ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 15.03.2018, 14:36
پشت‌پرده استعفای محمدعلی نجفی، شهردار تهران

وبسایت امتداد

مهمترین خبر امروز استعفای نجفی بود، موضوعی که تمام فضای خبری و مجازی را به خود اختصاص داد و حدس و گمان‌های بسیاری به همراه داشت. گمانه‌زنی‌ها ادامه داشت که بالاخره محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران درباره دلایل استعفای محمدعلی نجفی توضیح داد.

وی در این باره گفت که در کنار فشارهای سیاسی، بیماری شهردار تهران نیز باعث این استعفا شده است. مساله بیماری از سوی افکار عمومی هنوز پذیرفته نشده و جامعه عوامل دیگر را عامل موثرتری در استعفای نجفی می‌دانند.

در همین رابطه محمد نعیمی‌پور عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به امتداد گفت: امروز خبر استعفای آقای نجفی مطرح شده است. البته تا آنجا که مطلع هستم، فشارها از چهل الی پنجاه روز گذشته به آقای نجفی فوق‌العاده شدت پیدا کرده‌ است. خصوصاٌ بعد از اینکه سند تحویل و تحول منتشر شد و همچنین صحبت‌هایی را که ایشان در صحن شورا مطرح کردند، این فشارها را مضاعف کرد.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که شورای پنجم در بحث شفافیت پیش قدم بوده و در پاک دستی و سلامت نمره کاملاً خوبی را داشته است. ضمن اینکه گزارشاتی در ارتباط با زد و بندهای پشت پرده از ایشان نداشته‌ایم، به همین دلیل فکر می‌کنم که شورای فعلی حریت و آزادگی کافی برای روبرو شدن با این نوع مسائل را داراست. در همین راستا بهتر است شفافیتی را که سرلوحه کارشان بوده را همچنان در این امتحان بزرگ مد نظر قرار بدهند. مقصود من این است که اجازه ندهند در پشت درهای بسته حرف‌هایی زده شود و تصمیماتی گرفته شود و به ملت، شهروندان تهرانی و شورای شهر تهران، تحمیل نمایند.

نعمی پور در ادامه با طرح این مساله که سوالاتی دارد گفت: قبل از اینکه آقای نجفی با رای اعتماد شهردار شود، بخش‌های امنیتی و نظامی کشور و همچنین مسئولین آنها با ایشان جلساتی داشته‌اند و تا آنجا که بنده اطلاع دارم در آن جلسات ایشان تهدید شده بودند که اگر کناره‌گیری نکنند، پرونده ایشان را به جریان خواهند انداخت و می‌توانند برای ایشان دردسر ایجاد کنند.

وی در ادامه افزود: همچنین مطلع هستم ایشان گفته‌اند که خواهند ماند و به تکلیف خودشان عمل می ‌کنند. امیدوار هستم که آقای نجفی به افکار عمومی توضیحات لازم را بدهند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد گفت: اخیراٌ افراد موثر حزب کارگزاران سازندگی به منزل آقای نجفی رفته و در آنجا بحث‌های مختلفی مطرح شده است. در آنجا هم بزرگان حزب کارگزاران، معتقد بودند که آقای نجفی بایستی کناره‌گیری کند. معتقدم باید محتوای این جلسه برای همه ملت روشن شود، اینکه چرا این حرف زده شده است.

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر از جانب مقام رهبری حرف‌هایی مطرح می‌شود که ایشان مخالف بوده‌اند. این در حالی است که رهبری با کسی رودربایستی ندارند و اگر صحبت و سخنی داشته باشند، خودشان موضوع را عنوان خواهند کرد. اما جسارت در حدی است که عده‌ای خودشان را سخنگوی رهبری می‌دانند و تشویش اذهان می‌کنند و از این طریق در ارتباط با مواردی که مورد پسند آنها نیست، اعمال فشار می‌کنند. اگر واقعیتی در این زمینه وجود دارد، این را به صراحت بازگو نمایند. مقام رهبری به اندازه کافی خودشان درایت دارند. اگر نکته ویژه‌ای باشد، نماینده مخصوص خودشان را می‌فرستند و به طور مشخص و آشکار مواضع خودشان را به افراد اعلام می‌نمایند. اگر هم مصلحت بدانند عمومی اعلام می‌کنند. این هم بحثی است و نکاتی را که از مقام رهبری و بیت رهبری نقل می‌کنند، باید روشن گفته شوند. این گونه نیست که اگر عده‌ای بخواهند کار خودشان را پیش ببرند، بیایند و به نام رهبری این کار را انجام دهند.

وی افزود: متاسفانه این کار بعضاً انجام شده و بعد هم مشخص شده که نظر ایشان بر آن نظرات انطباق نداشته است. همچنین دو الی سه روز اخیر آقای هاشمی با آقای نجفی ملاقاتی داشته‌اند، و در این دیدار آقای نجفی مسئله استعفا را مطرح کرده و این بحث در صحن غیر علنی شورا مورد مورد توجه قرار گرفته است.

نعیمی‌پور می‌پرسد: بین دوستان چه موضوعی رد و بدل شده است؟ به نظر من بعضی از دوستان آقای نجفی و کسانی که در حال حاضر با ایشان مراوداتی دارند، تلاش‌های زیادی کرده‌اند که آقای محسن هاشمی را شهردار کنند. تا آنجا که مطلع هستم، تا همین اواخر هم به این موضوع اصرار داشته‌اند در حالی که همه می‌دانند رفتن یک نفر از شورا، تبعات سنگینی خواهد داشت.

نعیمی پور تاکید کرد: آقای محسن هاشمی هم به همین دلیل پذیرفتند که در شورا باقی بمانند و ریاست شورا را به عهده بگیرند. پس این فشارها چه هستند؟ آیا مصلحت سیاسی و یا مصالح دیگری پشت سر آنها نهفته است؟ مثلاٌ توجه بیشتر به روابط در سطوح بالاتر که عواقبی را برای مصالح اقتصادی بوجود نیاورد؟

وی در ادامه تصریح کرد: در هر صورت، در این مدت و تا آنجا که بنده مطلع هستم، پشت درهای بسته صحبت‌های مختلفی شده است. خواهش من از اعضای محترم شهر این است تمام مطالبی را که پشت درهای بسته عنوان شده است، را بیان کنند و به سمع و نظر مردم برسانند. یقین دارم که اعتمادسوزی بین مدیریت شهری، شورا و مردم، خسارت بارتر از این خواهد بود که بعضی‌ها بهانه بیاورند و مطالب پشت صحنه را عنوان نکنند.

نماینده مجلس ششم تاکید کرد: از نظر من اگر به فرض محال هم آقای نجفی اشتباهاتی داشته‌ و یا اشتباهاتی مرتکب شده‌اند، بین آقای نجفی و آقای قالیباف چه تفاوتی خواهد بود؟ این هم باید به طور شفاف به اطلاع مردم رسانده شود، اگر که تحت فشارهای آنچنانی است، این موضوع هم باید روشن شود. اگر کسی نسبت به این مردم خوب عمل نکرده تفاوتی ندارد و باید در منظر مردم مشخص گردد و از مردم عذر خواهی کند و آن را پنهان نکند که روزی مشخص گردد و گفته شود که چنین یا چنان بوده است. فکر می کنم که شورای پنجم آن قدر متشخص و مسئولیت‌پذیر است که بتواند مسائل را کاملاٌ بیان و تحلیل کرده و به روش بهتری در اختیار مردم بگذارد.

نعیمی پور گفت: شفافیت، مهمترین سرمایه این شورا و مدیریت شهری فعلی است، اجازه ندهیم که مردم از همه یا بخشی از مسائل بدون اطلاع بمانند.

وی در ادامه افزود: مطلب بعد اینکه، قبل از انتصاب آقای نجفی برای شهردار شدن، این مسائل مطرح می‌شد که ایشان سابقه دارند و زمانی که کار سنگین می‌شود، بیمار می‌شوند و یا کنار می‌روند. در این خصوص ابهامات زیادی وجود داشت. بنده مطلع هستم که بسیاری از اهالی شورا از آقای نجفی سوال کردند که وضعیت جسمی و بیماری ایشان بازدارنده نیست؟ و ایشان هم صراحتاٌ اعلام کردند که در شرایط و وضعیت مناسبی بسر می ‌برند و تا انتهای کار خواهند بود. پس حالا قابل درک نیست که بعضی‌ها اعلام کنند حداکثر حضور شهردار شش ماه و تا آخر امسال است و این موضوع را از چهار الی پنج ماه پیش اعلام کرده بودند. بعد از شش ماه و در شب عید، ایشان به ناگهان دچار سرطان می‌شوند. اگر این موضوع وجود دارد، یک پزشک معتمد جامعه و درستکار ایشان را معاینه کند و موضوع را به اطلاع مردم برساند. اینکه ایشان بیماری دارند و نمی‌شود مطرح کرد که بیماری‌شان چیست غیر قابل قبول است. اگر هم مسائل دیگری وجود دارد، صراحتاٌ به مردم بازگو کنند. نمی‌شود مسائلی را پیرامون ایشان در گوشی مطرح کنند. شان و شخصیت ایشان را نادیده بگیرند و هم اینکه ابهاماتی را در فضا ایجاد کنند. تا اینکه اصل واقعیات مغلوب شوند و به استحضار مردم رسانده نشود. در نتیجه این موضوع قابل قبول نیست که به علت سرطان ناگهانی، ایشان باید کنار بروند.

نعیمی پور همچنین تاکید کرد: مطلبی که خیلی برای من عجیب است، این است که بعضی‌ها در مجموعه‌ی اصلاح طلبان، بدنبال جایگزینی آقای نجفی بودند. این گونه مسائل دارای اشکال است. به این دلیل، وقتی که مسائل برای مردم بازگو شود، مردم حق دارند سوال کنند که چه کسی قیم آنها است. اینکه از قبل جهت گیری ها روشن باشد و خارج کردن آقای نجفی از مدیریت شهری هم مسجل شود و در واقع مردم در تصمیم‌گیری اصلی نقشی نداشته باشند موضوعی است که شورا بایستی به آن توجه کند.

محمد نعیمی‌پور در پایان ابراز امیدواری کرد که سیاسیون، شورا و دوستداران آقای نجفی از این امتحان سربلند بیرون بیایند. و سال آینده را به نحوی آغاز کنیم که اعتماد مردم به ما بیشتر از گذشته باشد.

گزارش «کلمه» از پشت پرده استعفای نجفی
گردن کلفتی دولت پنهان در مقابل شهردار تهران تا آقا خوشش بیاید

کلمه: محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران روزگذشته در توضیح دلایل استعفای محمد علی نجفی به طعنه گفت: «اگر شورا از من بخواهد شهردار شوم قبول نمی‌کنم، چون نمی‌خواهم مریض شوم.»

در واقع این طعنه رییس شورای شهر بود به علت استعفای محمد علی نجفی. محسن هاشمی در نشست مطبوعاتی یکی از دلایل استعفای نجفی را بیماری عنوان کرد، بیماری که مشخص است در مقابل فشارهای امنیتی از جانب بعضی جریان‌های خاص دلیل اصلی استعفا نیست و طعنه هاشمی نیز نشان می‌دهد که چطور بعضی نهادهای خاص افراد را بیمار و مجبور به کناره گیری می‌کنند.

مدتها است که این بازی های پزشکی و بهانه‌های اینچنینی قدیمی شده و افکار عمومی با آن قانع نمی‌شود. همه میدانند که مخالفان نجفی در بیت رهبری و اطلاعات سپاه حضور دارند و از روز اول نجفی را تهدید به برکناری کردند. خصوصا که او در مقابل فساد ۱۲ ساله در شهرداری ایستاد و پرونده فساد محمد باقر قالیباف را روانه قوه قضاییه‌ای کرد که دغدغه‌های بزرگتری چون رقص دخترکان خردسال دارد.

بیماری گفته شده در خصوص محمدعلی نجفی دستاویز طنز و طعنه بسیاری در فضای مجازی نیز شده است، به طوریکه سعید شریعتی فعال سیاسی در توییتر به طعنه در این باره نوشت: «بعدها در تاریخ پزشکی می‌نویسند یکی از علل ابتلای یکشبه به سرطان پروستات دست گذاشتن روی ۲۷۸ حساب شهرداری تهران است که ابزار میلیاردها تومان پول‌شویی به نفع یک نیروی خاص بوده‌اند و تنها ۱۵۰۰ میلیارد تومن نشتی شخصی به نفع نفر دوم سابق شهرداری تهران بوده است.»

همان طور که روزگذشته کلمه نوشت، حسین طائب یکی از مخالفان اصلی نجفی است و شنیده‌ها حکایت از این دارد که پرونده‌ای برای نجفی ساخته و حتی برای او فرستاده و تهدید کرده که اگر خود کنار نرود، پرونده را به جریان می‌اندازد. از سوی دیگر رفتار صورت گرفته با شهردار تهران بابت جشن روز زن در برج میلاد نیز بسیار توهین آمیز بوده و توهین‌ها و بی احترامی‌های بسیاری از سوی دادستانی به شهردار تهران صورت گرفته و او اکنون با وثیقه آزاد است. همین مساله و فشارها و افزایش تهدیدهای اطلاعات سپاه در یک ماه اخیر و پیغام‌های رسیده از داخل بیت رهبری، محمد علی نجفی، شهردار تهران را در هفته‌ی اخیر بیشتر به سمت استعفا سوق داده و سبب شده تا او مصمم به استعفا شود.

خنده دار اینجا است که دادستانی حرکات چند دختر بچه را قابل تعقیب می‌داند، برای شهردار تهران خط و نشان می کشد و گستاخی میکند، اما درمقابل فسادهای میلیاردی وابستگان به جریان خود از جمله محمد باقر قالیباف شهردار ۱۲ ساله تهران سکوت کرده و برای آنکه آقا خوشش بیاید با همکاری اطلاعات سپاه مشغول به پرونده سازی برای نجفی می‌شود تا او را مجبور به استعفا کنند.

وابستگان به نهادهای اقتدار گرا از ابتدا با نجفی مخالف بودند، رای مردم هیچ گاه برای این جریان مهم نبوده، کمااینکه در ۸ سال دولت خاتمی تمام تلاش خود را برای کارشکنی و ناامید کردن مردم انجام دادند. آنان از انتخاب مردم عصبانی بودند و هر ۹ روز یک بحران برای خاتمی و دولتش ایجاد کردند.

سال ۸۸ نیز مسلح در مقابل رای مردم ایستادند و با کهریزک، بازداشت و زندان اجازه ندادند خواست مردم به ثمر برسد. طی سالهای ۹۲ تا ۹۶ نیز وقتی دیدند نمی‌توانند مجددا به تقلب متوسل شوند تلاش کردند تا با کارشکنی، اختلاف افکنی، تهدید به بازداشت و غیره اثر رای مردم را از بین ببرند. برای همین با محمد علی نجفی که برنامه‌ی مبارزه با فساد داشت، از جنبس قالیباف نبود و خصوصا در سال ۸۸ به دیدار خانواده آسیب دیدگان و زندانیان ۸۸ رفته و در کنارشان قرار گرفته بود و همین کینه‌ی بزرگی را رقم زد به مقابله برخواستند و تمام تلاش خود را برای زمین زدن او به کار گرفتند.

کمااینکه در سال ۷۷ و پس از حمایت کرباسچی از محمد خاتمی، انتقام رای مردم را از شهردار تهران گرفتند و با زندان انداختن او و برپایی دادگاه کرباسچی را به زندان افکندند. موضوعی که دیروز نیز مصطفی تاج زاده به آن اشاره کرد و نوشت: “جواب رهبر به اعتراض آقای کروبی برای محاکمه‌ی شهرداران این بود که کرباسچی باید بداند از او گردن‌کلفت‌تر هم وجود دارد. کاش شیخ اصلاحات در حصر نبود و علت اصلی استعفای نجفی را هم از رهبر می‌پرسید تا بفهمیم که چرا تهران باید از داشتن شهردار کاربلد و فسادستیز محروم گردد.”

این بارهم به نظرمی رسد باز انتقام از رای مردم است و گردن کلفت‌ها بازهم در صحنه حاضر شده‌اند برای حذف مردم.

اما نقدی هم متوجه محمد علی نجفی است، او باید به خاطر انقلاب و آرمانهای شهدا هم که شده فشارهای فراقانونی را یکبار برای مردم بگوید تا شاید دست زیاده خواهان قطع شود.

نمی توان با بهانه بیماری و کسالت و مسائل خانوادگی شانه از زیر بار مسوولیت خالی کرد، آقای نجفی از روزی که این مسوولیت را قبول کرد می‌دانست که چه در انتظارش است و چه آینده‌ای با این نهادهای قدرت درپیش دارد، او همان روزهای نخست اعلام کرد که هیچ مشکل سلامتی ندارد و حالش خوب است، حتی اگر این اواخر نیز بیماری بوجود آمده باشد او باید بایستد، باید در مورد همه چیز با مردم سخن بگوید، باید بگوید از کجا و چرا دستور حذف او صادر شده است و چه کسانی در مقابل رای مردم ایستاده‌اند. مگر نه اینکه مردم صاحبان اصلی انقلاب هستند، مگر نه اینکه در صف‌های رای ایستادند تا امثال نجفی‌ها وارد شورا و شهرداری شوند، مگر نه اینکه پیش از هرکس هزینه داده‌اند، پس نباید امیدشان را نا امید کرد، نباید آنان را نامحرم فرض کرد، باید به آنان اطمینان کرد، باید بهشان گفت برای آنکه آقا خوشش بیاید چه کسانی گردن کلفتی می‌کنند و رای آنان را به هیچ می‌انگارند.


واکنش کاربران فضای مجازی به استعفای شهردار تهران

استعفای شهردار تهران با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی مواجه شد و کاربران فضای مجازی این استعفا را از نتایج فشار دولت پنهان دانسته‌اند که نگران از دست دادن رانت و ثروت است. همان طور که صبح امروز کلمه نیز خبر داد، یکی از مخالفان اصلی شهردار تهران رییس اطلاعات سپاه طائب است که از روز اول نیز با انتصاب نجفی به شهرداری مخالف بوده و قول داده که نگذارد حضور او در شهرداری به سال ۹۷ برسد. این را بسیاری از مردم نیز می‌دانند و برای همین امروز نسبت به استعفای نجفی بدبین بودند.

کاربران فضای مجازی به این مساله واکنش نشان داده و خواستار گفتن حقیقت شدند نه پرده کشیدن بر روی فشارهای دادستانی، سپاه و دیگر نهادهای وابسته به قدرت. خصوصا که این استعفا پس از ماجرای رقص دختران خردسال در جشن روز زن صورت گرفت، ماجرایی که منجر به واکنش دادستانی و حتی صدور وثیقه برای شهردار تهران شد.

برای بسیاری قابل قبول نیست که نجفی به خاطر بیماری و سرطان استعفا داده باشد، آنان بر این اعتقاد هستند که نجفی باید یک بار در مقابل نهادهای سرکوبگر بایستد و با افشای حقیقت به مردمی که اردیبهشت ۹۶ پای صندوق های رای رفتند و به لیست امید رای دادند احترام بگذارد و با بهانه‌های واهی آنان را نا امید نسازد.

به گزارش کلمه بخشی از این واکنش‌ها به شرح زیر است:

علی ملیحی: مسخره‌ترین دلیل برای استعفای نجفی مسایل شخصی و پزشکی است. اگر نمی‌گذارند کار کند، باید صریح بگوید کدام نهاد و کدام افراد مقابل رای مردم ایستاده‌اند. باید تکلیفمان روشن باشد؛ آیا استعفای نجفی به معنای امتناع اصلاح‌ در شهرداری است؟

پریسا قهرمانی: جهان سوم جاییست که در آن شهردار سابقش با وجود صدها پرونده ى فساد مالى صاف صاف راه مى‌رود و به ریش ملت مى‌خندد اما شهردار جدیدش به خاطر رقص دختر بچه‌هاى ٨ ساله حکم جلب مى‌گیرد و استعفایش مى‌دهند.

مجتبی نجفی: آقای نجفى اینجا ایران است. فساد تا گوشت و خونمان نفوذ کرده. اگر خوشنامی در تاریخ می‌خواهید بمانید، مبارزه کنید و هزینه‌اش را بدهید. اگر اراده مقابله ندارید نباید می‌پذیرفتید. حالا هم استعفا میدهید دلیلش را صادقانه بگویید. بگویید کدام نهاد ضد توسعه به خاطر افشای فساد به شما فشار آورده.

علی شکوری راد: نجفی شهرداری کارآمد و موفق است. در این مدت تعامل خوبى با شورا داشته، همکاران شایسته‌اى برگزیده و کارهاى شفاف و ارزشمندى انجام داده است. رفتن او از شهردارى اصلا به نفع تهران و تهرانى ها نیست. آنهائى که این آرزو رادارند و آن رادنبال مى‌کنند، بدانند، اقداماتشان علیه مردم و شهرتهران است.

آذرمنصوری: جریانی بعداز۲۹اردیبهشت۹۶بدون توجه به گسست هایی که ایران امروز را تهدید میکند، پروژه خود را کلید زده است؛ القای یأس و ناامیدی، ایجاد اختلاف در جریان اصلاحات، مسدودکردن هر راهی که به گفتگو و تفاهم ملی و حل مسائل ختم می شود. فشار بر نجفی برای کناره گیری هم بخشی ازاین پروژه است.

علی اکرمی: از تایید و تکذیب‌های استعفای نجفی معلومه که یه نهادی با جدیت پیگیر است که شهرداری تهران به پیام نوروزی نرسد.

ساجده عرب سرخی: مخالفان نظامی وغیرنظامی نجفی از اول اعلام کرده بودن فقط۶ماه! به منصوبان قالیباف هم گفته بودن۶ماه تحمل کنید. حالا و بعد از دعواهای رسانه‌ای اخیر، نجفی یک شبه سرطانی می‌گیرد که نمی‌شه اسمش را در رسانه‌ها آورد. اعضای شورا یادشان باشد که نمایندگان چه کسانی هستند در تصمیم‌گیری نهایی!

مجسمه: مافیا قدرت ثروت با بهانه رقص دختران ۸ ساله در مراسم شهرداری موفق به حذف نجفی میشه. سود کلان ساخت و ساز غیر قانونی مثل آب زمزم تطهیر میکنه مدیری مثل قالیباف رو . میلیاردها تومان تخلف میکنه قالیباف اما مهم راضی کردن پدرخوانده‌هاست.

آمنه شیرافکن: مهدی چمران یک تنه نگذاشت ماجرای تخلف‌های احمدی‌نژاد در دوره شهرداری‌اش به جایی برسد. استعفای نجفی قطعی بشه و محسن هاشمی شهردار، جناب چمران هم به شورا خواهد آمد.

میرا قربانی‌فر: پس از برگزاری جشن روز زن در برج میلاد؛ نجفی شهردارتهران احضار شده و از وی تحقیق به عمل آمده است. کسی به یاد دارد قالیباف برای املاک نجومی و دهها پرونده ریز و درشت اقتصادی در شهرداری هیچگاه احضار شده باشد؟

هدی توحیدی: علیرغم انتقاداتی که به نجفی وارد است او منتخب غیرمستقیم مردمی است که به لیست واحدی رای دادند، با فشارهای آن ور و این ور نباید مجبور به استعفا شود.

علیرضا خوشبخت: نه نجفی قصد استعفا داشته است و نه شورای شهر پنجم قصد قبول استعفای او را. کنار رفتن او در صورت تحقق تنها نشانه فشارهای دولت پنهان و کودتایی علیه رای مردم تهران است.

فرزانه ابراهیم زاده: کاش انقدر دروغ نگید و مردم را گیج فرض نکنید آقای نجفی یک بار جسارت داشته باش و بگو چه چیزی باعث استعفا شده است این خواست از اعضای شورای شهر هم هست

حامد شجاعی: اگر به سرطان پروستات باشد خیلی‌ها باید استعفا بدهند. دلیل فشار برای رفتن نجفی را در گزارش تغییر و تحول شهرداری و جدیت او در مبارزه با فساد باید جست و جو کرد.

نج: چیزی که از ماجرای خبر استعفای نجفی فهمیدیم این بود که خودش می‌گفت من استعفا ندادم ولی فارس و صداوسیما میگفتن نه، شما استعفا دادی الان گرمی حالیت نیست.

میثم جان: وقتی فاسد نباشی،از سلامتی و خانواده بزنی برای کار درست بزنی، نتیجه کارت مدام احضار و پرونده سازی و توهین باشه، یه جایی کم میاری و استعفا میدی. قبل نجفی، خاتمی هم استعفا داده بود و مهاجرانی هم معین و بهزادنبوی و … ببینید در جناح تمامیت خواه اما اصلا استعفایی نیست که نیست.

گیسو فغفوری: آقای نجفی نباید استعفا می‌داد همه و خودش می‌دانستند شهرداری میدان مین است برایش پاپوش درست کردند؟ این هم که روال است لااقل سر پیگیری فساد می‌ایستاد حالا اگر می‌خواهد برود با عزت برود دلیل استعفا نشود بیماری واضح بگوید فشار تا استعفایش ماندگار شود تا از صحنه سیاسی حذف نشود.

بهروز شاهرخ نیا: سرطان بهانه است اصل شهرداری نشانه است.

ریحانه طباطبایی: دو نهاد پرقدرت و پرثروت، انتصابی، انتصاب کننده و …دست به دست هم داده‌اند تا شهردار تهران را که حاصل رای مردم و یک نهاد انتخابی است را زمین گیر کنند و مجبور به استعفایش، اینها کسانی هستند که سالهاست در مقابل رای مردم ایستاده‌اند، نگرانیشان از افشای بیشتر فساد ۱۲ ساله هست.

عبدالله رمضان زاده: نتیجه افشای خدمات زرین قالیباف و پرونده مشترک قالیباف و معاونش و …. در هولدینگ یاس می شود به استعفا کشاندن نجفی

غلامعلی رجایی: از نزدیک در جریان استعفای نجفی هستم. این کناره‌گیری غیراختیاری! ربطی به مراسم برج میلاد و احضار ایشان به دادسرای تهران ندارد.