگزار شد و سرکیسیان دقایقی پس از آغاز مناظره آن را قطع کرد و از محل خارج شد. سرژ سرکیسیان، نیکول پاشینیان را به «تهمت‌زنی» و «شانتاژ» متهم کرد.

تظاهرات مخالفان در ارمنستان، بزرگترین تظاهرات در جمهوری‌های سابق شوروی، پس از تظاهرات مشهور به “جنبش میدان” در اوکراین در سال ۲۰۱۴ بود.

سرژ سرکیسیان از سال ۲۰۰۸ رئیس جمهور ارمنستان بود، اما پس از دو دوره پنج ساله، با تغییر قانون اساسی در ۲۰۱۵ و انتقال قدرت به نخست‌وزیری، خواهان ادامه حکومت خود در مقام نخست‌وزیری بود.

دلیل اعتراض‌ها چه بود؟

سرژ سرکیسیان متهم بود که به وضعیت بد اقتصادی و فقر گسترده در ارمنستان توجهی ندارد و سیاست‌های مناسبی در قبال تنش‌ها با کشورهای آذربایجان و ترکیه در پیش نگرفته است.

دولت او همچنین به دلیل رابطه بسیار نزدیک با روسیه هدف انتقاد شدید بود. مخالفان او را متهم می‌کردند که با نخست وزیر شدن بعد از دو دوره ریاست جمهوری تلاش دارد سناریوی پوتین- مدودف در روسیه را اجرا کند.

ولادیمیر پوتین بعد از دو دوره ریاست جمهوری رسوسیه به مقام نخست وزیری رسید و بعد از طی شدن یک دوره ریاست جمهوری دمیتری مدودف، دوباره به سمت ریاست جمهوری بازگشت.

منابع: دویچه وله،‌ بی بی سی


شادی مردم ایروان پس از استعفای سرژ سرکیسیان