ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 12.03.2018, 18:01
یک بازداشتی دیگر جان خود را در زندان از دست داد

بی بی سی: یک منبع مطلع به بی‌بی‌سی فارسی گفت اداره اطلاعات ایلام روز یک‌شنبه ششم اسفند به خانواده طالب بساطی اطلاع داد که فرزندشان در زندان جان باخته واز آنها خواست برای تحویل جنازه مراجعه کنند.

این منبع مطلع همچنین گفت که طالب بساطی اواخر بهمن ماه به اتهام «ارتباط با گروههای مخالف کرد» بازداشت شده بود. آقای بساطی دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه ایلام بود.

به گفته این منبع در گواهی فوت آقای بساطی ذکر شده که وی به دلیل «ترومای مغزی» فوت کرده است. ترومای مغز ضربه‌ای است که بر اثر آن جمجمه و مغز آسیب جدی می بیند.

خانواده این زندانی از سوی نیروهای امنیتی تحت فشارند تا با رسانه‌ها مصاحبه نکنند.

در ماههای اخیر چندین مورد گزارش درباره مرگ بازداشت شدگان در زندان منتشر شده است. برخی از این گزارشها توسط مقامات ایران تائید شده و برخی نیز تکذیب شده است.

کاووس سیدامامی، فعال محیط زیست بازداشت شده، یکی دیگر از کسانی است که مسئولان ایران، مرگ او را در زندان تائید کردند. ماموران امنیتی در تماس با خانواده این زندانی گفتند که که او چند روز بعد از بازداشت در زندان «خودکشی» کرده است.

سینا قنبری، یکی دیگر از افرادی است که مرگ او در زندان توسط مقامات زندان تائید شد. مصطفی محبی، مدیر کل زندان‌های استان تهران اواسط دی ماه به خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفت «سینا قنبری فرزند علی‌اکبر با مراجعه به دستشویی قرنطینه زندان اقدام به خودکشی از طریق حلق‌آویز خود کرده است».

یک روز بعد از تأیید مرگ سینا قنبری، از بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر در زندان اوین تهران، یک مقام قضایی در استان مرکزی مرگ یکی دیگر از بازداشت‌شدگان را هم تأیید کرده و گفته که او هم خودکشی کرده است.

عباس قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی، امروز سه‌شنبه ۱۹ دی به خبرگزاری قوه قضاییه ایران گفت که آثار خودزنی روی جسد این فرد بوده و «فیلمی از لحظه خودکشی وی نیز موجود می باشد.»

آقای قاسمی گفت که او در بازداشتگاه کلانتری ۱۲ اراک خودکشی کرده و «با توجه به شواهد و قرائن موجود، مرگ این فرد بر اثر خودکشی در کلانتری تأیید شده است.«

سارو قهرمانی، یکی دیگر از بازداشت شدگان دی‌ماه بود که نزدیکان او عنوان کردند که جنازه وی را بعد از ۱۱ روز ناپدید بودن تحویل گرفته‌اند. به گفته آنها، «سارو قهرمانی»، ۲۴ ساله، پس از شرکت در اعتراضات خیابانی سنندج ناپدید شده بود.

پس از اعتراضات دی‌ماه و انتشار اخباری مبنی بر ضرب و جرح و مرگ بازداشت شدگان در زندان بسیاری از فعالان از «تکرار سناریوی کهریزک» ابراز نگرانی کرده و خواهان اطلاع‌رسانی شفاف درباره وضعیت بازداشت‌شدگان شده‌اند.

در پی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، تعدادی از معترضان دستگیرشده به دلیل ضرب و جرح و وضعیت نامناسب بازداشتگاه کهریزک جان خود را از دست دادند.