ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 13.04.2018, 22:19
دشمن ما همین‌جاست الکی می‌گن آمریکاست

کشاورزان استان اصفهان روز جمعه ۲۴ فررودین ماه برای چندمین بار دست به اعتراضات گسترده خیابانی علیه سیاست‌های دولت درباره بی‌آبی و خشک شدن آب زاینده رود و عدم دریافت حقآبه خود از زاینده رود زدند. طبق گزارشات و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی تمرکز این اعتراضات در فلکه خوراسگان در شرق اصفهان و خیابان‌های منتهی به آن بوده است. اعتراضات کشاورزان استان اصفهان از هفته آخر اسفند ۹۶ آغاز شد. پیش از این آنها در روزهای ۱۸ و ۲۵ اسفند ۹۶،  ۲۰ و ۲۱ فروردین ۹۷ دست به اعتراضات گسترده زده بودند و روز ۲۴ فروردین ماه پنجمین اعتراض آنها در طول یکماه اخیر به حساب می‌آید.

براساس فیلم‌های که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده زنان معترض در روز ۲۴ فروردین ماه شعار «دشمن ما همین جاست الکی می‌گن آمریکاست» در خیابان سر داده‌اند. همچنین شعارهای «یاحجه بن الحسن ریشه ظلم را بکن»، «کشاورز می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد» و «نصرمن الله و فتح قریب مرگ بر این دولت مردم فریب» نیز شنیده می‌شود. حضور زنان در این اعتراضات بسیار چشمگیر است.

از سوی دیگر حضور گسترده نیروی انتظامی و گارد ویژه در میان جمعیت با ماشین‌های آب‌پاش نیز دیده می‌شود. در یکی از فیلم‌ها، شخصی برای ساکت کردن جمیت معترض پشت میکروفون می‌گوید: «چند تا دولتمرد را می‌شناسید که اختلاس کرده به لطف خدا و به دستور مقام معظم رهبری باهاش برخورد کرده است.» پس از این جمله سروصدای مردم به نشانه اعتراض بلند می‌شود.

در اعتراضات روزهای گذشته کشاورزان شعارهای نظیر «روسیه را رها کنید فکری به حال ما کنید» «ای لشکر شرق اصفهان آماده باش آماده باش  بهر نبردی بی امان آماده باش آماده باش» و «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، زندگی کشاورز رو به فناست امروز» داده شد.

همچنین فیلمی از صحبت‌های یک کشاورز در شبکه‌های اجتماعی پخش شده که ظاهرا با خبرنگار صداوسیما مصاحبه می‌کند. در این فیلم کشاورزی خطاب به مسوولان استان اصفهان می‌گوید: «اینجا که من ایستادم روبه‌روی رودخانه زاینده رود و روبه‌روی روستای هویه است. زمانی اینجا آب زیاد بود اما الان هیچ آبی نیست.» او در ادامه از خشک شدن چاه‌های آب به علت عدم مدیریت مسوولان و انتقال آب زاینده رود و خشکاندن آن می‌گوید. در پایان صحبت‌هایش کشاورز دیگری که گوشه‌ای نشسته می‌گوید: «آقا شما این صحبت‌های که می‌کنید اصلا ایشون نمی‌تونه پخش کنه.»

با این حال در روز ۲۴ فروردین ماه، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های نماز جمعه اصفهان معترضان را کسانی خطاب کرد که قصد شیطنت دارند و «فتنه‌گران» هستند و گفت «دیگر به آنها حق نمی‌دهم.»

او پشت تریبون حتی گفت که به کشاورزان حق تظاهرات نمی‌دهد: «به عنوان کسی که همواره طرفدار کشاورزان هستم باید بگویم به آنها حق نمی‌دهم در راهپیمایی شرکت کنند زیرا به نظر نمی‌اید این کار از سوی کشاورزان متدین انقلابی باشد و آنها خود را از مغرشین جدا کنند.»

اما عجیب‌تر اینکه او در ادامه حرف‌هایش مدعی شد به کشاورزان برای عدم آب پول داده شده و گفت کشاورزان نباید توقع داشتن آب را داشته باشند: «به همه خانواده‌ها مبلغی داده شده و آب نیز وجود ندارد و نباید توقع وجود داشته باشد.» او گفت: «آب نیست و زمانی که آبی نیست این تظاهرات معنایی ندارد که توقع داشته باشیم. زیرا در تابستان آب اصفهان نیز سهمیه‌بندی می شود.»

در جریان تهدید کشاورزان غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه روز ۲۷ اسفند ۹۶ از کشاورزان معترض اصفهانی خواسته بود که از آب گل آلود ماهی نگیرند و «اجازه ندهند فرصت‌طلبان خود را در صف آنان قرار دهند و حق‌شان را مخدوش کنند».

یکی از فرماندهان نیروی انتظامی هم خطاب به کشاورزان مدعی شد منافقان وارد این اعتراضات شده‌اند و گفت «اجازه ندهید کسی سو استفاده کند. کسی که شعارش غیر از آب است او منافق است.»

مشخص نیست در این اعتراضات چند کشاورز معترض دستگیر شده‌اند و وضعیت آنها چگونه است اما براساس فیلم‌های منتشر شده در اعتراضات روزهای گذشته شعار «کشاورز بی‌گناه آزاد باید گردد» نیز سر داده شده است.

از سوی دیگر محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان روز ۲۴ فروردین ماه در مسجد جامع شهرستان مبارکه اصفهان با تاکید بر بی‌آبی این استان گفت: «وضعیت کمبود آب در استان فلج‌کننده است و تامین آب آشامیدنی پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت استان در فصل گرم امسال به مرحله نگران‌کننده‌ای رسیده است.»

براساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مناطق شرق اصفهان منتشکل از شهرها و مناطقی از جمله زیار، جرقویه، ورزنه، اژیه، هرند، برآن و خوراسگان بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. اغلب مردم این مناطق به کشاورزی اشتغال دارند اما خشکسالی آنان را به شدت در معرض مشکلات شغلی و معیشتی قرار داده است. کشاورزان اصفهان خواهان بازگرداندن حقابه خود از زاینده رود شده‌اند که با آب آن زمین‌های کشاورزی خود را آبیاری می‌کردند. زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول ۳۵۰ کیلومتر است.

به گزارش ایرنا، سهم کلی حق‌آبه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده‌رود حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب است، اما این میزان در سال‌های اخیر اختصاص نیافته است و با وجود جریان یافتن زاینده‌رود در مقطعی از سال گذشته، تنها حدود ۴۰ درصد از ۱۰۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی شرق اصفهان، زیر کشت رفت.

کشاورزان اصفهانی و عمدتا شرق این استان در روز ۱۸ اسفند ماه ۹۶  در اعتراض به انتقال آب رودخانه زاینده رود به استان یزد که موجب کاهش منابع آبی آنان برای کشاورزی شده، به پرداخت نشدن حقابه و مبالغی که قرار بوده در عوض این انتقال به کشاورزان داده شود تجمع کردند. اما با هجون نیروی انتظامی و پرتاب گاز اشک‌آور و زخمی و بازداشت شدن تعدادی از کشاورزان منتهی شد. با این حال چند روز بعد تعدادی از کشاورزان معترض در محل نماز جعمه در تاریخ ۲۵ اسفند ماه جمع شدند و با پشت کردن به تریبون شعارهای «تکلیف ما معلوم شه، نماز جمعه شروع شه» و «پشت به دشمن، رو به میهن» مانع شروع شدن خطبه‌های نماز جمعه شدند و خطیب و کلیت تریبون نماز جمعه را به دشمن تشبیه کردند.

مجتبی میردامادی، امام جمعه موقت اصفهان نیز ضمن اعتراف به این که تصمیمات غلط برخی مسوولان کشور درگذشته، باعث بی عدالتی و غصب شدن حق کشاورزان شده است، از آنان خواست برای حفظ امنیت و آسایش کشور «غذا بر سر سفره دشمن» نگذارند، او در واکنش به شعارها و اعتراضات و خطاب به کشاورزان معترض گفت: «خداوند صدای ناله کشاورزان را خواهد شنید و با بارش رحمت الهی شما را سیراب خواهد کرد.»

با این حال چند هفته بعد آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه دیگر اصفهان هم زمان با اعتراضات کشاورزان در خیابان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه گفت دیگر حق به آنها نمی‌دهد و آنها را فتنه‌گر نامید.

حمایت از کشاورزان معترض در توییتر

مهسا امرآبادی، روزنامه نگار و زندانی سابق در اعتراض به بازداشت کشاورزان در توییتر خود نوشته است: «دانشجوی زندانی، کارگر زندانی، معلم زندانی، درویش زندانی، فعال حقوق بشر زندانی، روزنامه‌نگار زندانی، فعال محیط زیست زندانی، فعال سیاسی زندانی، فعال حقوق کودکان زندانی، وبلاگ‌نویس زندانی، فعال زنان زندانی… الان هم که کشاورز زندانی. دایره هی وسیع‌تر می‌شه و همه ما را با هم می‌بلعد.»

رضا مظاهری نیز در توییتر خود نوشت: «کشاورزانی که در اصفهان معترض به وضعیت آب و خشکسالی هستند نه تحصیلات عالیه دارند، نه اهل سیاست هستند نه اکانت توییتر دارند و حتی اکثرشان شاید با شبکه‌های اجتماعی هم آشنایی زیاد نداشته باشند، کشاورزان اصفهان حتی اهل فحاشی و خشونت هم نیستند اما یک چیز را خوب بلدند و آن اتحاد است.»

حسین باستانی روزنامه‌نگار در توییتر خود نوشت: «نماینده رهبری در اصفهان، در خطبه‌های نمازجمعه امروز، با انتقاد از اعتراضات کشاورزان استان به کم‌‌آبی گفت معترضان، «مغرض» و به دنبال «آشوب» و «فتنه»اند.