ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 20.02.2018, 8:12
پنح کشته در درگیری دراویش گنابادی و نیروی انتظامی

سخنگوی نیروی انتظامی از کشته شدن ۵ تن درحوادث شب گذشته خیابان پاسداران تهران خبر داد. به گفته سردار منتظرالمهدی سه تن از کشته‌شدگان از نفرات نیروی انتظامی و دو نفر بسیجی هستند.

سخنگوی نیروی انتظامی ادعا کرده که سه نفر عضو نیروی انتظامی با یک دستگاه اتوبوس زیر گرفته شده و جان خود را از دست داده‌اند. یک بسیجی نیز با یک خودروی سمندر و دیگری با چاقو کشته شده است.

به گفته سردار منتظرالمهدی تلاش برای مذاکره با دراویش معترض تا پاسی از شب نتیجه نداد. او  از پاکسازی محل و خیابانهای اطراف و پایان این درگیری‌ها در ساعت ۴/۳۰ بامداد خبر داد. به گفته وی، بیش از ۳۰۰ نفر دستگیر شدند.

سخنگوی پلیس بااشاره به مجروح شدن حدود ۳۰ نفر از مامورین حاضر درصحنه گفت: «در حوادث شب گشته تعدادی از آشوب‌گران نیز مجروح شدند.» وی در پایان اظهار کرد: «متاسفانه شاهد تخریب اموال عمومی، خودروها و شیشه منازل مردم توسط اخلالگران نظم و امنیت در محل مورد نظر بودیم.»

به نوشته کانال تلگرام «مجذوبان نور» درگیری شب گذشته دراویش با نیروهای انتطامی و بسیجی به درب منزل نور علی تابنده،‌ رهبر دراوایش نیز رسید. این گزارش می‌گوید نیروهای بسیج «با خودروهای ضدشورش و آب‌پاش به منزل قطب دراویش گنابادی هجوم برده و دراویش محصور را مورد ضرب و شتم قرار دادند.»

گزارش سایت مجذوبان نور از بازداشت‌شدگان دراویش

به گزارش مجذوبان نور، از وضعیت بیش از ۲۰۰ درویش گنابادی که طی شب گذشته و صبح امروز در منطقه پاسداران و بخصوص خیابان‌ گلستان هفتم و اطراف آن توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی بازداشت شدند اطلاعی دقیقی در دست نیست.

طبق این گزارش نیمه های شب گذشته نیروهای بسیج و انصار حزب‌الله با پشتیبانی ماشین‌های ضدشورش و با توسل به پرتاب گاز اشک‌آور و گاز فلفل اقدام به ضرب و شتم دراویش گنابادی متحصن در خیابان گلستان هفتم نمودند که طی این درگیری بیش از ۲۰۰ درویش گنابادی بصورت وحشیانه ای بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل شدند.

طبق اطلاعات بدست آمده تعدادی از دراویش زن را به مرکز امنیتی خیابان وزرا و پس از آن به زندان اوین منتقل کرده اند و از سرنوشت تعداد زیادی از دراویش مرد اطلاعی در دست نیست.

بنا به گزارش شاهدان عینی اکثریت این دراویش با شکستگی‌های متعدد در نواحی سر،‌ دست و پا و همچنین خونریزی و با همان وضعیت ناگوار به مکان‌های ذکر شده منتقل شده‌اند.

تعدادی از دراویش گنابادی شامگاه دوشنبه ۳۰ بهمن، در اعتراض به بازداشت یکی از اعضای این گروه، در محل کلانتری ۱۰۲ خیابان پاسداران تجمع کرده بودند. این تجمع سپس به درگیری میان آنها و نیروی انتظامی منجر شد. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که تعدادی از تجمع‌کنندگان چوب یا چماق به دست دارند و نیروهای انتطامی آنها را با گاز اشک‌آور و شلیک هوایی متفرق می‌کنند.

برخی رسانه‌ها نوشته‌اند حمله خشمگین یکی از هواداران دراویش با یک دستگاه اتوبوس به صف ماموران نیروی انتظامی در مقابل کلانتری، تجمع را به یک حادثه مرگبار و خونین تبدیل کرد.

خبرگزاری فارس بعد از ظهر روز دوشنبه در خبری ادعا کرد که در جریان تجمع خیابان پاسداران و درگیری با نیروهی انتظامی، یکی از هواداران دراویش گنابادی با خودروی خود برخی از ماموران نیروی انتظامی کلانتری ۱۰۲ پاسداران را زیر گرفت.

بنابر گزارش رسانه‌های وابسته به دراويش گنابادی، روز دوشنبه گروهی از دراویش برای پيگيری وضعيت نعمت ریاحی، درويش سالخورده كه بدون جرم و به‌عنوان گروگان دستگير شده بود، درمقابل كلانتری ۱۰۲ تجمع كرده و خواستار آزادی او شدند. اما نیروی انتطامی اقدام به پراکنده‌کردن تجمع آنها می‌کند اما آنها اعلام می‌کنند در روز آينده به تجمع خود در مقابل كلانتری ادامه خواهند داد با حمله و تيراندازی نيروهای امنيتی روبرو شدند و درگیری آغاز می‌شود.

کسری نوری، یکی از دراویش معترض که در محل حضور داشت دوشنبه ۳۰ بهمن به کمپین حقوق بشر در ایران گفت دست کم سه درویش به  در پی شلیک ماموران نیروی انتظامی زخمی شده و تعدادی از معترضان نیز با ضرب و شتم بازداشت شده‌اند، کسری نوری اسامی دو تن از دراویش زخمی بر اثر شلیک گلوله را محمد ثلاث و سعید سلطان‌پور اعلام کرد و گفت ده‌ها تن نیز به دلیل اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور و سنگ و چوب زخمی شده‌اند.

دراویش گنابادی گروهی با عقاید عرفانی و یکی از شاخه‌های تشیع است که طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی در ایران به دلیل اختلاف قرائت آنان از اسلام و تشیع همواره از سوی حاکمیت جمهوری اسلامی هدف تبعیض‌های مختلفی در زمینه تحصیل و کار بوده‌اند و بارها بازداشت و زندانی شده‌اند. دکتر نورعلی تابنده قطب و رهبر این گروه نیز در اوایل دهه شصت خورشیدی مدتی زندانی بود.

دراویش گنابادی روز پانزدهم بهمن ماه نیز در اعتراض به محاصره خانه نورعلی تابنده قطب این سلسله از سوی ماموران امنیتی و لباس شخصی در اطراف خانه او در منطقه پاسداران تهران تجمع کرده بودند که پس از پراکنده شدن ماموران، دروایش حاضر در محل نیز به دستور قطب این سلسله محل تجمع را ترک کردند. دراویش معترض تردد و حضور به گفته آنان سنگین و مشکوک ماموران انتظامی و امنیتی در اطراف خانه رهبرشان را نشانه‌هایی از نقشه نهادهای امنیتی برای بازداشت احتمالی او و برخورد با دراویش می‌دانند و خواستار پراکنده شدن و عقب‌نشینی نیروهای امنیتی هستند.

تکذیب نقش دراویش در کشته‌شدن ماموران انتظامی

یکی از دراویش با تکذیب نقش آنها در کشته شدن ماموران نیروی انتظامی در در درگیری شب گذشته خیابان پاسداران تهران، اظهار کرد: این اتفاق باعث ناراحتی دراویش نیز شده است، در مسلک و مرام دراویش انجام چنین حرکت‌هایی جایی ندارد.

فرهاد نوری در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه هیچگاه خشونت در مسلک دراویش نبوده است، گفت: دراویش هیچگاه نمی‌خواستند که این اتفاقات بیفتد. آنها همواره تجمعاتی مسالمت‌آمیز داشته‌اند، اما درباره اتفاقات دیشب باید دید که چه کسانی می‌خواهند از این اغتشاشات سود ببرند و تقصیر را بر گردن دراویش بیندازند.

وی  افزود: هیچ کسی موافق خشونت نیست و حتی یک مورد پیدا نمی‌شود که دراویش آغازکننده خشونت، اغتشاش و ضرب و شتم بوده باشند.

وی ادامه داد: فرمانده انتظامی تهران در گفت‌وگویی که با دراویش داشتند، تضمین دادند که هیچ اتفاقی برای دراویش نمی‌افتد و امنیت منطقه را بر عهده گرفتند.

وی تاکید کرد که  آغازکننده ماجرای دیشب نه نیروی انتظامی و نه دراویش بودند.

نوری اظهار کرد: اتفاقی که شب گذشته افتاد باعث ناراحتی ما شد، در مسلک و مرام درویش‌ها انجام چنین حرکت‌هایی وجود ندارد. دراویش هیچگاه خشونت‌طلب و عامل آغازکننده درگیری نبودند.



تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در اطراف خانه نورعلی تابنده قطب این سلسله با دخالت پلیس و شلیک هوایی و مستقیم به خشونت کشیده شد

مهدی قدیمی،‌ روزنامه‌نگار نوشته است: «چند هفته قبل حجاریان در شرق نوشت که اگر جامعه به این نتیجه برسد که مثل «فرمان» نمی‌شود حق خودش را بگیرد، مثل «قیصر» آتش به اختیار عمل می‌کند. دراویش و مخالفان حجاب اجبارى، اکثرا به مشی اصلاح‌طلبی رای دادند. چه کردید که از فرط نا امیدی، کار به دختران_انقلاب و گلستان هفتم رسید؟»