ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 13.03.2018, 10:37
اعتراض به احکام ناعادلانه علیه فعالان دانشجویی

رئیس جمهور و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
ما اهالی دانشگاه هستیم، دانشگاهی که همواره مورد حمله تمامیت‌خواهان بوده است؛گاهی توسط چکمه‌هایشان به خاک و خون کشیده شده و گاه قلم‌هایشان را شکسته‌اند.

در طول ماه‌های اخیر و پس از اعتراضات سراسری دی ماه که در اعتراض به فشارهای افسارگسیخته اقتصادی و افزایش نابرابری‌ها شکل گرفت باز هم شاهد حمله اقتدارگرایان به ساحت مقدس دانشگاه بودیم؛ آنانی که فرصت را برای سرکوب کامل جریان‌های دانشجویی مناسب یافتند.

بازداشت گسترده یاران دبستانی مان در همان روزهای اعتراضات واکنش بسیاری از نهاد‌های دانشجویی را برانگیخت تا آن جا که منجر به وعده‌های مسئولین وزارت علوم مبنی بر آزادی دانشجویان دربند شد، وعده ای که اگر چه در کوتاه مدت تحقق یافت اما در روزهای اخیر با بازداشت مجدد تعداد کثیری از فعالین دانشجویی و احضارشان به دادگاه رنگ ابطال به خود گرفت و نشان داد مخالفین دانشگاه عزمشان را برای سرکوب این نهاد و اهالی آن جزم کرده اند. ای کاش مسئولین قوه‌ی قضاییه و سایر دستگاه‌ها و نهادها و جریان‌ها و اشخاص مداخله‌گر در امور امنیتی-قضایی کشور زودتر چشم‌ها و گوش‌هایشان را می‌گشودند تا ببیند و بشنوند که این #احکام_ناعادلانه - آن‌هم در حالی که وضع #فساد و تبعیض و دروغ در جامعه مرزهای بحران را درنوردیده و برخورد قضایی با آن هم بسیار آهسته، جانبدارانه، با مسامحه و غیرشفاف صورت می‌گیرد - خشم و نفرت روزافزون مردمانی را که از قوه‌ی قضاییه نومید شده‌اند، به دنبال خواهد داشت. ای کاش مسئولین قضایی دریابند که «با سایه‌ها می‌جنگند حال آن که در میدان وجدان‌های مردم خاکریزهایشان پی‌درپی در حال سقوط است.»

این بازداشت‌ها در حالی است که هنوز یک سال از وعده‌های انتخاباتی دکتر روحانی مبنی بر ایجاد دانشگاه آزاد و امن نگذشته، وعده‌هایی که تاکنون حاصلش جز بازداشت بسیاری از فعالین صنفی در خانه‌هایشان و جلوی در دانشگاه نبوده است. دستگیری‌ها و #پرونده‌های_سنگین و #اتهامات_عجیب موجب شده است که امروز بسیاری از یاران دبستانی مان را در بندِ میله‌های زندان ببینیم. در این وضعیت خطرناک سکوت و عدم پیگیری وزارت علوم برای بازگشت بررسی مسئله به داخل دانشگاه قابل توجیه نیست.

جناب آقای دکتر غلامی، وزیر محترم علوم، در روزهای منتهی به اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی بر دفاع از حق آزادی بیان دانشجویان، و ضرورت حفظ استقلال دانشگاه و عدم دخالت نهادهای بیرونی در امور دانشگاه تأکید کردند. اینک تشکل‌های امضا کننده‌ی این بیانیه خطاب به دکتر غلامی می‌گویند که امروز روز آزمون شماست. عملکرد شما زیر ذره‌بین جریان‌های اصلاح‌گر و تحول‌خواه دانشجویی قرار دارد و نحوه‌ی پیگیری شما، بار دیگر عیار وعده‌های شما و دولت تدبیر و امید را آشکار خواهد کرد.

بی شک موضع ما درخصوص وزارت منفعل علوم مشخص است، وزارتی که نه جلوی طبقاتی شدن دانشگاه بایستد و نه دربرابر کالایی شدن دانش؛ نه اقدامی در جهت بازپسگیری اختیارات خود از شورای انقلاب فرهنگی انجام دهد و نه در برابر نهادهای امنیتی مقاومتی نشان دهد. درخواست ما از این وزارت خانه ایستادن بر سر اجرایی کردن آیین نامه خود یعنی «یگانه مرجع رسیدگی به تخلفات دانشجویان شوراهای انضباطی است و هیچ مرجع دیگری حق دخالت در این امر را ندارد» است.

ازطرف دیگر اصلاحطلبان با این رویه‌ها منفعل برخورد می‌کنند. مگر حمایت صریح اصلاحطلبان و شما از وزارت علوم دکتر غلامی نبود که ایشان را به وزارت رساند؛ امروز باید از آزادی بی‌قید و شرط دانشجویان نیز حمایت کنید. قطعا برای اصلاحات اتهاماتی چون «اجماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» غریبه نیست، آن روز که جریان اصلاحات در برابر چنین اتهاماتی قرار می گرفت ما دانشجویان بودیم که با شجاعت در مقابل تمامیت خواهان می ایستادیم و #مقاومت می کردیم، آیا وقت آن نرسیده که جریان اصلاحات دربرابر پروژه امنیتی سازی دانشگاه و مشخصا بازداشت‌های اخیر فعالانه تر برخورد نماید؟

ما تشکل‌های دانشجویی اولا صریحا هرگونه برخورد امنیتی از طرف قوه‌ی قضاییه و نهادهای امنیتی را محکوم می‌نماییم. ثانیا خواستار آزادی بی قید و شرط دانشجویان بازداشتی و لغو احکام صادره در دادگاه تجدید نظر برای این دانشجویان هستیم. از شما مسئولین دولت و مجلس می خواهیم تا با تمامی توان دربرابر بازداشت، پرونده سازی و صدور احکام ناعادلانه برای دانشجویان بایستید.

لیست تشکل‌های امضا کننده:

۱- انجمن اسلامی آرمان علم‌ و صنعت ایران
٢- انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه هنر اصفهان
۳- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان
٤- انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه هنر تهران
۵- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه دامغان
۶- انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه زنجان
۷- انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه رازی
۸- انجمن دانشجویان ایران اسلامی دانشگاه ارومیه
۹- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان
١٠- انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه صنعتى شاهرود
۱۱- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
۱۲- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز
١٣- مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا
١۴- انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه سیستان و بلوچستان
١٥ - انجمن اسلامي دانشجويان علوم پزشكي اصفهان
۱۶ - انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه بین المللی امام خمینی «ره» قزوین
۱۷-انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه پلی‌تکنیک
۱۸-انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک
۱۹-انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش دانشگاه علامه طباطبایی
۲۰-انجمن ایران اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران
۲۱- انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه علوم پزشکی همدان
۲۲- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هرمزگان
۲۳- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گلستان
٢٤_انجمن فرهنگ و تمدن اسلامي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل
۲۵- انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش دانشگاه فردوسی مشهد
۲۶-انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه بیرجند
۲۷-انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان
۲۸- انجمن‌اسلامی‌دانشجویان دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان
۲۹-انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران
۳۰-انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر
۳۱-انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
۳۲_انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهرکرد
۳۳- انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه یاسوج


اعتراض‌ به حکم سنگین ۶ سال زندان برای لیلا حسین‌‌زاده