ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 12.04.2018, 14:34
مرعشی: تفکر کلیشه‌ای اصلاح‌طلبی نیاز به اصلاح دارد

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران رفتار و گفتاری توامان چهار فصل را از بطن جامعه برداشت می‌کند و می‌داند که مردم در عین امیدواری، نا امید هستند. با توجه به افزایش آگاهی، جامعه‌ای توامان پشیمان و شکرگزار هستیم و بر همین اساس به سختی می‌توان نقطه تعادلی را در جامعه امروز مشاهده کرد.

به گزارش سایت کارگزاران، حسین مرعشی درباره وضعیت این روزهای كشور می‌گوید: تحلیل قانع‌کننده‌ای در شرایط امروز جامعه نیست و بر همین اساس بیم و امید را هم زمان تجربه می‌کنیم. از دل واقعیت، واقعیت دیگری را برای خود ساخته‌ایم که باید اعتراف کرد با واقعیت طبیعی جامعه تفاوت دارد و هر چه سعی می‌کنیم واقعیت ساختگی ذهنی را با واقعیت طبیعی جامعه تطبیق دهیم نمی‌شود. بر همین اساس بخش عمده‌ای از جامعه بدون توجه به فلش‌های جهت‌یاب تزریقی، مسیر خودشان را می‌روند، مسیری که از کوره‌راه درآمده و تبدیل به اتوبانی شده که جمعیت زیادی در آن مشاهده می‌شود.

سخنگوی حزب كارگزاران سازندگی ادامه می‌دهد: باید اذعان کرد با توجه به شرایطی که داشته‌ایم هم مقصر هستیم و هم مقصر نیستیم! فکر نمی‌کردیم که قدرت اجبار زمان آن چنان سخت و بی‌رحم باشد که تعارفی با داده‌های منطقی و البته توجیهی درونی نداشته باشد. باید اشاره كنم هر آنچه بافته‌ایم امکان پنبه شدن دارد و هر آنچه پنبه بود هم امکان بافته شدن دارد.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است: واقعیت‌انگاری یک حسن است، اطمینان و اعتماد است،

قرار نیست طبع ملت همانند طبع مدیران باشد. وقتی بپذیریم که سلیقه‌های ملت متفاوت از مدیران شده آنگاه به دنبال رهیافت از دل مردگی و خستگی امروز می‌رویم. متاسفانه به دنبال بازتعریف و بازتولید برخی مفاهیم متناسب با زیست امروز نبوده‌ایم و به گونه‌ای عملکرد داشته‌ایم که خاصیت‌پذیری و اثربخشی برخی از واژه‌ها و مفاهیم برای اکثریت ملت از دست رفته است و همچنان در را روی یک پاشنه می‌چرخانیم و انتظار داریم ملت تمام و کمال همراهی کنند.

وی ادامه می‌دهد: اجازه به خود داده‌ایم که برای مردم انتخاب کنیم، بنابراین اکنون لازم است که مردم هم اجازه داشته باشند برای ما انتخاب کنند. بیاییم با ظرافت و هوشمندی در فضای واقعی زندگی کنیم و با داده‌های زمان امروز ارتباط برقرار کنیم! از پدیده‌ها و موقعیت‌های تازه اجتماعی و فرهنگی هراس نداشته باشیم چرا که ترس تفکر را می‌خورد و ناخودآگاه ما را به فضای تدافعی و منع می‌کشد.

حسین مرعشی در ادامه با تحلیل وضعیت جناح‌های كشور بیان کرد: تا هنگامی که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان اسیر و محصور در واژه‌ها باشند اندیشه‌شان راهبردی نخواهد بود. ابعاد زندگی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و... فراتر از واژه‌های درونی است و متاسفانه برخی واژه‌ها نه‌تنها رهیافت نیستند بلکه تبدیل به کوچه بن‌بست‌هایی شده‌اند که در تکرار مکررات غوطه‌ور هستیم. جامعه امروز از نقطه نظر ذهنی باز شده و فضای باز ذهنی جامعه انتخاب‌های متعددی را پیش روی‌شان گذاشته است و اجبار به یک یا چند انتخاب مشخص و کانالیزه شده را مردم نمی‌پسندند. این درست که ادبیات قدرت دارای پیچیدگی و سخت و تا حدودی غیرقابل انعطاف است اما هوشمندی جوامع تاریخ‌دار به این نکته است که گزینه‌های زیادی برای انتخاب و ادامه مسیر دارند و بهتر است بگویم تفاوت جوامع در انتخاب‌های‌شان است.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: قشر نوجوان و جوان جامعه امروز ابعاد و مختصات ذهنی و فکری جدا از تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران پیدا کرده است و آن‌چنان علاقه‌ای به کلاس درس دیکته و انشا ما نشان نمی‌دهند و همین‌گونه انشا و دیکته آنان را متوجه نمی‌شویم و البته علاقه‌ای نیز نشان نمی‌دهیم. این افتراق و طلاق ذهنی با نوجوانان و جوانان آفت و خطرناک است و باعث می‌شود دو مسیر جداگانه پیموده شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد به برخی مسائل حاكم در جامعه افزود: هنر به این است که در شرایط امروز جامعه از تهدیدها فرصت بسازیم. محدودیت‌ها دوستی و خویشی نمی‌آفریند، اندیشه اسلامی این توانایی را دارد که با اقتضای زمانی همراه باشد و این همراهی وا دادن نیست. بلکه نشان از عمق و گستردگی اندیشه اسلامی دارد.

وی گفت: صادقانه باید اعتراف کرد که اکثریت مردم از اصلاح‌طلبان پیشی گرفته‌اند، بنابراین تفکر کلیشه‌ای ‌اصلاح‌طلبی نیز نیاز به اصلاح دارد! با توجه به شرایطی که در نظام سیاسی کشور حاکم بوده است کنش‌های ‌اصلاح‌طلبان هوشمندانه و متناسب با ادبیات سخت قدرت نبود و این واقعیت عدم همخوانی، شرایطی به وجود آورد که متحمل هزینه‌های زیادی شده‌ایم.

مرعشی گفت: باید پذیرفت که ادبیات قدرت با هیچ جریان و گروهی که مغایر با خواست آنان حرکت داشته باشد تعارفی ندارد اما تنوع دیدگاه‌ها برای به تعادل کشاندن جامعه نیازی ضروری است. همان‌گونه که جامعه نیاز به اصلاحات دارد جریان ‌اصلاح‌طلبی نیز نیاز به اصلاح دارد، بنابراین یکی از موضوعاتی که می‌تواند مردم را همچنان حامی خود داشته باشیم این است که به اشتباهات خود اعتراف کنیم. مساله‌ای که در جریان اصولگرایی وجود ندارد و بهتر است بگویم با واژه عذرخواهی بیگانه هستند.

این فعال سیاسی ‌اصلاح‌طلب معتقد است: روش، منش و مرام اصلاح‌طلبی در تاریخ این سرزمین نهادینه شده است و این واقعیت تاریخی قابل کتمان نیست. امیدوارم که بدانیم چه می‌خواهیم و با آگاهی از اوضاع و شرایط منطقه‌ای و جهانی به دنبال اتحاد و یکپارچگی درونی باشیم؛ اتحادی که از فضای باز ذهنی به وجود بیاید.وی افزود: درد مردم را بشناسیم و متوجه باشیم که ذهنیت‌های منفی موجود در جامعه آثار مخرب دارد. البته این ذهنیت‌های منفی را خودمان باعث شده‌ایم. صلاح کار کجا و من خراب کجا- ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا.

این نماینده پیشین مجلس در واكنش به آشفتگی‌های این روزهای كشور توضیح داد: تکانه‌های ارزی و عدم تعادل‌های اقتصادی حاکی از بیماری اقتصادی دارد. برخی بیماری‌ها مسری است و تر و خشک را با یكدیگر در بر می‌گیرد. همواره گفته اند از آدم‌های خیلی چاق و خیلی لاغر مشاوره نگیرید زیرا آنان نتوانسته‌اند تعادل فیزیکی خود را مدیریت کنند در همین راستا سوال این است آیا از نقطه نظر ساختار و سیستم متعادل هستیم؟!وی افزود همواره ممکن است آنچه را تصمیم سازان و تصمیم گیران درک می‌کنند، مردم درک نکنند و همین‌گونه آنچه را مردم درک کنند، مدیران درک نکنند! متاسفانه در برخی از موضوعات این عدم درک باعث عدم یکپارچگی و عدم فهم موضوعات مقاومت کننده می‌شود.

مرعشی درباره برخی فشارهای اجتماعی نیز می‌گوید: از قدیم گفته‌اند اگر فرزندان را از یک موضوعی منع می‌کنید باید موضوع دیگری را جایگزین کنید؛ در جامعه نیز همین گونه است. اگر نوجوانان و جوانان از موضوعاتی منع شده اند چه موضوعات دیگری را جایگزین کرده‌ایم که انباشت احساسات سرکوب شده پدید نیاورد؟ دغدغه‌های نوجوانان و جوانان و خانواده‌های آنان چیست؟ می‌گوییم مشکلات جامعه فقر، بیکاری، افسردگی، ناامیدی و... است آیا با وجود این معضلات می‌توان انتظار تعادل داشت؟!

وی افزود: چگونه می‌خواهیم با وجود این استرس و نگرانی‌ها انتظار همراهی و فرمان‌پذیری داشت؟ باید اعتراف کرد که تکلیف مان با خودمان مشخص نیست و سردرگمی در برخی از امور جامعه مشهود است و بر همین اساس با توجه به واقعیت‌ها و ساختار موجود، نقش دولت در اقتصاد، فرهنگ و... نقشی مهارکننده است نه نقشی پیش رو و آوانگارد.

سخنگوی حزب کارگزاران همچنین درباره حواشی ایجاد شده حول استعفای نجفی نیز تصریح کرد: قانون کارکرد شورای شهر را مشخص کرده اما ساختار به گونه‌ای‌است که حوزه نفوذ شورا دارای ابعاد و مختصات مشخص است و در فضای ادبیات پیچیده قدرت یک حوزه اختیار اجرایی دارد و از منظر سیاسی توان مقاومت در بازی‌های سیاسی و ادبیات سخت آن را ندارد در ادبیات سخت افراد سخت پوست می‌توانند ادبیات آن را فرا بگیرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره شهردار مستعفی تهران گفت: نجفی جزو نرم‌پوستان است و این نرم‌پوستی را در برابر سخت‌پوستی داده‌های قدرت، توان مقاومت نیست. وی ادامه داد: نباید از خیس شدن در آب هراس داشت، این خیسی در شرایط امروز ارزشمند است زیرا انسان را قابل مطالعه می‌کند! باید اشاره كنم ایران اسلامی متعلق به همه سلایق است، بنابراین نباید نسبت به سرنوشت آن بی‌تفاوت باشیم.