ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 02.04.2018, 15:35
اعتراضات شهروندان عرب اهواز وارد روز هفتم شد

العربیه: مردم اهواز و تعدادی از شهرهای عرب‌نشین ایران شامگاه یکشنبه اول آوریل ۲۰۱۸ و ساعات اولیه دوشنبه دوم آوریل برای هفتمین روز متوالی به خیابان‌ها آمده و به روند تجمعات اعتراض‌آمیز ادامه دادند. این تظاهرات تا پاسی از شب ادامه داشت. براساس گزارش‌ها نیروهای امنیتی، پلیس ضد شورش و تدارکات نظامی از استان‌ها مجاور به اهواز سرازیر شده‌اند.

شامگاه روز یکشنبه مردم اهواز و حداقل چهار منطقه دیگر در اعتراض به اقدامات ایران در به حاشیه راندن عرب‌ها و تلاش برای محو هویت آنها تظاهرات کردند.

سازمان حقوق بشر اهواز تصاویری را منتشر کرد که براساس آنها پست‌های ایست و بازرسی در شهر اهواز برقرار شده و ماموران و نیروهای امنیتی شهروندان را از خودروهای خود پیاده کرده و چفیه‌هایی را که مردان بر سر دارند، مصادره می‌کنند. برداشتن چفیه از سر مرد عرب، در فرهنگی عربی توهینی نابخشودنی به شمار می‌رود.

در این ویدئو صدای کودکی شنیده می‌شود که با ترس موضوع برخورد نیروهای امنیتی با مردان عرب را دنبال کرده و با صدایی ترسان به دیگران خبر می‌دهد که کسی دستگیر شد. فرد دیگری نیز با ترس و تعجب به موضوع برداشته شدن چفیه از سر مرد عرب اشاره می‌کند.

سازمان حقوق بشر اهواز در بیانیه‌های پیشین خود به موضوع حضور زنان و کودکان در تظاهرات اشاره کرده و خبر داده بود نیروهای امنیتی بدون در نظر گرفتن حضور زنان، کودکان و افراد کهنسال به سوی مردم معترض گاز اشک‌آور شلیک کرده است.

فعالان اهوازی گزارش کرده‌اند تعداد قابل توجهی از معترضان عرب شامگاه یکشنبه در منطقه عین۲در غرب اهواز تجمع کرده و بر علیه آنچه «نژادپرستی و عرب‌ستیزی» می‌دانند، شعار دانند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد با گذشت هفت روز از آغاز اعتراضات در اهواز، مردم معترض کماکان در خیابان‌های شهر حضور دارند. معترضان در عین۲ تا پاسی از شب به تجمع مسالمت‌آمیز خود ادامه دادند. ویدئوهای دیگر نیز حضور چشمگیر نیروهای امنیتی که تظاهرات را محاصره کرده‌اند، را نشان می‌دهد.

منطقه قلعه کنعان در جنوب شرق اهواز نیز شاهد راهیپیمایی تعداد کثیری از ساکنان محلی بود. آنها شعار می‌دادند: “أم الشهيد تنادي.. الأهواز عز بلادي”

مردم حمیدیه در غرب اهواز نیز با سر دادن شعارهایی از قبیل «بالروح بالدم.. نفديك يا أهواز» بر هویت عربی منطقه تاکید و اعتراض خود را به هر گونه اقدامی که سبب تضعیف این هویت شود، اعلام کردند.

همزمان با حضور مردم معترض در آبادان نیروهای ضد شورش به خیابان‌های این شهر آمده و در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

فعالان اهوازی ویدیویی از دستگیری یک نیروی نفوذی بسیج میان تظاهرکنندگان منتشر کردند که وظیفه مراقبت و ارسال گزارش درباره تظاهرکنندگان به نیروهای امنیتی را بر عهده داشت. این فرد شامگاه روز شنبه در منطقه کوی علوی در غرب اهواز توسط مردم شناسایی شد.

ویدئوهایی نیز درباره استمرار ارسال نیروهای ویژه و سپاه پاسداران از استان لرستان به اهواز و دیگر شهرهای استان، برای مشارکت این نیروها در سرکوب مردم معترض منتشر شد.

از زمان آغاز اعتراضات مردم عرب اهواز، نیروهای امنیتی تا کنون بیش از 100 نفر را در شهرهای اهواز و آبادان بازداشت کرده‌اند. از سرنوشت هیچ یک از این افراد تا کنون اطلاعی در دست نیست.

علیرغم اینکه مردم عرب خواستار عذرخواهی رسمی صدا و سیما به دلیل انکار وجود عرب‌ها در یک برنامه تلویزیونی که به مناسب آغاز سال نوی شمسی در شبکه دوم صداوسیمای ایران پخش شد و مردم عرب را از نقشه ایران حذف کرد، تا کنون هیچ مقام مسئول ایران توضیحی ارائه نکرده و برخورد امنیتی با معترضان را در دستور کار قرار داده‌اند.

یک برنامه کودکانه در شبکه دوم صداوسیمای ایران عروسک‌هایی که لباس محلی قومیت‌‌های مختلف را بر تن کرده‌اند، روی نقشه ایران گذاشتند ولی به جای عروسک عرب، عروسک لر، در محل زندگی عرب‌ها گذاشته شد. فعالان عرب این موضوع را بخشی از برنامه‌ریزی دولت مرکزی ایران برای تغییر ساختار دموگرافیک منطقه، اسکان دادن مهاجران غیربومی و راندن عرب‌ها از مناطق عرب‌نشین توصیف کرده‌اند.

علاوه بر این مردم معترض با سر دادن شعارهایی خواستار آزادی زندانیان سیاسی، پایان دادن به سیاست‌های نژادپرستانه عرب‌ستیزانه و متوقف کردن روند تغییر ساختار دموگرافیک منطقه به نفع مهاجران غیربومی شدند.

آنها همچنین درخواست کردند روند به حاشیه راندن عرب‌ها متوقف شده و مشکلات ناشی از فقر و بیکاری حل شده و روند توسعه این منطقه که دارای ثروت‌ها و و منابع نفتی سرشار است، بهبود یابد.

زنان عرب در اعتراضات اخیر اهواز نقش پررنگی را بر عهده گرفته و دوشادوش مردان در اعتراضات حاضر شده و شعارهایی با مضمامین تاکید بر هویت عربی سر دادند.