ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 26.02.2018, 23:03
روسیه پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران را وتو کرد

بی بی سی: قطعنامه پیشنهادی بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم تسلیحاتی شورشیان حوثی یمن که شامل انتقاد از نقش ایران بود با وتوی روسیه رای نیاورد و شورای امنیت در نهایت پیش‌نویس روسیه را به تصویب رساند که در آن به ایران اشاره نشده است.

نمایندگان آمریکا، بریتانیا و فرانسه در شورای امنیت ابتدا پیش نویس قطعنامه‎ای را تهیه کرده بودند که قصد داشت ضمن تمدید تحریم تسلیحاتی یمن برای یک سال دیگر، ایران را به خاطر ناکامی در ممانعت از ارسال موشک به شورشیان حوثی محکوم کند.

اما بریتانیا بعدا با تغییر پیش نویس خود قصد داشته به جای «محکومیت» ایران، فقط درباره ایران «ابراز نگرانی» بکند ولی روسیه در جریان رای گیری روز دوشنبه، پیش نویس را وتو کرد.

پیش‌نویس بریتانیا ۱۱ رای آورد و با وتو روسیه تصویب نشد. روسیه و بولیوی به آن رای منفی دادند. رای قزاقستان و چین ممتنع بود.

اعضای شورای امنیت سپس پیش‌نویس روسیه را به رای گذاشتند که با ۱۵ رای موافق تصویب شد.

همزمان در روز دوشنبه ایران با رد ارسال سلاح برای حوثی های یمن گفت که مناقشه این کشور نتیجه فروش سلاح به عربستان سعودی از طرف بریتانیا و آمریکاست.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه گفت: «تاکید مجدد می‌کنم که ما ارسال سلاح به یمن نداریم و این ادعاهایی که در این زمینه مطرح می‌شود فرافکنی است و توسط کسانی مطرح می‌شود که اقدام به تجاوز و خشونت علیه مردم یمن کرده‌اند.»

او در مورد قطعنامه پیشنهادی بریتانیا گفت: «ما علاقه‌مند بودیم کسانی که صحبت از دلسوزی و حل مشکل یمن می‌کنند در مسیری حرکت کنند که مسائل را پیچیده‌تر نکنند در حالیکه این قطعنامه نه تنها کمکی به مردم یمن نمی‌کند بلکه وضعیت را سخت‌تر می‌کند.»

او افزود: «در این ارتباط یک نوع تناقض در رفتار و عملکرد دولت انگلیس دیده می‌شود. دولت انگلیس باید موضع خود را در این ارتباط روشن کند و از دیگر سو باید توجه داشت عموم سلاح‌هایی که علیه مردم یمن مورد استفاده قرار گرفته انگلیسی و آمریکایی بودند و این سلاح‌ها از سوی این دو کشور به کشور متجاوز صادر شده‌اند.»

مخالفت روسیه

قطعنامه های پیشنهادی روسیه و برتانیا هر دو در پی تمدید ممنوعیت ارسال سلاح برای رهبران حوثی ها و «کسانی است که به نمایندگی یا دستور آنها عمل می کنند.»

این قطعنامه ها همچنین می تواند به تحریم افراد یا نهادهایی که صلح و ثبات یمن را تهدید یا ارسال کمک های انساندوستانه را مختل می کنند در فهرست سیاه قرار دهد.

روسیه هفته پیش گفت شورای امنیت نباید ایران را در قطعنامه تجدید تحریم های یمن محکوم کند.

واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل گفته بود: «به طور کلی ما طرفدار محکوم کردن کسی نیستیم. موضوع قطعنامه یمن است. موضوع قطعنامه تمدید ماموریت کارگروه یمن است نه ایران. برای همین باید اول روی تمدید کار این گروه تمرکز کنیم.»

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مدت‏هاست که خواهان پاسخگو شناختن ایران در سازمان ملل متحد در ارتباط با ارسال سلاح به یمن و آزمایش‌های موشکی‌اش بوده است.

یک گزارش کارشناسان مستقل سازمان ملل متحد اخیرا می گفت که ایران تحریم‌های شورای امنیت علیه یمن را نقض کرده زیرا «نتوانسته برای جلوگیری از ارسال مستقیم یا غیرمستقیم، فروش یا انتقال» موشک‌های بالستیک کوتاه برد و سایر تجهیزات به شورشیان حوثی، تدابیر لازم را اتخاذ کند.