ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 26.03.2018, 21:05
عبدالفتاح سلطانی به اعتصاب غذای خود پایان داد

عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری که از ابتدای فروردین ۱۳۹۷ در اعتراض به بی‌عدالتی قضایی و دخالت‌های وزارت اطلاعات در پرونده‌اش اعتصاب غذا کرده بود، پس از انتشار درخواست بیش از ۳۶۰۰ تن از وکلا، فعالان حقوق بشر و فعالان سیاسی و مدنی روز ششم فروردین ماه موقتا به اعتصاب غذای خود پایان داد.

بیش از ۳۵۰۰ وکیل دادگستری و فعال مدنی و حقوق بشر روز پنجم فروردین در نامه‌ای با تاکید بر بی‌عدالتی تحمیل‌شده بر عبدالفتاح سلطانی از این وکیل زندانی خواستند تا پایان فروردین ماه اعتصاب غذای خود را تعلیق کند تا مسئولان قضایی و نمایندگان مجلس و مدیران جامعه وکالت طی این مدت شانس خود را برای پیگیری حقوقی و هموار کردن راه آزادی آقای سلطانی امتحان کنند.

نام وکلا و فعالان سیاسی و حقوق بشر سرشناسی چون امیر حسین آبادی، رییس کانون وکلای دادگستری مرکز و جمعی از اعضای هیات مدیره این کانون، تعدادی از اعضای هیات رییسه اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران و چهره‌های فعال در زمینه سیاست و حقوق بشر مانند دکتر محمد شریف، سید محمد سیف زاده، فریده غیرت، نسرین ستوده، گیتی پورفاضل، آذر منصوری، محمد توسلی ، مینو مرتاضی، مصطفی تاجزاده، هما ارژنگی، محمد کیانوش راد، تقی رحمانی، عمادالدین باقی، پرستو فروهر، فخرالسادات محتشمی پور، محمود بهشتی و همچنین نام وکلای آقای سلطانی ابراهیم ثابت قدم، سعید دهقان، شیما قوشه، محمود بهزادی راد و کریم حبیب‌نژاد در میان امضا کنندگان نامه به چشم می‌خورد.

آقای سلطانی پس از آن که خانواده‌اش تلفنی درخواست فعالان مدنی را به او اطلاع دادند، روز ششم فروردین با انشای نامه‌ای از تعلیق و پایان موقت اعتصاب غذای خود خبر داد. عضو کانون مدافعان حقوق بشر در این نامه که در اختیار کمپین قرار گرفته نوشته به احترام همکاران و فعالان سیاسی و مدنی و به صورت موقت به اعتصاب غذا پایان می‌دهد تا وکلا و همکارانش در کانون وکلای دادگستری و سایر مسئولان در جوی بدون تنش موضوع بیعدالتی‌های تحمیل شده به او را پیگیری کنند.

عبدالفتاح سلطانی، عضو کانون مدافعان حقوق بشر و عضو سابق هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری که به دلیل دفاع از متهمان سیاسی و عقیدتی بازداشت و به ده سال زندان محکوم شده و هفتمین سال محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذراند، در اعتراض به رفتارهای ناعادلانه دستگاه امنیتی-قضایی جمهوری اسلامی همچون مخالفت با اعاده دادرسی، آزادی مشروط و مرخصی درمانی از روز اول فروردین ۱۳۹۷ دست به اعتصاب غذا زده است.

سلطانی در زندان اوین از بیماری‌های مختلفی چون کم‌خونی، نوسان فشار خون و بیماری‌های گوارشی رنج می‌برد و به گفته منابع مطلع از درون زندان، طی پنج روز اعتصاب غذا بارها دچار افت فشار و سرگیجه شده است. مائده دختر آقای سلطانی به کمپین حقوق‌بشر در ایران گفت با توجه به شرایط جسمی، حتی یک روز غذا نخوردن عواقب ناگواری برای سلامتی عبدالفتاح سلطانی دارد اما این وکیل زندانی در اعتراض به بیعدالتی، دخالت وزارت اطلاعات و آزار زندانیان سیاسی ناچار به اعتصاب غذا شده است.

یک وکیل دادگستری و از تدوین کنندگان نامه که نخواست نامش فاش شود به کمپین گفت نگرانی از سلامت عبدالفتاح سلطانی و خطرات ادامه اعتصاب غذا بر جسم و جان او مهم‌ترین انگیزه تدوین این نامه و درخواست تعلیق اعتصاب غذا بوده است. این وکیل دادگستری به کمپین گفت اعتصاب غذای یک وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر به معنای اعلام ناامیدی کامل از دستگاه قضایی است و امضا کنندگان نامه امیدوارند پیش از اعلام ناامیدی کامل، همه راه‌های ممکن را امتحان کنند.

این وکیل دادگستری به کمپین گفت: «می‌دانید که موضوع اعتصاب غذا در میان وکلا طرفدار چندانی ندارد چون آسیب زدن به خود و نوعی نقض حق سلامتی و جان و جسم خود شخص است، آقای سلطانی هم میانه‌ای با اعتصاب غذا نداشت و اغلب اوقات با اعتصاب موکلانش هم مخالف بود و آن را آخرین راه حل برای حفظ شرافت می‌دانست، با این توضیحات اعتصاب غذای آقای سلطانی علاوه بر دغدغه اولیه سلامتی ایشان، به معنای ناامیدی کامل جامعه وکالت از دستگاه قضایی است و ما به عنوان جامعه وکالت قصد داریم قبل از اعلام علنی چنین موضوعی همه راه‌ها از مشورت با قوه قضائیه گرفته تا گفتگ. با دولت و نمایندگان مجلس را امتحان کنیم.»

در نامه وکلا و فعالان سیاسی و مدنی که در اختیار کمپین قرار گرفته، عبدالفتاح سلطانی وکیل شریفی توصیف شده که محدودیت‌های و محکومیت‌های روا شده بر او  طی سال‌های اخیر با هیچ منطق قضایی، امنیتی یا سیاسی توجیه پذیر نبوده و نیست و پس از زندانی شدن و اکنون نیز علیرغم تحمل بیش از دو سوم مدت حبس و علیرغم حسن رفتار در دوران محبس، از حق قانونی و مسلّم خود یعنی بهره مندی از آزادی مشروط، محروم مانده است.

نویسندگان نامه از کلیه نمایندگان مجلس، مسئولین قضایی و مدیران نهاد وکالت، کانون وکلای دادگستری مرکز و اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران و همچنین از تک تک وکلای دادگستری درخواست کرده‌اند با تلاش مضاعف و مجدد تا پایان فروردین ماه از تمام ظرفیت های موجود به منظور رفع موانع و مشکلات بر سر راه احقاق حق آزادی مشروط عبدالفتاح سلطانی استفاده کرده و همزمان، حق مرخصی ایشان در ایام نوروز را در این مدت احیاء نمایند.

نویسندگان در بخش پایانی نامه خطاب به شخص عبدالفتاح سلطانی نوشته و از او تقاضا کرده‌اند تعلیق اعتصاب غذا را به عنوان عیدی به دوستداران خود هدیه بدهد: «جامعه وکلا به صداقت و سلامت و شرافت جنابعالی گواهی می دهد، موکلین شما ستاینده انسانیت و بزرگواری شما هستند و تاریخ ایران نیز تلاش های صادقانه و شریف شما را خواهد ستود. این روزهای سخت خواهد گذشت، چه خوش است که با حضور گرم شما سرمای زمستان پایان یابد. سلامتی و جان عزیز و گرامی شما برای تک تک ما ارزشمند و حضورتان برای همه مایه دلگرمی و قوت قلب است. فروتنانه و صمیمانه از محضر شریف شما تقاضا داریم در این لحظات نوروز که تنها «امید» راهگشای ملت بزرگ ایران است، به همه ما و همه دوستداران خود و جامعه این امید را عیدی دهید که هنوز فرصتی برای تلاش های ما هست. بگذارید با امیدی دوباره، تلاش هایی هر چند تکراری اما استوارتر در این بازه زمانی، از سر گرفته شود. از جنابعالی تقاضا داریم حداقل تا پایان فروردین ماه، اقدام خود در ارتباط با اعتصاب غذا را متوقف و معلق نمایید تا شاید با این امید نو، راهی برای انصاف و مدارا باز شود.»