ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 17.04.2018, 22:21
انتشار پنجمین شماره فصلنامه پژوهش‌های فرهنگی «آرمان»

فصلنامه پژوهش‌های فرهنگی «آرمان»، شماره ۵ منتشر شد و در تارنمای آرمان در دسترس همگان است

پنجمین شماره فصلنامه آرمان برای دوستداران فرهنگ و ادب ایران زمین منتشر شد. این نشریه در لس آنجلس توسط بنیاد فرهنگی آرمان، به بنیادگذاری دکتر ساموئل دیّان، مدیر مسئول، دکتر مهدی سیاح‌زاده و دبیر اجرایی فصلنامه و تارنما، شیریندخت دقیقیان تدوین و در تیراژی محدود منتشر می‌گردد و در سایت بنیاد فرهنگی آرمان به صورت آزاد و رایگان برای خواندن همگان در دسترس قرار می‌گیرد.

از ویژگی‌های شماره ۵ این است که نویسندگانی از میان فرهیختگان منطقه متروپلیتن واشنگتن دی سی از جمله نادر مجد و اردشیر لطفعلیان در آن مشارکت داشته‌اند. بخشی از شماره ۵ آرمان به بزرگداشت هوشنگ ابتهاج، سایه به مناسبت نودمین سالگرد تولد این شاعر گرانقدر و بنیانگزار برنامه گل‌های رنگارنگ، اختصاص یافته است.

این شماره با مشارکت نویسندگان، پژوهشگران و شاعران، پروفسور فضل الله رضا، داریوش آشوری، محمد ارسی، احمد کریمی حکاک، شیریندخت دقیقیان، مرتضی حسینی دهکردی، منیرو روانی‌پور، مهدی سیاح‌زاده، جمشید شیرانی، جهانگیر صداقت فر، بهرام گرامی، اردشیر لطفعلیان، بانو مهر، نادر مجد و پیرایه یغمایی به خوانندگان تقدیم شده است.

در بخش «سخن شورای دبیران» آرمان ۵ می‌خوانیم:

«شادمانیم که شمارۀ ۵ فصلنامه آرمان را به دوستداران فرهنگ و هنر، ادبیات، تاریخ، فلسفه و عرفان ایران تقدیم می‌داریم. شناخت و اعتلای فرهنگ، اندیشه و هنر ایران زمین با رویکردی امروزین، زنده، چندفرهنگی و با احترام به دیگربودگی که با نسل‌های گوناگون، گروه‌های جوان‌تر ایرانیان و همۀ فارسی زبانان ارتباط بگیرد، هدف آرمان است».

در همین بخش پیرامون اهمیت آثار و شخصیت هوشنگ ابتهاج می‌خوانیم:

شاعران و خالقان آثار ادبی بزرگ در میان هر ملتی، نمایانگر «روح» آن ملت هستند. زیرا بی‌تردید، آن‌ها به خالقان آثار ادبی بزرگ تبدیل نمی‌شدند اگر در این «روح» نزیسته، با فراز و نشیب‌های آن نبالیده، با دردهای آن نگریسته و با شادمانی‌هایش دست افشانی نکرده، از خطاهای آن نیاموخته، زبان گویای آن نشده و برایش سینه سپر نکرده بودند. سایه برای ایرانیان نیمه دوم قرن بیستم و دو دهه نخستین قرن جدید این چنین با روح زمانه و روح ایرانی هم‌پیوند است.

سایه با هر فرد ایرانی هست. با هر عاشق.

عاشق با خواندن شعری از سایه به عشق روزگار دیرین خود اقرار کرد و شعر سایه را برای یار دوردست فرستاد:
«ازهم گریختیم، و آن نازنین پیاله دلخواه را دریغ برخاک ریختیم»!

و سپس در شرح آنکه هیچ کس را یارای فهم آن روزهای سرشار از عشقی پاک‌تر از هر چه پاک نیست، نوشت:
«نشود فاش کسی آنچه میان من و توست
تا اشارات نظر نامه رسان من و توست
گوش کن با لب خاموش سخن می‌گویم
پاسخم گو به نگاهی که زبان من و توست»

یار دیرین پس از سال‌ها شگفتی در آن راز ناگشوده، نوشت: «آینه در آینه شد دیدمش و دید مرا!»

و پاسخ آمد: «تا تو با منی زمانه با من است!»

... گفتگوی دو عاشق در سایه سار شعر سایه همچنان هست، زیرا خورشید عشق هر جاکه بتابد، سایه، هم‌‌ همان جاست... سایه با زمانه است، با روح ملی است، با عاشقان است، با نغمه‌های سرخوش است، با روح آزادی و عدالت است... و خواهدبود جاودانه».

آرمان با حفظ مبانی حرفه‌ای خود، از کلیه فرهیختگان ایرانی ایالات متحده آمریکا، اروپا و سراسر جهان دعوت به ارسال مقاله‌های چاپ نشده و جدید می‌نماید.

تهیه نسخه‌های چاپی این فصلنامه از طریق تماس تلفنی با دفتر آن در لس‌آنجلس امکانپذیر است. دسترسی آزاد به شماره‌های آرمان برای همگان در این نشانی ممکن است:

http://armanfoundation.com/publications/
:Facebook
http://www.facebook.com/Arman-Cultural-Foundation