ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 13.03.2018, 14:22
ترامپ تیلرسون را برکنار کرد، رییس سیا جانشین او ‌شد

رئیس‌جمهوری آمریکا رکس تیلرسون را از سمت وزارت خارجه برکنار و رییس سیا را جایگزین او کرد. ترامپ همچنین یک زن را به عنوان رییس جدید سیا برگزید.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا امروز (سه‌شنبه) رکس تیلرسون را از سمت وزارت خارجه برکنار کرد.

وی مایک پامپئو، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را به جای تیلرسون در این سمت منصوب کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتر خود نوشت: مایک پامپئو، رییس سیا وزیر خارجه جدید ما خواهد بود. او کار فوق‌العاده‌ای انجام خواهد داد. از رکس تیلرسون به خاطر خدماتش ممنونم. جینا هاسپل رییس جدید سیا خواهد بود؛ او نخستین زنی است که به این سمت منصوب می‌شود. به همه تبریک می‌گویم.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، یک مقام ارشد دولت واشنگتن گفت که ترامپ روز جمعه از تیلرسون خواسته بود که از سمت خود کناره‌گیری کند.

این مقام آگاه افزود: رئیس‌جمهور ی آمریکا معتقد بوده که با توجه به گفت‌وگوهای آتی با کره شمالی و مذاکرات تجاری متعدد، زمان مناسبی برای گذار فرارسیده است.

ترامپ در توییت خود اعلام کرده است که جینا هسپل، از افسران ارشد اطلاعاتی سیا، به عنوان «اولین زن» به ریاست این سازمان منصوب می‌شود.

او در این توییت از خدمات آقای تیلرسون تشکر کرده و نوشته که مطمئن است آقای پمپئو در سمت جدید خود به عنوان وزیر امور خارجه «کارش را عالی انجام خواهد داد».

بی بی سی:
پنج نکته درباره مایک پمپئو

* مایک پمپئو ۵۴ ساله به عنوان رئیس سیا به طور مرتب دونالد ترامپ را در جریان مسائل اطلاعاتی قرار می‌دهد. او یکی از تندروترین چهره‌ها در زمینه سیاست خارجی در حلقه نزدیک به رئیس جمهور آمریکا است.

* پمپئو مانند خود دونالد ترامپ از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای ایران است و بارها خواهان لغو آن شده است. دولت ترامپ گفته اگر اصلاحات مورد نظر او در برجام اعلام نشود، ادامه پایبندی ایران به این توافق را تأیید نخواهد کرد. آمایک پمپئو چندی پیش درباره ایران گفت که این کشور «دست به اقدامات بی‌رحمانه‌ای می‌زند تا به قدرت برتر در منطقه تبدیل شود».

* مایک پمپئو موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا را کم‌اهمیت می‌داند و می‌گوید روسیه دهه‌هاست که در حال دخالت در دوره‌های مختلف انتخابات آمریکا است. درماه فوریه او از گفت‌وگوهای خود با روسای سازمان‌های اطلاعاتی روسیه در ساختمان مرکزی سیا دفاع کرد.

* مایک پمپئو از طرفداران جمع‌آوری گسترده اطلاعات از شهروندان آمریکایی و ارتباطات آنها است. او در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۶ خواهان ازسرگیری جمع‌آوری اطلاعات تلفن‌های داخلی و ترکیب آن با اطلاعات مربوط به شیوه زندگی مردم برای ساختن بانک داده‌‌های قابل جست‌وجو کرد.

* قبل از رسیدن به ریاست سیا آقای پمپئو نماینده کانزاس در مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از اعضای محافظه‌کار این مجلس بود. او افسر بازنشسته ارتش، فارغ‌التحصیل آکادمی نظامی آمریکا در وست‌پوینت نیویورک و همین‌طور دانش‌آموخته مدرسه حقوق هاروارد است.