ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 28.03.2018, 20:00
چرا اردوغان  هنوز محبوبیت چشم‌گیری دارد؟

چرا در  ترکیه که هم بخشی از شهروندانش سکولار هستند و هم شهروندانش مذهبی‌ترند از رجب طیب اردوغان حمایت می‌کنند و خواستار حفظ قدرت حزب عدالت و توسعه بر کشور ترکیه هستند؟

به بخشی از کارهای اردوغان در این سالها دقت کنید:

تولید ناخالص ملی ترکیه در سال ۲۰۱۳ حدود یک تریلیون و یکصد ملیارد دلار بوده است.

اردوغان باعث جهش چشمگیر کشورش از رتبه ۱۱۱ دنیا به رتبه ۱۶ با میانگین سالانه ۱۰ در صد بوده است و این یعنی ورود این کشور به گروه ۲۰ (G-20) بیست کشور قدرتمند دنیا.

سال ۲۰۲۳ موافق  با تاریخ بنای کشور ترکیه نوین و همان تاریخی است که اردوغان مشخص کرده که ترکیه در میان ده قدرت اقتصادی و سیاسی اول دنیا باشد و اگر با همین شیب رشد اقتصادی پیش برود موفق خواهد شد.

فرودگاه بین‌المللی آتاتورک استانبول بزرگترین فرودگاه در اروپاست و در هر روز ۱۲۶۰ هواپیما در آن می‌نشیند. و این علاوه بر فرودگاه دیگر استانبول یعنی صبیحه است که نصف این تعداد را می پذیرد.

هواپیمایی ترکیه به مدت سه سال متوالی به عنوان بهترین خطوط هوایی در جهان انتخاب شده است.

در مدت ده سال در ترکیه دو میلیارد و هفتصد و هفتاد میلیون درخت و گیاه میوه دار کاشته شده است!

ترکیه برای اولین بار در دوران یک دولت مدنی توانسته اولین تانک مسطح و اولین نفربر هوایی و اولین هواپیمای بدون سرنشین و اولین ماهواره نظامی جدید چندکاره بسازد.

اردوغان در مدت ده سال ۱۲۵ دانشگاه جدید و ۱۸۹  مدرسه و ۵۱۰ بیمارستان و ۱۶۹۰۰۰ کلاس جدید که تعداد دانش آموزان هر کلاس از ۲۱ نفر تجاوز نمی‌کند ساخته است.

هنگامی که بحران اقتصادی اروپا و آمریکا را درنوردید دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی شهریه‌هایشان را بالا بردند در حالی که اردوغان دستور داد که آموزش در همه دانشگاه‌ها و مدارس ترکیه رایگان و به عهده دولت باشد!

ده سال پیش درآمد هر فرد در ترکیه ۳۵۰۰ دلار در سال بود که  سال ۲۰۱۳ این مقدار به ۱۱۰۰۰ دلار افزایش یافت و این بالاتراز درآمد یک شهروند فرانسوی در کشورش است. و ارزش پول ملی ترکیه را ۳۰ برابر کرد.

در ترکیه تلاش دولت این است که تعداد دانشمندان در عرصه تحقیق و پژوهش را تا سال ۲۰۲۳ به سیصد هزار نفر برساند!

در ترکیه حقوق و دستمزدها افزایش یافت و حداقل حقوق برای یک کارمند تازه کار از ۳۴۰ لیره به ۹۵۷ لیره ارتقا پیدا کرد و میزان بیکاری از ۳۸درصد به ۲درصد کاهش یافت.

در ترکیه  بودجه آموزش و بهداشت از بودجه امور دفاعی بیشتر شد و یک معلم به اندازه یک پزشک حقوق دریافت می کند! بنگرید که اولویتهای اردوغان آخرین چیزی است که شما به آن اهمیت می دهید!

در ترکیه ۳۵ هزار مرکز آزمایشگاهی و فناوری و پایگاه کلامی جدید احداث شده است و جوانان ترک در این مراکز تحت تاثیر سازمانهای جهانی که نگاه ویژه مربیان  را  با یک گردش تفریحی و یا یک شام شاهانه و دادن مشروب می خرند قرار نمی گیرند!

اردوغان کسری بودجه را که بالغ بر ۴۷ میلیارد دلار بود جبران کرد و آخرین بدهی خارجی به بانک جهانی که ۳۰۰ میلیون دلار بود را در ماه ژوئن گذشته تسویه کرد. و همین ترکیه به همین بانک جهانی  ۵ میليارد دلار قرض داد و  ۱۰۰ میلیارد را در خزانه این بانک ودیعه گذاشت.

صادرات ترکیه تا ده سال پیش ۲۳ میلیارد بود و اکنون به ۱۵۳ میلیارد رسیده که این صادرات به ۱۹۰ کشور می رود که بیشتر آن اتومبیل و پس از آن وسایل الکترونیکی است.

دولت اردوغان بنای جمع‌آوری زباله ها و استفاده از آنها در تولید انرژی و برق را گذاشت به طوری که یک سوم ساکنان ترکیه از آن استفاده می‌کنند. برق به ۹۰درصد خانه های ترکیه در شهرها و روستاها رسیده است!

شهر استانبول در طول کمتر از ۱۰ سال از رتبه ۳۰ به رتبه ۵ شهر اول جذب توریست دنیا ارتقا یافت و همچنین کشور ترکیه بیشترین رشد را در طول ۷ سال گذشته در جذب توریست در بین کشور های دنیا داشته است. آیا میدانید مقصد اول مسافرت های خارجی کشور های اسکاندیناوی اکنون ترکیه است.

صنعت پوشاک ترکیه اکنون پس از ایتالیا در مقام دوم از لحاظ صادرات قرار دارد و اگر با همین رول حرکت کند در چند سال آینده ایتالیا را نیز پشت سر خواهد گذاشت.

منبع:کانال فرصتهای سرمایه گذاری و تجارت