ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 18.04.2018, 12:14
مقام‌های ایران برای فیلترینگ تلگرام آماده می‌شوند

کانال تلگرام آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه ۲۹ فروردین اعلام کرد «در راستای پاسداشت منافع ملّی و برای رفع انحصار از پیام‌رسان تلگرام» فعالیت خود را در  پیام‌رسان تلگرام، از این لحظه متوقف می‌کند.

کانال تلگرام آیت‌الله خامنه‌ای تا پیش از توقف فعالیت حدود یک میلیون عضو داشت. در اطلاعیه توقف کار کانال خامنه‌ای گفته شده: «این اقدام که پیش از شروع برنامه‌ی رسمی نهادهای کشور در توقف استفاده از تلگرام انجام می‌شود، برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و رفع انحصار فضای مجازی از پیام‌رسان‌های غیرایرانی است.»

دفتر خامنه‌ای گفته از این پس اطلاع‌رسانی درباره اخبار و‌ مطالب مربوط به وی در پیام‌رسان‌های داخلی گپ، آی‌گپ و سروش انجام خواهد شد.

هم‌زمان اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی نیز کانال تلگرامی‌ خود را تعطیل کرد. کانال وی در پیامی نوشته است: «در چارچوب قوانین و مقررات کشور، از امروز در کانال تلگرامی معاون اول رئیس جمهور مطلبی منتشر نخواهد شد و از این پس انتشار اخبار برنامه های ایشان از طریق پیام رسان های داخلی صورت می گیرد که آدرس این صفحات به زودی اعلام خواهد شد.»

روز چهارشنبه هم‌چنین دولت با صدور بخش‌نامه‌ای استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در دستگاه‌های دولتی را ممنوع کرد. رئیس مرکز مدیریت راهبردی افتای (امنیت فضای تولید و امنیت اطلاعات) ریاست جمهوری در بخشنامه‌ای به کلیه دستگاه‌های اجرایی، استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در تمامی نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیر‌دولتی را ممنوع اعلام کرد.

در متن بخشنامه رضا جواهری آمده است: «به استناد بند ۷ مصوبه شورای عالی فضای مجازی با موضوع سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی می‌بایست کلیه نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیردولتی هرگونه تبلیغات خود در محیط پیام‌رسان‌های اجتماعی را صرفا از طریق پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی که به صورت رسمی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام می‌شود انجام دهند. بدیهی است هرگونه استفاده از پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی برای مکاتبات اداری و ارائه خدمات اداری کماکان ممنوع است.»

روزنامه اعتماد روز چهارشنبه در مطلبی با عنوان «اگر تلگرام فیلتر شود؛ روزهای سخت وزیر جوان» وعده‌های حسن روحانی را یادآوری کرده است. اعتماد
به اجلاس حقوق شهروندی در آذرماه سال ۹۶ اشاره کرده که طی آن حسن روحانی رئیس جمهوری گفته بود: «وزیر ما اینجاست و به مردم قول می‌دهد دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهند رفت.»

خذف آخرین نسخه‌ اپلیکیشن تلگرام را از فروشگاه کافه‌بازار

از سوی دیگر هفته‌نامه پیوست که در حوزه تکنولوژی فعال است، روز ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ اعلام کرد که به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، کافه بازار آخرین نسخه‌ اپلیکیشن تلگرام را از فروشگاه خود حذف و نسخه ما قبل آخر را به جای آن در دسترس کاربران خود قرار داده است.

بر اساس توییتی که این هفته‌نامه منتشر کرد «روابط عمومی کافه بازار در گفتگو با @Peivast اعلام کرد حذف آخرین نسخه تلگرام به دستور کمیته مصادیق محتوای مجرمانه صورت گرفته و دلیل آن از سوی این کمیته اعلام نشده است.»

این هفته نامه در توییت دیگری نوشت: «شنیده‌ها حاکی از آن است که حذف آخرین نسخه تلگرام به این دلیل احتمال تمهیداتی است که تلگرام در آخرین نسخه خود برای دورزدن فیلترینگ درنظرگرفته است.»

آخرین نسخه اپلیکیشن تلگرام که در فروشگاه اپلیکیشن‌های گوگل به نام گوگل پلی وجود دارد، نسخه‌ی ۴.۸.۵ است، در حالی که در کافه بازار آخرین نسخه که دسترس کاربران است، نسخه‌ی ۴.۸.۴ است و کاربران ایرانی باید نسخه‌ آخر و اصلی تلگرام را از فروشگاه اپلیکیشن گوگل تهییه کنند.

کمپین حقوق بشر در ایران در گزارشی نوشته است: انجام چنین عملی یکی از جدید‌ترین روش‌های جلوگیری از دسترسی به محتوای اینترنتی است. این اقدام کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، همچنین اقدامی بر علیه امنیت کاربران ایرانی نیز تلقی می‌شود. یکی از تغییرانی که همراه نسخه جدید تمام نرم‌افزار‌های منتشر می‌شود، رفع باگ و مشکلات امنیتی و آسیب‌پذیری‌های آنها است، به این ترتیب کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با از دسترس خارج کردن نسخه جدید تلگرام، عملا امنیت کاربران را نیز در معرض خطر قرار داده است.

فراخوان مدیر تلگرام به مقاومت دیجیتالی
پاول دوروف، مالک تلگرام درباره فیلترینگ تلگرام روسیه در بیانیه‌ای نوشت:

«در ۲۴ ساعت گذشته، تلگرام از سوی ارایه دهندگان اینترنت در روسیه مسدود شده است. به این دلیل که ما درخواست آژانس‌های امنیتی روس را برای در اختیار گذاردن کلیدهای رمزگشایی پیام‌ها را رد کردیم. با وجود ممنوعیت، تاکنون در روسیه کاهش محسوسی در تعداد کاربران‌مان نداشته‌ایم. من برای حمایت از آزادی اینترنت در روسیه و هر جای دیگر، با بیت‌کویین، به اشخاص و شرکت‌هایی که وی‌پی‌ان و پروکسی راه انداخته‌اند، کمک مالی‌ کرده‌ام. خیلی خوشحالم که امسال میلیون‌ها دلار به این موضوع کمک کرده‌ام و امیدوارم که دیگران نیز کمک کنند. من این مقاومت دیجیتالی را یک جنبش نامتمرکز که برای آزادی دیجیتال و پیشرفت جهان مقاومت کرده می‌نامم.»

​​​​تلگرام فیلترینگ را دور زد

وبسایت خبری اسپوتنیک روز چهارشنبه در خبری نوشت: تلگرام توانست محدودیت‌های دسترسی به آن را کنار بزند.

بنابر این گزارش کمیته نظارت روسیه بیش از نیم میلیون «آی پی آدرس» سرورهای «آمازون» را به امید از کار اندازی تلگرام  مسدود کرد. اما معلوم شد که این اقدام، کار بسیاری از دیگر شرکت‌ها را مختل می‌کند که اطلاعات خود را در سرورهای «آمازون» آپلود می کنند.

تلگرام توانست با دور زدن فیلترینگ بطور کامل  دوباره برای کاربران روسیه قابل دسترسی باشد. این سرویس بدون استفاده از «وی پی ان» کار می کند و فقط گزینه وب مسنجر قابل دسترسی نیست.