ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 14.02.2018, 10:15
ضرب و شتم خانواده آتنا دائمی در مقابل زندان اوین

معصومه نعمتی مادر آتنا دائمی، فعال مدنی که از روز ۴ بهمن ماه ۹۶ در زندان قرچک ورامین در اعتصاب غذا به سر می برد در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت روز سه شنبه ۲۴ بهمن ماه  که برای پی گیری وضعیت فرزندش مقابل زندان اوین رفته بود از سوی ماموران مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

خانم نعمتی به کمپین گفت: «وضعیت اتنا و گلرخ ایرایی که در اعتصاب غذای خشک هستند خطرناک است و امروز به جای پاسخگویی به ما، ما را کتک زده و از ما بازجویی کردند.»

آتنا دائمی و گلرخ ایرایی، دو فعال حقوق بشر زندانی از روز چهاردهم بهمن ۱۳۹۶ در اعتراض به انتقال غیرقانونی‌شان از اوین به زندان قرچک و نقض اصل تفکیک جرائم دست به اعتصاب غذای تر زده‌ بودند که به گفته خانواده خانم دائمی از روز ۲۱ بهمن اعتصاب خود را تبدیل به اعتصاب خشک کرده اند.

در فرهنگ اصطلاحات زندانیان ایران اعتصاب یا اعتصاب تر به زمانی گفته می‌شود که زندانی فقط از خوردن غذا خودداری می‌کند و به خوردن آب و چای ادامه می‌دهد اما در اعتصاب خشک زندانی مطلقا لب به هیچ چیز حتی آب و چای نمی‌زند و به همین دلیل از نظر پزشکی خطرناک‌تر است و می‌تواند سریعا به از کار افتادن کلیه یا در مواردی ایست قلبی منجر شود.

معصومه نعمتی، مادر آتنا دائمی که به اتفاق دختر دیگرش، روز سه شنبه ۲۴ بهمن ماه مقابل زندان اوین رفته بود در مصاحبه با کمپین گفت: «من برای پیگیری وضعیت آتنا مقابل زندان اوین رفته بودم. می خواستم بروم دادسرای اوین پی گیر وضعیت بچه ام شوم. مادر سهیل عربی هم آنجا بود. مقابل زندان اوین پر از مامور بود. من رفتم دستشویی و وقتی برگشتم دیدم ماموران، دخترم و خانم عربی را دوره کرده اند و دارند جر و بحث می کنند. تا من آمدم گفتند باید سوار ون شوید. هر چه گفتیم چرا؟ جواب ندادند. مقاومت کردیم. بیش از ده نفر لباس شخصی با دو خانم به ما حمله کردند و دخترم را انداختند توی ماشین و دست اش به شدت ورم کرده است. یکی از ماموران با شوکر برقی به پای من زد و با مشت و لگد مرا به زور سوار ون کرد. ما خودمان را معرفی نکردیم. موبایل دخترم را گرفتند و گفتند آمدید تجمع کنید. گفتم بچه من اعتصاب خشک کرده و آمده ام پیگیری کنم. حدود ۴ ساعت ما را نگه داشتند و مدام می گفتند بایستید کنار دیوار عکس بگیریم گفتیم مگر ما چکار کرده ایم؟ جنایت کرده ایم؟ بعد از ۴ ساعت ما را پیش بازپرس فرستادند.»

خانم نعمتی به کمپین گفت: «بازپرس نزدیک دو ساعت با من و دخترم و مادر سهیل عربی صحبت کرد. به ما گفت چرا نگفتید خانواده آتنا دائمی هستید. ما توضیح دادیم که چه اتفاقاتی افتاده و آتنا اعتصاب است. گفت شکایت بنویسید اینها ماموران ما نبودند. فراخوان داده شده برای تجمع و این ماموران برای همین آمده اند. گفتیم ما برای پی گیری وضعیت دخترمان آمدیم. گفت بنویسید ضرب و شتم شده اید ما هم نوشتیم.»

مادر آتنا دائمی از انکار اعتصاب غذای دخترش توسط بازپرس خبر داد و گفت: «اول می گفتند اتنا اعتصاب نکرده. مگر می شود چیزی نخورد و زنده بماند؟ گفتم بروید از مسولان زندان قرچک بپرسید. دختر من اعتصاب خشک کرده و حالش خوب نیست. بعد از ما خواست که با آتنا صحبت کنیم اعتصاب اش را بشکند. بازپرس به ما گفت که شاید سه چهار روز دیگر آتنا را بیاوریم اوین. گفتم آتنا سه چهار روز دیگر اصلا زنده نمی ماند.»

خانم نعمتی وضعیت جسمانی آتنا دائمی و گلرخ ایرایی را خطرناک توصیف کرده و به کمپین گفت: «از روز شنبه یعنی ۲۱ بهمن اعتصاب خشک را شروع کرده اند. آتنا که قبلا هم ۵۴ روز اعتصاب غذا کرده بود و مهر ماه هم جراحی کرده. بخاطر آن اعتصاب و بعد جراحی در سن ۲۹ سالگی فشار خون گرفته. از ۱۴ بهمن که اعتصاب تر بود نوسان فشار خون داشت و بدنش کهیر ریخته بود. پزشک زندان قرچک به او گفته بود که تو نوسان فشار خون داری خیلی برایت خطرناک است. ممکن است ایست قلبی بکنی چون فشارت تنظیم نیست و اینکه بدنت کهیر زده یعنی کبدت واکنش نشان می دهد. الان هم فشارش روی ۸ است، کف و خونابه بالا می آورد. به ما که زنگ زد گفت گلرخ ساعت ۴ صبح روز سه شنبه ۲۴ بهمن تشنج کرده و شروع کرده به هذیان گفتن و بی هوش شده. با آب و اینقدر صورت اش زده اند به هوش آمده اما هیچ کدام حاضر نشده اند بهداری بروند و سرم بزنند.

آتنا دائمی در فروردین ماه ۱۳۹۶ هم در اعتراض به حکمی که برای دو خواهرش، انسیه و هانیه دائمی صادر شده بود دست به اعتصاب غذا زده بود. هر سه خواهر به دو اتهام «تمرد در برابر ماموران در حین انجام وظیفه» و«توهین به مامور دولت حین انجام وظیفه» در شعبه ۱۱۶۳ دادگاه کیفری شهید مقدس به سه ماه و یک روز حبس محکوم شدند که این حکم برای انسیه وهانیه به مدت یکسال به حالت تعلیق درآمده است ولی برای آتنا به حکم فعلی هفت سال زندانش اضافه شده است.

معصومه نعمتی، مادر آتنا دائمی به کمپین گفت: «آتنا و گلرخ نسبت به ضرب و شتم و انتقال غیرقانونی به قرچک و همچنین عدم تفکیک جرایم اعتراض دارند. حال هیچ کدام خوب نیست اما حاضر نیستند اعتصاب شان را بشکنند. ما واقعا نگران هستیم آن هم در شرایطی که هیچ مسولی پاسخگو نیست. ما هر روز می رویم دادستانی، زندان اوین و پی گیری می کنیم بچه‌های ما به این شیوه دارند اعتراض شان را بیان می‌کنند و خواسته‌های قانونی دارند اما هیچ کسی جواب ما را نمی‌دهد. آنها می‌گویند ما می‌خواهیم برگردیم بند نسوان زندان اوین و مسولان باید توضیح دهند که چرا ما را به این شکل غیرقانونی و با ضرب و شتم به قرجک آورده اند. ما هم رفته بودیم همین سوال را بکنیم که ۴ ساعت بازجویی و ضرب و شتم و توهین شنیدیم و الان هم نمی‌دانیم چه پیش خواهد آمد.»

آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی در نامه شروع اعتصاب غذایشان اعلام کردند چنانچه طی یک هفته به زندان اوین باز نگردند دست به اعتصاب غذای تر خواهند زد، در این نامه که نسخه‌ای از آن نیز در اختیار کمپین قرار گرفت آمده است: «با ضرب و شتم و بدون هیچ توضیح قانونی به زندان قرچک ورامین منتقل شدیم، محل اجرای حکم ما طبق قانون زندان اوین و بند زنان این زندان بوده است و به هیچ عنوان حکم تبعید در پرونده نداشتیم، اصل تفکیک جرائم به راحتی نقض شده است، ۱۰ روز مهلت دادیم که ما را به بند زنان زندان اوین که محل اجرای حکم ما می‌باشد بازگردانند، اما دریغ از توضیح قانع کننده و قانونی بابت این جا به جایی برای همین از امروز ۱۴ بهمن ۹۶ در اعتراض به نقض تفکیک جرائم و تبعید غیرقانونی از اوین به قرچک دست به اعتصاب غذا خواهیم زد و باز یک هفته مهلت می‌دهیم تا ما را به همان محل قبلی یعنی بند زنان زندان اوین بازگردانند، در غیر این صورت روز شنبه بیست و یکم بهمن لب بر آب هم خواهیم بست.»

طبق ماده ۵۱۳ آیین دادرسی کیفری ایران محل تحمل کیفر حبس باید در زندان حوزه قضایی‌ای باشد که حکم صادر شده و تبعید و انتقال پس از قطعی شدن حکم به معنی افزایش خودسرانه مجازات و غیرقانونی است. در پرونده آتنا دائمی و گلرخ ایرایی محل زندگی متهمان و دادگاه صادر کننده حکم در تهران بوده و انتقال آنان به زندان قرچک غیرقانونی است.

اصل تفکیک جرائم نیز که در نامه این دو فعال مدنی آمده ناظر به ماده ۶۹ آیین نامه سازمان زندان‌ها است که در آن ذکر شده محکومان حسب پیشینه، سن، جنسیت، تابعیت، نوع جرم، مدت مجازات، وضع جسمانی و روانی، چگونگی شخصیت و استعداد و میزان تحصیلات و تخصص باید در زندان‌ها طبقه‌بندی شوند.

زندان شهر ری یا قرچک که ویژه زندانیان زن با جرائم عمومی است در بیابان‌های شرق تهران قرار گرفته است. در این زندان بیش از هزار زن در هفت سوله در شرایط پرازدحام و غیر بهداشتی، بدون دسترسی به آب آشامیدنی سالم، غذای مناسب، دارو و هوای تازه نگهداری می‌شوند. بیماری‌های عفونی و مصرف مواد مخدر و خشونت چه بین زندانیان و چه از سوی زندانبان علیه زندانیان در این زندان شیوع گسترده‌ای دارد.

آتنا دائمی، فعال حقوق مدنی در تاریخ ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد و در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم» به ۱۴ سال زندان محکوم شد که بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی هفت سال آن قابل اجرا است. مصادیق اتهاماتی که آتنا به خاطر آن به زندان محکوم شده شامل «انتشار پست‌هایی در فیس‌بوک در انتقاد از اعدام‌ها، دیوارنگاری در نقد اعدام، حضور در آرامگاه کشته‌شدگان انتخابات سال ۱۳۸۸ و اطلاع‌رسانی درباره زندانیان سیاسی» بود.

گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال حقوق بشر و همسر آرش صادقی فعال مدنی زندانی، به دلیل یک «داستان» منتشر نشده که ماموران حین بازرسی خانه و بازداشت همسرش آرش صادقی در خانه آنها پیدا کردند به «توهین به مقدسات و تبلیغ عله نظام» متهم و به شش سال زندان محکوم شده است.