ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 12.03.2018, 18:52
ناکامی کردها در متوقف کردن ترکیه در عفرین

خبرگزاری ایسنا

از زمان آغاز عملیات شاخه زیتون علیه یگان‌های مدافع خلق کرد در عفرین، این یگان‌ها بر مجموعه‌ای از گزینه‌های سیاسی و نظامی حساب باز کردند که فکر می‌کردند در پایان دادن به عملیات ترکیه در عفرین به آن‌ها کمک می‌کند اما بعد از چند هفته مقاومت شدید در برابر نیروهای ترکیه، مقاومت کردها در روزهای اخیر به شدت کاهش یافته و این مسئله نشان می‌دهد که هر لحظه ممکن است مرکز شهر به دست نیروهای ترکیه بیفتد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه القدس العربی، بعد از اینکه نیروهای ترکیه تنها ظرف چند ساعت کنترل شهرک مهم راجو را در دست گرفتند ظرف کمتر از ۲۴ ساعت کنترل شهرک استراتژیک جندیرس را نیز به دست آوردند اما تحول مهم‌تر نفوذ نیروهای شاخه زیتون از جبهه اعزاز و شران و رسیدن به کمتر از یک کیلومتری ورودی مرکز شهر عفرین بود که این مسئله نشان می‌دهد هر لحظه ممکن است مرکز شهر سقوط کند.

شکست حساب باز کردن بر کمک دولت سوریه و تغییر موضع روسیه
یگان‌های مدافع خلق کرد ابتدا بر توافق با نظام سوریه برای ورود به شهر عفرین حساب باز کردند اما نظام سوریه که برای مجبور کردن کردها به تحویل تمامی مراکز نظامی و غیرنظامی در شهر تلاش کرد، به چند دلیل وارد عفرین نشدند. یکی شاید عدم موافقت روسیه یا عدم تمایل نظام به کمک کردن به کردها باشد. بعدا یگان‌های مدافع خلق کرد تلاش کردند به راهکار میانه‌ای با نظام سوریه برسند که براساس آن نیروهای مردمی حامی نظام وارد عفرین شدند اما آنها نیز نتوانستند عملیات ترکیه را متوقف کنند.

یگان‌های مدافع خلق کرد در عفرین همچنین بر تغییر در موضع روسیه حساب باز کردند با توجه به اینکه عملیات با توافق میان ترکیه و روسیه شروع شده بود. آنها این احتمال را دادند که اختلافاتی میان روسیه و ترکیه بیفتد و مسکو بر آنکارا برای توقف عملیات فشار بیاورد اما هیچ کدام از این اتفاق‌ها نیفتاد.

کردها در حساب باز کردن بر هم‌پیمان آمریکایی خود نیز شکست خوردند
کردها همچنین در درجه اول روی هم‌پیمان اصلی خود یعنی آمریکا حساب باز کرده بودند و فکر می‌کردند این کشور هرگز به آنکارا اجازه ادامه عملیات را نخواهد داد. به رغم تلاش‌های بسیار برای تحریک موضع آمریکا از طریق تهدید به کنار کشیدن از جنگ با داعش در دیرالزور و توقف همکاری با واشنگتن در جنگ با داعش اما نیروهای سوریه دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق کرد در دستیابی به حمایت آمریکا علیه ترکیه شکست خوردند.

برعکس آمریکا طی هفته‌های اخیر تلاش کرد از طریق سفر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا خشم آنکارا را مهار کند.

شکست در تحریک جامعه جهانی
از ساعات اولیه عملیات عفرین یگان‌های مدافع خلق کرد و حامیانشان در سرتاسر جهان برای تحریک جامعه جهانی تلاش کردند اما این تلاش‌ها نیز فایده‌ای نداشت.

تمام تلاش برای کشاندن پرونده عفرین به شورای امنیت و تلاش‌ها برای فشار بر آنکارا جهت توقف عملیات شکست خورد.

از سوی دیگر تلاش کردها بر متهم کردن ارتش ترکیه به بمباران محله‌های مسکونی و کشتن غیرنظامیان متمرکز شد اما هیچ گونه فشار بین المللی واقعی بر ترکیه برای توقف عملیات اعمال نشد. برعکس اخیرا سازمان ملل یگان‌های مدافع خلق کرد را به ممانعت از خروج غیرنظامیان از مناطق درگیر متهم کرد.

مقاومت مسلحانه
یگان‌های مدافع خلق کرد در هفته‌های نخست عملیات مقاومت زیادی از خود نشان دادند و خسارت‌های زیادی به ترکیه وارد کردند. اما این خسارت‌ها در روزهای اخیر کاهش یافت و این نیروها نتوانستند عملیات را متوقف کنند.

به نظر می‌رسد که ادامه مقاومت مسلحانه هرگز مانع از سقوط شهر نخواهد شد.