ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 10.04.2018, 17:45
بازار ارز تهران: خبری از دلار ۴۲۰۰ تومانی نیست

دویچه وله: ساعاتی پس از اعلام تک‌نرخی شدن دلار، تابلوی اعلام نرخ ارز در اکثر صرافی‌های تهران خاموش است و خبری از دلار ۴۲۰۰ تومانی نیست. با این‌حال متقاضیان خرید دلار در مقابل صرافی‌ها صف کشده‌اند.

خبرگزاری ایسنا حوالی ظهر روز سه‌شنبه (۲۱ فروردین/ ۱۰ آوریل) در گزارشی از بازار ارز  تهران  نوشت، حضور مردم و متقاضیان در صف‌های خرید دلار بیشتر شده است و با توجه به صحبت‌های معاون اول رئیس جمهور در شب گذشته مبنی بر عرضه دلار ۴۲۰۰ تومانی، بسیاری از افراد برای خرید دلار با این قیمت به بازار هجوم آورده‌اند اما صرافی‌ها می‌گویند که «هنوز بانک مرکزی دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان به بازار تزریق نکرده است».

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور شامگاه دوشنبه (۲۰ فروردین/۹ آوریل) پس از جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت اعلام کرد که نرخ دلار از روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین برای همه فعالیت‌های اقتصادی و خدماتی و تولیدی ۴۲۰۰ تومان خواهد بود.

جهانگیری تاکید کرد  فروش دلار با بیش از این قیمت قاچاق به حساب می‌آید.  نرخ دلار در بازار آزاد ارز تهران روز دوشنبه به شش هزار تومان و یورو نزدیک به ۷۰۰۰ تومان رسیده بود.

ناظران یکی از علت‌های اساسی چنین جهشی در نرخ ارزهای خارجی را نزدیک‌شدن زمان تصمیم‌گیری آمریکا در مورد ماندن یا خروج از برجام می‌دانند. رئیس جمهور آمریکا روز ۱۳ مه/ ۲۲ اردیبهشت درباره برجام تصمیم خواهد گرفت. تصور بر این است که او  تهدید خود را به طور قطع عملی کند و از برجام خارج شود.

ولی‌والله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران صبح امروز در تشریح دلایل بحران روزهای اخیر در بازار ارز در مجلس به «عدم اطمینان نسبت به آینده» در میان مردم اشاره کرد و  گفت «عوامل غیراقتصادی و عدم اطمینان نسبت به آینده» در خصوص نرخ ارز موثر هستند.

ایسنا در گزارش خود نوشته است، از صبح امروز نشانه‌ها از بازار ارز حاکی از این بود که دلار با نرخ‌های متفاوتی به فروش رسیده است. در میان برخی از دستفروشان و دلالان دلار با نرخ حدود ۵۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. همچنین یکی از صرافی‌ها که صبح امروز دلار را با نرخ ۴۹۰۰ تومان عرضه می‌کرد با ورود نیروی انتظامی قیمت‌های خود را روی تابلو تغییر داد و بساط دلار ۴۹۰۰ تومانی جمع شد.

تابلوی اعلان قیمت برخی صرافی‌ها خاموش است

خبرگزاری ایسنا در ادامه گزارش خود آورده است، بیشتر صرافی‌ها تابلوی اعلان قیمت‌های خود را خاموش کرده‌اند یا برچسب خرید و فروش ارز نداریم را پشت شیشه‌هایشان چسبانده‌اند.

مقابل یکی از صرافی‌ها که جمعیت زیادی حضور دارند، گفته می‌شود که قرار است دلار را با نرخ ۴۲۰۰ تومان عرضه کند و افراد حاضر در صف می‌گویند که «به دلیل صحبت‌های معاون اول رئیس جمهور امروز برای تهیه ارز به بازار آمده‌اند و امیدوار هستند که دلار را با نرخ جدید خریداری کنند».

یکی از متقاضیان به ایسنا گفته است «من دانشجوی خارج از کشور هستم و می‌خواهم برای تحصیل به فرانسه بروم. الان چند روز است که به دنبال تهیه دلار یا یورو هستم اما موفق نشده‌ام و اگر امروز نتوانم دلار تهیه کنم، سفرم کنسل می‌شود.»

شهروند دیگری گفته است: «برای فرزندش دلار نیاز دارد و باید به هر شکلی شده، امروز دلار تهیه کند. او می‌گوید «اگر موفق نشود که دلار ۴۲۰۰ تومانی خریداری کند، مجبور است به سراغ دستفروشان برود و دلار را با قیمت غیر رسمی تهیه کند.»

ورود نیروهای امنیتی و اطلاعاتی به بازار ارز

ایسنا در گزارش خود از حضور «قابل توجه و نسبتا گسترده» ماموران نیروی انتظامی و تعزیرات حکومتی در بازار صرافان خبر داده که برای کنترل فضا و قیمت‌ها در بازار ارز در محل حضور یافته‌اند.

خبرگزاری تسنیم نیز از قول علی‌اکبر پوراحمدنژاد‌‌‌‌‌‌‌‌، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران  نوشته است که در پی جلسه‌ای با حضور نمایندگان دستگاه‌های اطلاعاتی، انتظامی، تعزیرات و پلیس آگاهی، از ساعات ابتدایی صبح سه‌شنبه تیم‌های عملیاتی دستگاه‌های عضو در اماکن عرضه و معاملات ارز در استان تهران مستقر شدند.

احمدنژاد افزوده است «تیم‌های عملیاتی برای آرام‌سازی فضا در اماکن آلوده که باعث دامن زدن به نوسانات ارزی شده بودند وارد عمل شدند و در صورت نیاز با متخلفینی که بر ادامه اقدامات سوء خود اصرار داشته باشند با جدیت برخورد خواهد شد.»

دبیر کمیسیون مبارزه با ارز استان تهران تصریح کرده است که «تا زمانی که دستور برگشت ابلاغ نشود در بازار حضور خواهیم داشت».

او همچنین از بازداشت عده‌ای «مخلّان  بازار ارز» در ۲ مرحله اخیر اجرای طرح  (در اسفندماه) خبر داده است که  به گفته او «هم‌اکنون در بازداشت به‌سر می‌برند ولی متأسفانه اکثریت افراد دستگیرشده در این طرح‌ها افراد عادی و مردم عوام بودند که به‌دلیل ناآگاهی وارد این بازار و نوسانات شده بودند که همگی آزاد شدند».