ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 03.04.2018, 16:28
بررسی استعفای نجفی به یکشنبه آینده موکول شد

دویچه وله: محمدعلی نجفی، شهردار تهران، روز سه‌شنبه (۱۴ فروردین/ ۳ آوریل) با استناد به «قضاوت قطعی سه پزشک» حاضر به پس گرفتن استعفای خود در جلسه غیرعلنی شورای شهر پایتخت نشد. بدین ترتیب تصمیم‌گیری درباره استعفای آقای نجفی به یکشنبه آینده (۱۹ فروردین) موکول شد.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران، با اشاره به رایزنی اعضای شورا با محمدعلی نجفی بر سر استعفای او، گفت: «نجفی نهایتا با استناد به قضاوت قطعی سه پزشک مختلف در خصوص بیماری صعب‌العلاج‌شان حاضر به پس گرفتن استعفا نشدند».

فراهانی با تأکید بر اینکه «موضوع انتخاب سرپرست فعلا مطرح نیست»، گفت: «استعفای ایشان روز یکشنبه آتی به رأی اعضای شورای شهر گذاشته می‌شود». او در عین حال تأکید کرد که «همه اعضای شورای شهر به دنبال آن هستند که نجفی از این تصمیم خود منصرف شود».

استعفا «به آسانی» پذیرفته نمی‌شود

هم‌زمان مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز، همچون فراهانی، تأکید کرد که «تمامی اعضای شورای شهر تهران در این مورد تأکید دارند که نجفی باید در سمت خود بماند». الویری گفت: «بیماری‌ای که درباره نجفی نیز مطرح شده است، یک نوع بیماری عادی است و خیلی‌ها این بیماری را دارند». این عضو شورای شهر تهران نیز ضمن «شایعه» خواندن خبر «گزینه‌ها»ی شهرداری تهران، عملکرد نجفی در سمت خود را «مثبت» خواند و گفت: «انتخاب گزینه دیگر به جای نجفی فعلا مطرح نیست».

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز هم‌زمان و هم‌صدا با دو عضو دیگر این شورا «بیماری» را دلیل اصلی تقاضای استعفای نجفی خواند، اما در عین حال به «عوامل دیگری» هم در گرفتن این تصمیم اشاره کرد. آقای اعطا افزون بر وجود «تنگناهایی» در دوران کوتاه شهرداری نجفی، تأکید کرد که استعفای محمدعلی نجفی «به آسانی» از سوی اعضای شورای شهر تهران پذیرفته نخواهد شد. او همچنین انتخاب هرگونه سرپرستی برای شهرداری تهران را «مطلقا» تکذیب کرد.

یکی از «شایعه»های مورد نظر اعضای شورای شهر تهران، خبر تأییدنشده پذیرش استعفای نجفی در جلسه امروز شورای شهر و انتخاب مصطفی سلیمی، شهردار اسبق منطقه شش شهرداری تهران و از مدیران با سابقه این مجموعه، به عنوان «شهردار موقت» پایتخت است.

از جمله سایت «تابناک» امروز گزارش داده بود که در جلسه امروز صبح شورای شهر تهران، سلیمی «با ۲۰ رأی» اعضای شورا به سمت سرپرست موقت شهرداری پایتخت انتخاب شده است. این سایت خبری در عین حال نوشته بود: «برخی از اعضای شورای شهر از جمله فراهانی، الویری و اعطا، مشغول تکذیب» این خبر هستند.

پیش‌تر اعلام شده بود که محمدعلی نجفی بامداد امروز در نشستی با اعضای شورای شهر تهران، دوباره بر استعفای خود به دلیل «بیماری» تاکید و سپس در ساعت ۱۰ صبح جلسه را ترک کرده است. خبرگزاری ایلنا صبح امروز با استناد به «یک منبع آگاه» گزارش داده بود که آقای نجفی «نامه دوم» استعفای خود را نیز به شورای شهر تهران ارائه داده و بر رفتن خود اصرار ورزیده است.

«مصلحت نظام» و «مداخله رهبر»

از زمان اعلام تقاضای استعفای نجفی، شماری از شخصیت‌ها و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب از تحت فشار قرار گرفتن او به وسیله اصولگرایان تندرو و نهادها و دستگاه‌های تحت فرمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خبر داده بودند.

غلامعلی رجایی، مشاور شهردار تهران، اوایل فروردین‌ماه در کانال تلگرامی خود نوشته بود: «کسی تردید نکند. هم نجفی مایل به کناره‌گیری نیست و هم اعضای شورای اسلامی شهر تهران هرگز مایل به پذیرش استعفای نجفی نیستند، مگر اینکه بحث مصلحت نظام! به میان کشیده شود و شورا چاره‌ای جز تمکین نداشته باشد».

مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در واکنش به خبر تقاضای استعفای نجفی در پیامی توئیتری نوشته بود که «رهبری» با مداخلات خود تهران را از داشتن «یک شهردار کاربلد و فسادستیز» محروم می‌کند. تاج‌زاده پیش‌تر نیز گفته بود، برخی از نهادهای زیر نظر خامنه‌ای، مانند سازمان اطلاعات سپاه، از روز نخست مخالف شهردار شدن نجفی بوده و برای جلوگیری کردن از انتخاب او به این سمت تلاش کرده‌اند.

«فشارهای سیاسی» دلیل اصلی استعفا

بهاره آروین، یکی از اعضای شورای شهر تهران، اواخر اسفندماه سال گذشته (۱۳۹۶) «مخالفت و فشارهای برخی نهادهای امنیتی»، «به تعویق افتادن» ملاقات شهردار و دیگر اعضای شورای شهر تهران با رهبر جمهوری اسلامی که «به مخالفت بخش‌های اصلی حاكميت» با شهرداری نجفی «تعبير» شده بود و نیز «رفتارهای تحقیرآمیز» دادستانی با شهردار تهران در ماجرای رقص دختران در برج میلاد و «بازجویی» از او توسط «جوانی بیست و چند ساله» را از جمله دلایل استعفای محمدعلی نجفی عنوان کرده بود.

داریوش قنبری، معاون پارلمانی شهرداری تهران و طیبه سیاوشی، نماینده تهران در مجلس نیز امروز سه‌شنبه به برخی از این «فشارهای سیاسی» به عنوان دلایل اصلی پست پرده طرح استعفای نجفی اشاره کردند.

محمدعلی نجفی روز پنجم شهریورماه سال گذشته رسما شهردار تهران شد و بلافاصله یکی از برنامه‌های اصلی خود را «مقابله با فساد» در شهرداری پایتخت اعلام کرد. او دی‌ماه گذشته هم گزارشی مفصل از فسادهای مالی در دوران شهرداری محمدباقر قالیباف، شهردار سابق پایتخت را ارائه و قالیباف را به «سوءاستفاده مالی، تخلف اداری و سوءمدیریت» متهم کرد. این گزارش با انتقاد تند عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران مواجه شد.

محمدعلی نجفی از چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب و محمدباقر قالیباف از چهره‌های شاخص اصولگراست. شورای کنونی شهر تهران با ۲۱ عضو به تمامی در اختیار اصلاح‌طلبان است.

حدود ۶ ماه پس از آغاز کار نجفی در سمت شهردار تهران، خبرهایی از استعفای او منتشر شد. در مراسمی در روز ۱۵ اسفندماه گذشته که به مناسبت روز زن در برج میلاد و به ابتکار شهرداری تهران و با حضور نجفی برگزار شده بود، تعدادی دختربچه روی صحنه رفتند و با موسیقی زنده رقصیدند. اصولگرایان و رسانه‌های وابسته به آنها این مراسم را «خلاف عفت عمومی» خواندند و جنجالی تبلیغاتی به راه انداختند. این جنجال در نهایت به احضار محمدعلی نجفی و آزادی او «با قرار کفالت» انجامید.