ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 03.02.2018, 11:52
کارشکنی قاضی صلواتی در آزادی آفرین نیساری

سیروس وفاداری، پسر کاران وفاداری شهروند ایرانی آمریکایی که هفته گذشته به ۲۷ سال زندان محکوم شده است به کمپین حقوق بشر در ایران گفت پدرش در تماس تلفنی به او گفته است که قاضی صلواتی برای او  و همسرش آفرین نیساری هر کدام ۵۰ میلیارد و در مجموع ۱۰۰ میلیارد تومان وثیقه تعیین کرده است ولی وقتی خانواده نیمی از وثیقه را برای آزادی آفرین نیساری تامین کرده، او قبول نکرده است.

سیروس وفاداری گفت: «پدرم پرسیده که اگر شما قصد ندارید که من به قید وثیقه آزاد شوم چرا وثیقه تعیین کردید؟ قاضی (صلواتی) هم به وکیل پدرم گفته اگر می‌خواستم شما آزاد شوید، چنین وثیقه سنگینی تعیین نمی‌کردم.» او به کمپین گفت:‌«ظاهرا چون او (قاضی‌صلواتی) قوانین زیادی را زیر پا گذاشته است، فقط خواسته به نحوی وثیقه تعیین کند. پدرم گفت این یکی از چیزهایی است که فقط در ایران اتفاق می‌افتد.»

به گفته فرزند کارن وفاداری علیرغم سختی ‌خانواده برای تهیه نیمی از این وثیقه برای آزادی آفرین نیساری، اما قاضی صلواتی از آزادی او جلوگیری کرده است.

پیش از این زینب طاهری وکیل دادگستری به کمپین گفته بود که قاضی صلواتی با وکلای انتخابی کارن وفاداری نیز مشکل داشته و به کارن وفاداری گفته است خانم طاهری، وکیل انتخابیش را باید عزل و وکیل دیگری که او صلاح می‌داند انتخاب کند.

کارن وفاداری شهروند زرتشتی و دوتابعیتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۲۷ سال حبس و ۱۲۴ ضربه شلاق و  آفرین نیساری همسرش به ۱۶ سال حبس به همراه مصادره کلیه اموال محکوم شده‌اند. کارن وفاداری اکنون در بند چهارم زندان اوین به سر می‌برد و همسرش در بند زنان زندان اوین. طبق آنچه کارن وفاداری در نامه‌ خود به همکیشان زرتشتی‌اش در دی ماه اعلام کرده وضعیت روحی آفرین نیساری در بند زنان مناسب نیست و دچار افسردگی شدید است.

کارشکنی قاضی صلواتی در خصوص آزادی با تودیع وثیقه پس از آن اتفاق می‌افتد که طی ماه‌های گذشته او آقای وفاداری را از داشتن وکلای تعیینی توسط خود منع کرده است. علاوه بر این، نامتناسب بودن جرم با مجازات و همچینن استفاده از برخی قوانین مهجور و غیرمتناسب برای توقیف کردن اموال کارن وفاداری، اصول اولیه یک دادرسی عادلانه و بی‌طرفی قاضی را نسبت به این پرونده زیر سوال برده است.

این زرتشتی زندانی پیش از این نامه‌ای خطاب به ابوالقاسم صلواتی در شهریور ماه ۹۶ نوشته بود. آقای وفاداری در بخشی از آن نامه نوشته بود:«با توجه به این‌که این‌جانب نه سواد حقوقی دارم و نه ‌این‌که بیشتر از ۱۰ کلاس در ایران درس نخوانده‌ام، دفاعیات حقوقی را به عهده‌ی وکیل خود می‌سپارم. و به این قناعت می‌کنم که بگویم تمامی اتهامات وارده علیه من و خانم آفرین نیساری، بلا استثنا واهی و کذب و ناشی سوتفاهم بوده است. اعتقاد دارم که ضابطین قضایی به منظور ذیل به اهداف سیاسی و اقتصادی خود، بدون تحقیقات کافی و جمع‌آوری اسناد لازم مبادرت به دستگیری‌مان کردند. با عنایت به این‌که نه تنها مستنداتی دال بر این‌که اتهامات یاد شده را به ما منطق نمایند. وجود ندارد. بلکه مشخصا هیچ‌کدام از ما دو نفر نیت و قصد اقدام به هیچ حرفی علی الخصوص جرایم علیه امنیت ملی و ضدیت با جمهوری اسلامی را نیز نداشته‌ایم چه برسد به این‌که عملا مرتکب عمل مجرمانه‌ای شده باشیم.»

کارن وفاداری در بخشی دیگری از نامه خود نوشته است: «آقای صلواتی، شاید بازجویان از هنرمندانی که خانم نیساری انتخاب کرده بودند و از نقاشی‌شان خوششان نمی‌آید؛ شاید از مانتوی مشکی خانم نیساری با وجود یقه گشاد و تا سر قوزک پای او را پوشانده بود) که چارم اسفند موقع تفهیم اتهام به تن داشت خوششان نیاید؛ شاید هم جامعه مصرف مشروب را که متاسفانه از بچگی به آن عادت کرده بودم تایید نکند، شاید این‌که بازجو به من بگوید که بدترین روز زندگی‌اش روزی بوده که به دستور امام خمینی کسبه‌های اقلیت دیگر مجبور نبودند که با علامتی به درب مغازه‌هایشان اقلیت بودنشان را به مشتری اعلام کنند؛ و خیلی شایدهای دیگر. ولی باور کنید که این‌ها هیچ‌کدام دلیل نمی‌شود که ما آدرم‌های فاسد، وطن‌فروش و یا قانون‌شکنی باشیم، چه عمدی و چه غیر عمدی.»

این شهروند زرتشتی پس از حکمش نیز نامه‌ای خطاب به همکیشانش در زندان اوین نوشت و اعلام کرد او طبق حکم بر اساس ماده ۹۸۹ قانون مدنی محاکمه و اموالش مصادره شده است. این ماده که مربوط به دو تابعیتی‌هاست تاکنون برای هیچ دوتابعیتی دیگر اعمال نشده است.

او در نامه خود خطاب با هشدار به همکیشان دوتابعیتیش برای بازگشت به ایران نوشت: «برای نخستین بار در تاریخ قضایی ایران شخص بنده با ماده ۹۸۹ قانون مدنی که در سال ۱۳۰۳ تدوین شده محکوم شده‌ام. شوربختانه این که به هیچ کس از جمله بنده و وکیل اینجانبان چنین تفهیم اتهامی نشده و از چنین قانونی بی‌اطلاع بودیم.»

کارن وفاداری در ادامه نامه خود آورد: «این موضوع به این معناست که چه برای من، چه برای همسرم و چه برای تک‌تک شما عزیزان دوتابعیتی زرتشتی که به خاطر عشق به میهن و ی با هدف سرمایه‌گذاری به کشور بازگشته‌اید همواره خطر از دست دادن املاک و دارایی‌ها و اجبار به ترک کشور وجود دارد. در نتیجه دیگر دوتابعیتی بودن نه تنها منزلتی برای شما همکیشان به حساب نمی‌آید بلکه خطر اعمال ماده منسوخ ۹۸۹ را نیز به همراه خواهد داشت.»

کارن وفاداری، شهروند زرتشتی فارغ التحصیل رشته مهندسی الکترونیک و مدیریت از دانشگاه نیویورک است و دوران دبیرستان نیز دانش آموز مدرسه البرز بوده است. آفرین نیساری نیز فارغ التحصیل رشته معماری از ایران و دارای گرین‌ کارت آمریکا است. آنها سه فرزند دارند که هر سه در آمریکا زندگی می‌کنند. این زوج، در منطقه ده ونک تهران زندگی می‌کردند و مدیریت گالری هنری به نام «آن» را به عهده داشتند. آن‌ها در تاریخ ۲۰ جولای ۲۰۱۶  (۳۰ تیرماه ۹۵) بازداشت شدند و گالری‌شان به همراه خانه و اتومبیل‌های‌شان پس از بازداشت مهروموم شد که طبق حکم دادگاه انقلاب همه اموال مصادره خواهد شد.

کوروش نیکنام، نماینده سابق زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی پیش از این در گفت‌وگویی با کمپین با اعتراض به «مصادره اموالش» گفته بود: «متاسفانه نماینده فعلی زرتشتیان در مجلس می‌گوید دخالت در این پرونده صلاح نیست. اما به نظر من نباید درباره‌اش سکوت کرد و باید این پرونده و آنچه بر او گذشته را علنی کرد. به خصوص که اموالش مصادره شده، مصادره اموالش به چه جرمی و بر اساس چه ماده‌ای صورت گرفته است. گفته‌اند در خانه‌اش مشروب پیدا کردند که این نمی‌تواند مبنای حکمی به این سنگینی باشد و یا گفته‌اند با سفرای کشورهای دیگر در ارتباط بوده که این هم نباید مبنای این حکم سنگین باشد.»