ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 12.04.2018, 8:35
واکنش ایران، جنگ را به تهران می‌کشاند

برخی اخبار حاکی از آن است که آمریکا و متحدانش قصد دارند به بهانه حمله شیمیایی در سوریه توسط نیروهای بشار اسد، اقدامی نظامی در این کشور انجام دهند. گسیل چندین کشتی جنگی و ناو هواپیمابر به منطقه گواه این موضوع است. از سوی دیگر روسیه درباره هرگونه حمله به سوریه هشدار داده و ارتش خود را به حالت آماده باش درآورده است. آیا شرایط منطقه به سمت بروز یک جنگ بزرگ در حال حرکت است؟

فریدون مجلسی دیپلمات پیشین ایران و کار‌شناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرشیا دایجست گفت: من فکر نمی‌کنم آرایش نیروهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در سوریه به یک جنگ بزرگ بیانجامد چراکه هدف آمریکا در واقع گوشمالی ایران است.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر از ایران برای سرکوب داعش در سوریه استفاده شد و اکنون که این ماموریت پایان یافته نوبت حمایت از بقای اسرائیل است که این هدف بر عهده آمریکا است و تحت هر شرایطی این هدف را اعمال خواهد کرد.

وی افزود: هدف موشک پرانی اسرائیل به پایگاه هوایی تی فور در سوریه نیز تنها نیروهای ایرانی بود چراکه اسرائیل اساسا از قدرت سوریه که فروپاشیده است هیچ نگرانی ندارد.

مجلسی درباره علت هدف بودن ایران در آرایش اخیر آمریکا و نیروهای بین المللی در سوریه گفت: علت این است که تنها ایران به صورت رسمی اعلام جنگ داده است.

وی با بیان اینکه آمریکا اینبار نیز همچون فروردین ۹۶ به موشک پرانی اکتفا خواهد کرد گفت: البته هدف آمریکا نیروهای ایرانی و نه سوری خواهد بود و روسیه نیز هیچ واکنشی نشان نخواهد داد چراکه نیازی به ایران ندارد و حاضر نیست هزینه‌ای برای اختلافات ایران با آمریکا و جامعه جهانی بپردازد. روسیه تنها به دنبال حفظ پایگاه نظامی خود در سوریه است.

مجلسی در پاسخ به این سوال که در صورت اقدام آمریکا به موشک پرانی، ایران باید چه سیاستی را در پیش بگیرد؟، گفت: ایران باید یک سیاست منطقی را در پیش بگیرد که همانا عدم دخالت در روابط اعراب با اسرائیل از یکسو و حمایت از خواسته اعراب (هر چه باشد) از سوی دیگر است.

وی با بیان اینکه ترامپ یک دیوانه قدرتمند است، ادامه داد: اگر ایران به موشک پرانی آمریکا واکنش نشان دهد قطعا با واکنش چندین برابری آمریکا روبرو خواهد شد و جنگ را به تهران خواهند کشید.

مجلسی در پاسخ به این سوال که آیا برخورد نظامی میان ایران و عربستان محتمل است؟ گفت: برخورد نظامی بعید است چون هم مرز زمینی میان دو کشور برای پیاده کردن نیرو وجود ندارد و هم اینکه عربستان می‌داند در صورت حمله هوایی به ایران با ده‌ها هزار موشک ایرانی مواجه خواهد شد. با این حال تنش کنونی میان ایران و عربستان ادامه خواهد یافت.

این دیپلمات پیشین ایران درباره پیشنهاد میانجیگری مقتدی صدر میان ایران و عربستان گفت: مسئولان ایران باید توجه کنند مقتدی صدر بیش از هر چیز یک ناسیونالیست طرفدار اعراب است و همین عراق در دعوای ایران و عربستان در ‌‌نهایت از طریق آمریکا به عربستان خواهد پیوست.

وی ادامه داد: حتی بشار اسد که ایران برای حفظ وی بسیار هزینه کرده، ممکن است در ‌‌نهایت به ایران پشت کند و در صورت نیاز با آمریکا و اسرائیل کنار بیاید.

مجلسی اظهار کرد: روش آمریکا برای از میان برداشتن کشورهایی که دشمن خود تلقی می‌کند کشاندن آن‌ها به یک دام فرسایشی است تا بدین ترتیب مقدمات ضربه اقتصادی را فراهم کند.

وی ادامه داد: آمریکا در واقع شوروی را در ویتنام نابود کرد چراکه در یک فرایند فرسایشی، شوروی مجبور بود روزانه میلیون‌ها دلار در ویتنام هزینه کند در حالی که از عهده چنین کاری برنمی آمد. آمریکا سپس این دام را به افغانستان کشاند و از آنجا که حضور شوروی در افغانستان به صورت مستقیم بود این فرسایش را به کمال رساند.

وی افزود: امروز می‌توان این سیاست را در مورد ایران نیز مشاهده کرد که از یکسو در حال هزینه در سوریه، عراق و... است و از سوی دیگر به طور کامل تحت محاصره آمریکا قرار دارد.