ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 28.01.2018, 9:15
بحرانِ برف!

بارش برف در تهران و برخی شهر‌های غربی و شمالی به مسدود شدن راه‎ها و اختلال در پرواز‌ها منجر شده است. مدارس نوبت صبح وعصر تهران هم روز یکشنبه تعطیل اعلام شده است.

به گزارش فرارو، آخرین خبر‌ها از وضعیت راه‌های کشور حاکی از آن است که مسیر تهران- قم که براثر بارش شدید برف مسدود شده بود بازگشایی شده است.

در همین حال رئیس پلیس راه شرق استان تهران از انسداد آزادراه تهران-پردیس خبر داد و از مسافران خواست از مسیرقدیم جاجرود به عنوان مسیر جایگزین استفاده کنند.

از طرف دیگر با تلاش‌های راهداری و پلیس محور ساوه – تهران بازگشایی شده است و تردد در این محور به کندی در جریان است.

جاده هراز که از شمال‌شرق تهران، پایتخت را به استان مازندران وصل می‌کند مسدود شده است هر چند پلیس راه از باز شدن محور کندوان در جاده چالوس خبر داده است.

دربسیاری از استان‌های کشور نیز محور‌های اصلی یا بسته‌اند و یا با کندی حرکت روبه رو هستند.

پلیس به شهروندان توصیه می‌کند از تردید‌های غیرضروری در کشور اجتناب کنند و در صورت تردید تجهیزات و وسایل ایمنی لازم را با خود به همراه داشته باشند.
همچنین در بسیاری از استان ها امروز مدارس تعطیل اعلام شده اند.

فرودگاه مهرآباد تعطیل شد
اما وضعیت پرواز‌ها نیز مانند جاده هاست. بسیاری از پرواز‌های داخلی لغو شده اند. فرودگاه مهرآباد به علت بارش سنگین برف تعطیل شده است.

حسن اسفندیاری، قائم مقام شرکت فرودگاه ها، در گفت: وگو با رادیو ایران درباره وضعیت فرودگاه‌های کشور اظهار کرد: «بارش شدید برف و کاهش دید افقی امکان نشست و برخاست را برای هواپیما‌ها در فرودگاه‌های امام خمینی (ره) و مهرآباد مشکل کرده است به همین دلیل از ساعت ۲۰:۳۰ شب گذشته تا کنون پروازی در این دو فرودگاه انجام نشده است.»

او با بیان اینکه سطوح پروازی (باند) این دو فرودگاه طی ساعات گذشته تا کنون مرتبا برف روبی شده است، اما هنوز امکان نشست و برخاست هواپیما‌ها فراهم نشده، گفت: «در فرودگاه امام خمینی (ره) آخرین وضعیت این است که شرایط دید رو به بهبود رفته است مقامات این فرودگاه نیز اعلام کرده اند آماده نشست و برخاست هواپیما‌ها هستند، اما در مرحله بعد باید شرکت‌های هواپیمایی نیز آمادگی انجام عملیات پروازی را دارا باشند.»

وضعیت پیچیده تهران
اوضاع در تهران نیز بسیار پیچیده است. به گونه‌ای که در پایتخت بارش سنگین برف باعث سخت شدن تردد در خیابان‌های اصلی شهر شده و درختان زیادی بر اثر برف سنگین شکسته اند.

شهردار تهران گفته است: «۱۲۰۰ خودوری برف‌روب، ۲۰۰۰ کارگر، ۱۶۳ سایت برف‌روبی و ۳۵۰۰ مخزن شن در تهران از شب گذشته کار خود را برای امدادرسانی در شب برفی تهران آغاز کرده‌اند.»

او با بیان اینکه در حال حاضر اطلاع دقیقی از مصدومیت‌ها نداریم گفت: «تاکنون مسئله‌ای به جز تردد خودرو‌ها وجود نداشته‌است که بخشی از آن طبیعی و بخشی هم به ضعف امکانات ما برمی‌گردد.»

نجفی افزود: «از ابتدای شروع برف پاکسازی خیابان‌ها آغاز شد، اما سرعت بارش بالا بود. در حال حاضر از سمت غرب به سمت تهران به خصوص مسیر تهران- کرج و برخی بزرگراه‌ها مانند فتح، لشکری، آزادگان، همت و حکیم کمی مشکل وجود دارد.»

او به شهروندان توصیه کرد اگر کار ضروری ندارند از منزل خارج نشوند.


جمع آوری درختان شکسته در تهران

با وجود این توضیحات شهردار تهران، براساس گزارش‌ها وضعیت شهر بحرانی است. عملیات پاکسازی به کندی در جریان است. تردد بسیار دشوار است و وسایل نقلیه عمومی جوابگو تقاضا‌ها نیست.

امروز مدارس نوبت صبح و عصر تهران تعطیل شده اند، اما ادارات با دو ساعت تاخیر به کار خود ادامه می‌دهند.

در همین حال ۷۰۰ مورد قطعی برق نیز در تهران گزارش شده است.
همچنین درباره وقوع یخبندان و ترافیک سنگین تر تا غروب امروز در تهران هشدار داده شده است.

نگرانی از وضعیت در راه ماندگان و مناطق زلزله زده
از شب گذشته برخی شهروندان در جاده‌های کشور گرفتار برف شدند که نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

محمدرضا بهرامی - معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قم- با بیان اینکه ۱۱ تیم امدادی جمعیت هلال احمر از شب گذشته در محور‌های مواصلاتی قم در حال امدادرسانی هستند، گفت: «بارش برف سنگین و بی سابقه در این محور منجر به گرفتار شدن خودرو‌های بسیاری شده است که امدادگران در حال خدمت رسانی به خودرو‌های گرفتار شده در برف هستند.»

گزارش‌های دقیق تری از دیگر محوره‌های کشور وجود ندارد. اما روایت‌های شهروندان در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد شب گذشته در جاده‌های منتهی به تهران وضعیت پیچیده و سختی وجود داشته است.

هنوز آماری از آسیب دیدگان احتمالی برف سنگین دیروز و امروز منتشر نشده است.


شادی مردم تهران از بارش برف

در همین حال خبرگزاری فارس از وضعیت دشوار مردم مناطق زلزله زده گزارش داده است.

فارس نوشته است: «در حالی که مردم ایران با بارش برف و رخ نشان دادن زمستان به شکرگزاری می‌پردازند، مردم مصیبت‌دیده و زلزله‌زده کرمانشاه در اوج سرما و یخبندان زیر چادر‌های پلاستیکی روزگار می‌گذرانند.»

این خبرگزاری از کمبود و “نبود مدیریت صحیح” در توزیع کانکس در میان خانواده‌های زلزله‌زده در مناطقی، چون سرپل ذهاب گزارش داده و نوشته با وجود سرمای شدید زمستانی در مناطق کوهستانی غرب ایران، هنوز برخی از خانواده‌ها در چادر زندگی می‌کنند.

درکنار اخبار نگران کننده از وضعیت کنترل بحران بارش برف در بیشتر نقاط کشور، این بارش‌ها پس از ماه‌های خشکی کشور باعث خوشحالی و شادی گسترده مردم شده است.

بارش‌ها ادامه دارد
در همین حال کارشناسان هواشناسی کارشناش هواشناسی از تداوم بارش برف و کاهش دما در بیشتر نقاط کشور خبر می‌دهند.
مرتضی ضرابی درباره آخرین تحولات هواشناسی کشور گفت: «سامانه بارشی که از چهارشنبه گذشته درباره فعالیت آن صحبت کرده بودیم امروز برای ۱۵ استان کشور بارش برف را به ارمغان آورد.»

او افزود: «این سامانه در حال حرکت به سمت شرق کشور است که به تدریج بارش‌ها در شرق و شمال شرق کشور ادامه خواهد داشت و در شمال غرب دامنه‌های زاگرس موج بارش‌ها کاهش می‌یابد.»

ضرابی ادامه داد: «فعالیت‌های سامانه بارشی در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، البرز، خراسان رضوی، خراسان شمالی و بخش‌هایی از خراسان جنوبی از امروز آغاز خواهد شد.»

او تصریح کرد: «وزش باد شدید پدیده غالب در جنوب شرق و شمال شرقی کشور است که در این مناطق منجر به بروز کولاک برف می‌شود و هوای سرد تا روز چهارشنبه ماندگار خواهد بود.»

کارشناس هواشناسی گفت: «آب‌های دریای خزر مواج و متلاطم است و ارتفاع امواج به ۲ تا ۳ متر می‌رسد.»

ضرابی درباره شرایط آب و هوایی تهران افزود: «بارش برف در تهران تا امروز عصر ادامه خواهد داشت و دمای هوای امشب به ۶ درجه زیر صفرخواهد رسید.»