ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 17.04.2018, 7:09
مشکل دست درازی سپاه به مناطق حفاظت شده محیط زیست بود

کلمه: سال گذشته تعدادی از فعالان محیط زیستی به اتهام جاسوسی توسط اطلاعات سپاه بازداشت شدند. بر اساس اخبار منتشر شده توسط رسانه‌های نزدیک به سپاه، این ادعا مطرح شد که این فعالان محیط زیستی برای سرویس‌های بیگانه جاسوسی می‌کرده‌اند.

اما بر اساس اخبار رسیده به کلمه، نه تنها فعالان محیط زیستی جاسوس نبوده که در مقابل زیاده خواهی‌های سپاه و تعرض آنان به مناطق حفاظت شده محیط زیست ایران ایستادگی کرده و اجازه ندادند تا آنان بدون دردسر از محدوده‌های جغرافیایی حفاظت شده محیط زیست برای استقرار سامانه‌های موشکی استفاده کنند.

بازداشت فعالان محیط زیستی و خودکشی یکی از اساتید سرشناس این حوزه کاووس سید امامی در زندان سر و صدای زیادی بپا کرد. درحالیکه جامعه در بی‌خبری از بازداشت این فعالان محیط زیستی به سر می‌برد، پسر کاووس سید امامی در فضای مجازی از بازداشت و خودکشی پدرش خبر داد. در روزهای نخست نهاد بازداشت کننده مشخص نبود و پس از ورود مجلس به این پرونده مشخص شد که اطلاعات سپاه اقدام به بازداشت این فعالان محیط زیستی کرده است.

بدنبال انتشار خبر بازداشت فعالان محیط زیستی، زمزمه‌هایی مبنی بر بازداشت کاوه مدنی معاون محیط زیست نیز به گوش رسید، بازداشتی که نحوه تکذیب خبر از صحت خبر می‌داد. پیش از عید کاوه مدنی برای حضور در اجلاسی از ایران خارج شد و امروز  محمود صادقی در توییتی اعلام کرد که کاوه مدنی پس از خروج از ایران برای شرکت در یک اجلاس بین المللی قصد بازگشت به کشور را ندارد.

پس از انتشار تصاویر شخصی از کاوه مدنی که به نظر میرسد به دستور نهادهای بازداشت کننده صورت گرفته و در واقع هشداری برای عدم بازگشت به ایران بوده است، معاون محیط زیست تصمیم به عدم بازگشت به کشور گرفت.

طبق اخبار رسیده به کلمه، بدنبال فشارهای اطلاعات سپاه به کاوه مدنی او رمز ورودی ایمیل خود را در اختیار این نهاد قرار داد تا مطمئن شوند که او درحال جاسوسی نیست، اما آنان پس از آنکه هیچ مدرکی دال برجاسوس بودن این مدیر نخبه پیدا نکردند اقدام به انتشار عکس‌های شخصی او که مربوط به سالها پیش بود کردند تا پیام عدم بازگشت به ایران را دریافت کند.

از سوی دیگر پس از انتشار خبر خودکشی کاووس سید امامی و بازداشت فعالان محیط زیستی، محافل رسانه‌ای نزدیک به سپاه  مدعی شدند که این  فعالان محیط زیستی جاسوس بوده‌اند. شبکه خبری ۲۰:۳۰ با انتشار گزارشی از خانه کاووس امامی و زیر زمین آن خانه، مدعی جاسوس بودن کاووس امامی شد. آنها مدعی بودند که کاووس امامی پیش از آن ۲۰ سال برای سازمان سیا و موساد جاسوسی کرده و اطلاعات سایت‌های موشکی سپاه را در اختیار سرویس‌های بیگانه قرار داده است. نحوه جاسوسی این فعال محیط زیست و همکارانش نیز به این گونه بوده که با استفاده از دوربین‌های عکس برداری از یوزپلنگ، اقدام به تصویر برداری از سایت‌های موشکی کرده‌اند.

اما خبرهای رسیده به کلمه حاکی از داستان دیگری دارد. به گزارش کلمه، بخش محیط زیستی سازمان ملل در کشورهای مختلف نقاطی را به عنوان مناطق حفاظت شده محیط زیست معرفی می‌کند و با تخصیص بودجه به سازمان‌های غیر دولتی و حتی دولت‌ها خواستار حفاظت از مناطق خاص و گونه‌های محیط زیستی می‌شود.

در همین رابطه سازمان ملل بخش‌هایی را نیز در ایران مشخص کرده و با تخصیص بودجه خواستار حفاظت از این مناطق و گونه‌های محیط زیستی حیات وحش در این مناطق شده است. کاووس امامی و چند سازمان غیردولتی همراه او نیز از سوی سازمان ملل مامور به حفاظت از این مناطق و ارائه گزارش سالانه به سازمان ملل بودند.

این مناطق تحت قوانین مناطق میراث تاریخی محسوب شده و در زمان جنگ نیز شامل قوانین حفاظتی این مناطق می‌شوند، از جمله اینکه حق تعدی به این مناطق در زمان جنگ وجود ندارد. برای همین نیز به محض آنکه این مناطق در سازمان ملل ثبت شدند سپاه با گمان اینکه می‌تواند سامانه‌های موشکی خود  را بدون مزاحمت در این مناطق مستقر کند اقدام به تاسیس زاغه در این مناطق کرده و تجهیزات خود را در آنجا مستقر می‌سازد.

این کار با مخالفت گروه‌های محیط زیستی مواجه شد، آنها بارها از سپاه خوستند  که از این مناطق خارج شود و اجازه دهد کار خود را انجام دهند. این گروه‌ها اعلام می‌کنند که باید مرتب به سازمان ملل در خصوص حیات وحش این مناطق و گیاهانش گزارش و عکس ارسال کنند و کار سپاه حیات این مناطق را با خطر مواجه می‌سازد. اما سپاه زیر بار نرفته و از آنان می‌خواهد تا عکس‌های ابتدایی گرفته شده را هر سال به عنوان عکس جدید به سازمان ملل ارسال کنند و کاری به این مناطق نداشته باشند. گروه‌های محیت زیستی زیر بار نرفته و این مساله منجر به درگیری‌ها و کشمکش‌های چندین ساله بین سپاه و گروه‌های غیر دولتی محیط زیستی می‌شود تا نهایتا اطلاعات سپاه به بهانه جاسوسی  این گروه را دستگیر کرده تا با خیال راحت بتواند فعالیت های خود را در مناطق حفاظت شده دنبال کند.