ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 08.04.2018, 20:19
ترامپ: اسد حیوان است و بهای سنگینی خواهد پرداخت

به دنبال حمله شیمیایی روز شنبه ۷ آوریل در منطقه دوما واقع در حومه دمشق پایتخت سوریه که طی آن بیش از ۱۰۰ تن کشته شدند، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ضمن محکوم کردن این اقدام  بشار اسد را «حیوان» توصیف کرد.

رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد که بشار اسد بهای سنگینی را برای این اقدام پرداخت خواهد کرد. ترامپ در حساب توئیتری خود روسیه و ایران را نیز به دلیل حمایت از بشار اسد در این حمله مسئول دانست.

رئیس جمهوری آمریکا گفت، منطقه غوطه شرقی کاملا توسط نیروهای اسد تحت محاصره است بنابرین هیچ کس به جز نیروهای وی توانایی رسیدن به داخل آن را ندارد. ترامپ با اشاره به کشته شدن زنان و کودکان در این بمباران، این حادثه را یک «فاجعه انسانی» که هیچ توجیهی ندارد، توصیف کرد.

ترامپ خواستار ایجاد منطقه‌ای امن برای ورود دارو وکمک‌های انسانی به دوما شد.

رئیس جمهوری آمریکا با سرزنش دولت باراک اوباما گفت: «اگر باراک اوباما از خطوط قرمزی را که برای خود رسم کرده بود عبور می کرد، بشار اسد «حیوان» حالا بخشی از گذشته و فجایع مردم سوریه اگنون پایان یافته بود».

مخالفان دولت اسد می‌گویند حملات روز جمعه و شنبه، ۶ و ۷ آوریل به دوما شیمیایی بوده و روسیه و بشار اسد مسئول این حملات هستند.

«ائتلاف ملی برای انقلاب و نیروهای مخالف سوریه» در بیانیه‌ای اعلام کرده که  تعداد کشته‌شدگان حمله‌ شیمیایی مشکوک به شهر دوما در نزدیکی دمشق، به بیش از صد تن رسیده است.

در این بیانیه همچنین آمده است که از سرنوشت صدها خانواده که در پناهگاه‌ها بدون برق و وسائل ارتباطی اسیر شده‌اند، اطلاعی در دست نیست.

از سوی دیگر خبرگزاری آناتولی نوشته است: دکتر سلیمان کاکه و دکتر آیمان ارباش از اهالی غوطه شرقی سوریه امروز در گزارشی ویژه اعلام کردند تعداد غیرنظامیان کشته شده در حمله شیمیایی دیروز رژیم اسد به شهرستان تحت محاصره دوما از توابع غوطه شرقی که آخرین نقطه تحت کنترل مخالفان این رژیم در این منطقه به شمار می رود، به ۷۸ نفر افزایش یافته است.

در تصاویر ارسالی از محل حمله شیمیایی مشاهده می شود که بسیاری از کشته شدگان بدون خونریزی، با چشمانی باز و کف سفید در دهان و بینی در حالت خفگی جان داده‌اند.

فرانسه خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت شد

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن رژیم اسد به دلیل ادامه محاصره غوطه شرقی سوریه و بمباران این منطقه اعلام کرد: فرانسه خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با حملات شیمیایی اخیر رژیم اسد به شهرستان دوما در غوطه شرقی که باعث جان باختن 78 غیرنظامی شده٬ است.

لودریان ضمن بیان اینکه حملات شیمیایی در غوطه شرقی بسیار نگران کننده است گفت: برای بررسی وضعیت غوطه شرقی از شورای امنیت می خواهیم تا نشست فوق العاده ای را برگزار کند. در این اظهارات به زمان نشست اشاره‌ای نشده است.

رژیم اسد که از روز شنبه ۷ آوریل حملات سنگینی را علیه شهرستان دوما از توابع غوطه شرقی آغاز کرده٬ پیشتر در تاریخ در ۱۹ ماه مارس حمله شیمیایی با گاز کلر را به این منطقه ترتیب داده بود.

شبکه حقوق بشر سوریه (SNHR) در چهارم آوریل جاری با انتشار گزارشی اعلام کرد که رژیم بشار اسد از آغاز جنگ داخلی در سوریه تاکنون ۲۱۴ بار، پس از قتل‌عام خان‌شیخون در ۴ آوریل ۲۰۱۷ نیز ۱۱ بار حمله شیمیایی انجام داده است.

در شهرستان دوما که وسعتی حدود ۷ کیلومتر مربع دارد، ۱۰۰ هزار نفر در محاصره به سرمی‌برند.

احتمال حمله موشکی آمریکا به مواضع رژیم اسد

این در حالی است که برخی از مقامات بلندپایه آمریکایی از احتمال حمله موشکی آمریکا به مواضع رژیم اسد در واکنش به حملات شیمیایی به دوما خبر دادند.

توماس بوسرت، مشاور کاخ سفید در امور امنیت ملی و مبارزه با تروریسم در مصاحبه‌ای با برنامه “ذیس ویک” تلویزیون «ای بی سی» گفت، حمله موشکی ایالات متخده به سوریه را بعید نمی‌داند.

وی گفت:«در حال حاضر حمله شیمایی را بررسی می‌کنیم تصاویر قربانیان بسیار «وحشتناک» است».

اعضای امنیت ملی آمریکا امشب در باره واکنش ایالات متحده به رژیم اسد تشکیل جلسه خواهند داد و نحوه پاسخ به حمله شیمیایی به دوما را بررسی خواهند کرد.

در همین حال وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت که رژیم اسد و حامیانش باید برای این حمله مسئول شناخته شوند.

هدر نائورت ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت آمریکا از نزدیک اخبار نگران کننده حمله شیمیایی را دنبال می کند، که بیمارستانی نیز در جریان آن هدف قرار گرفته است.

نائورت در این بیانیه افزود روسیه با حمایت مستمر از رژیم سوریه، عملا برای چنین حملاتی مسئول شناخته می شود، در این حملات شهروندان هدف قرار می‌گیرند.

مخالفان اسد از ادامه حملات زمینی و هوایی نیروهای اسد با بمب‌های بشکه‌ای به منطقه غوطه شرقی و دوما که بزرگترین شهر در این منطقه است، خبر دادند.

به گزارش صدای آمریکا، سازمان موسوم به دفاع مدنی سوریه، متشکل از گروهی از امداگران که با حمایت مالی آمریکا و کشورهای غربی در مناطق تحت کنترل مخالفان فعالیت می کند، اعلام کرد بسیاری از خانواده های شهر دوما در پناهگاه ها یا خانه هایشان با دهان های کف کرده خفه شدند.

منابع:یورونیوز، آناتولی، العربیه، رادیو فردا